Gå til innhold

forhjulstrekk vs bakhjulstrekk på bane

Ranger emnet


Snake89

Anbefalte innlegg

Jeg vil si det helt og holdent kommer an på hvor mye effektuttaket er.. Blir det nok powah blir det for mye for forhjulene å gjøre, da er bakhjulsdrift best.

En god diff ordner den biffen :)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Blir det nok powah blir det for mye for forhjulene å gjøre, da er bakhjulsdrift best.

Jeg er enig i det du sier - på en måte.

Personlig ville jeg heller ha håndtert en RWD bil med høy effekt, men det er da bevist flere ganger at FWD henger med til mer effekt enn flere av oss har å rutte med.

Sjekk Einseren i et Gatebilblad for et par måneder siden; 500 hk. Og den fungerer da utmerket.

Atec her på forumet har vel også bevist at FWD henger med selv om du begynner å lukte på et firesifret effektall.

Så kan man bygge skikkelig så skal det la seg gjøre :)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det helt og holdent kommer an på hvor mye effektuttaket er.. Blir det nok powah blir det for mye for forhjulene å gjøre, da er bakhjulsdrift best. Jeg har kjørt FWD som er helt jævlige å kjøre hardt med, min egen grevling er balansert. Er en litt annen kjørestil og, jeg kaster bilen inn i svingen og gir bånn pinne gjennom hvis det er tørt.. Men igjen, bilen har 90 hk og veier 850 kg, og det blir noe helt annet i regn.

 

 

Eirik

 

føler den "du skal ikke lære far din å pule" remsa passer bra.

fly without wings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt en fwd med godt over 300hk på hjula, og det var umulig å kjøre med. På bane hadde den ingenting å gjøre iallefall.

Da hadde jeg 1 bar i trykk. Når jeg kjørte på 1.6 i trykk hadde den iallefall ingenting på hverken vei eller bane å gjøre. Hadde en velplassert lsd den, og alikevel spann og tulla det massevis.

Så RWD er nok å foretrekke på bane, for min del iallfall. Og det kan jo all verdens rundetider også vise til.

Jo'a, finnes unntak, men i de fleste tilfeller tar en rwd fwd på bane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitt på en runde med han her, med en golf rundt banen.

Og legg merke til hvor tidlig i utgangen av svingen han gir flat fjøl, og hvordan det bare biter seg fast. Hadde man gjort det samme med en bakhjulstrekker ville det mest sannsynligvis resultert i en sladd og tap av fart ut av svingene..

 

 

Døh, han spinner jo ut av nesten alle svingene jo...

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da kommer den artige filosofiske tanken; vil ikke i teorien en FWD være den typen bil som kan passere en RWD i effektutak? Nå tenker jeg på det at en RWD med MASSE hester vil i mange (alle, hvis man øker enda mer) dras på bakhjulene, og hvis den fortsetter sin ferd bakover vil den eventuellt tippe overenda. Men en FWD vil da vittelig presse sin egen rompe ned i bakken? :)

(Bare en teori fra mitt trøtte hode klokken 0200. Og nei; diverse wheelie-bars etc. er ikke medregnet)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wheelie-bars :) Sånn seriøst.. Tyngdekraften gjør vel at RWD faktisk har lettere for å holde kraften nede, og skyver bilen frem, ikke bare drar den fremover.

 

Jeg vet iallfall hva som er best av FWD og RWD i disse dager :)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

best eller artigst? :D

 

 

 

btw

Jeg gidder ikke lete etter en bedre samenlignsvideo :P Det er samme sjafør, samme bane, samme forhold, like mye hester dog på litt forskjellige rpm.. S2000 veier også litt mere.. Så litt fikling med s2000 så hadde vel de 1,8sekundene vært borte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår