Gå til innhold

forhjulstrekk vs bakhjulstrekk på bane

Ranger emnet


Snake89

Anbefalte innlegg

Jeg personlig kan egentlig ikke fordra fwd sånn mer enn passe, nettopp pga at det gir slett ikke samme kjøregleden og dessuten er det glatt så føles det som å være en blind mann uten stokk.. For man kan føle seg like hjelpesløs til tider, spesiellt på snøføre kanskje..

 

Man opplever sporing i mye større grad, og man må rett og slett kjøre helt annerledes. Jeg kjører til daglig fwd, har gjort det de siste 5åra. Sverger fortsatt til bakhjulstrekker når det gjelder min favoritt, og det er fortsatt bakhjulstrekker jeg har mest erfaring med.

 

Snøføre, helt enig. Finnes ikke noe bedre enn å gi flat fjøl og kjenne at man går framover ved hjelp av baken.. Men på sommer'n nyter jeg FWD så det holder ;)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Snøføre, helt enig. Finnes ikke noe bedre enn å gi flat fjøl og kjenne at man går framover ved hjelp av baken.. Men på sommer'n nyter jeg FWD så det holder ;)

 

 

Eirik

 

Tja, jeg var ute og danset litt med min Volvo 850 i dag. Ræva kommer så det holder bare jeg letter litt på trykket til skjea til høyre.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig kan egentlig ikke fordra fwd sånn mer enn passe, nettopp pga at det gir slett ikke samme kjøregleden og dessuten er det glatt så føles det som å være en blind mann uten stokk.. For man kan føle seg like hjelpesløs til tider, spesiellt på snøføre kanskje..

 

Man opplever sporing i mye større grad, og man må rett og slett kjøre helt annerledes. Jeg kjører til daglig fwd, har gjort det de siste 5åra. Sverger fortsatt til bakhjulstrekker når det gjelder min favoritt, og det er fortsatt bakhjulstrekker jeg har mest erfaring med.

 

Har prøvd å forholde meg upartisk i forhold til hva jeg liker i denne tråden, og heller tenkt på riktig oppsatt racingrigget bil og banetider.. Og jeg kan godt ha feil om jeg innbiller meg at en skikkelig rigget fwd har noe som helst å stille opp med mot en tilsvarende rigget rwd på asfaltert bane.

 

Hadde igrunn vært morro med en fasit på dette spørsmålet. :)

 

Jeg må få legge til at jeg ikke kjører eller har kjørt racing. Jeg skriver kun utifra diverse løse tanker rundt spørsmålet om hva som er best.. Bruker kun bilen når jeg skal i butikken for å handle melk... :tannløs:

 

En ting er at det spinner lett, og at man merker det lett pga at det går rett til rattet, i motsetning til rwd som bare glir med ræva..

 

MEN, når man snakker om snøføre, så er det jo ikke akkurat en nyhet at FWD kommer seg best frem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med rattet er en av tingene jeg liker best ved å ratte FWD om sommeren.. Bilen hugger tak i svingen, drar seg rundt og du har litt input på hva som skjer gjennom rattet.

 

Tja, jeg var ute og danset litt med min Volvo 850 i dag. Ræva kommer så det holder bare jeg letter litt på trykket til skjea til høyre.

 

Nei, det går jo selvsagt.. Har hatt det råmorro i en Fiesta på vinteren jeg, er jo bare å slippe gassen mens man ratter litt. Men når man kjører rundt i Oslo og kjenner at det sporer, er det digg at når man da gir gass spinner og tar det tak bak.

 

Men for å være litt djevelens advokat, FWD har fordel med tanke på plassering av vekt ja.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke dette for å kverulere, men av ren nysgjerrighet siden det er så mange her som kan så mye om det å kjøre på bane og oppsett av bilen å sånn.

hvorfor er det sånn at hvis FWD er så utrolig mye bedre på små baner.. hvorfor har gocart motor og hjultrekk bak da? liten bane og små, krappe svinger...

Kjører børsje med fire ringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke dette for å kverulere, men av ren nysgjerrighet siden det er så mange her som kan så mye om det å kjøre på bane og oppsett av bilen å sånn.

hvorfor er det sånn at hvis FWD er så utrolig mye bedre på små baner.. hvorfor har gocart motor og hjultrekk bak da? liten bane og små, krappe svinger...

 

fordi det er den letteste løsningen for feks drivverk samt betydning for størrelse på kjøretøyet.

 

nå er det jo en ny cup på gang der fwd og rwd stiller likt med tanke på vekt/effekt, og jeg kan med trygghet si at fwd vil ihvertfall lede en av klassene der!

jenvey throttlebodies 40mm selges!

adaptere for g60bremser til golf mk1 selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke dette for å kverulere, men av ren nysgjerrighet siden det er så mange her som kan så mye om det å kjøre på bane og oppsett av bilen å sånn.

hvorfor er det sånn at hvis FWD er så utrolig mye bedre på små baner.. hvorfor har gocart motor og hjultrekk bak da? liten bane og små, krappe svinger...

 

Litt som rennfahrer sa.. Billigere og enklere løsning. Slipper drivknuter etc. Og slipper å ha motoren foran en der man kjører (da hadde man sittet mye lenger bak, vektforhold hadde blitt endret..

 

Og en gokart er jo faktisk RR. og ikke en normal FR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt som rennfahrer sa.. Billigere og enklere løsning. Slipper drivknuter etc. Og slipper å ha motoren foran en der man kjører (da hadde man sittet mye lenger bak, vektforhold hadde blitt endret..

 

Og en gokart er jo faktisk RR. og ikke en normal FR.

 

ja, men i utgnagspunktet var det jo ikke snakk om hvor motoren er plassert, så la meg omformulere spm. hvorfor har gocart bakhjulstrekk? og ikke svar at det er fordi den har motoren bak, for den kunne jo like gjerne vært forran i en gocart. billigere lettere løsning? de som kjører aktivt og lever av sporten driter vel i hvor lett løsningen er og hvor billig det er bare det går bra? og husk, er ikke vits å bli sur og skjelle ut for jeg bare lurer=)

Kjører børsje med fire ringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men i utgnagspunktet var det jo ikke snakk om hvor motoren er plassert, så la meg omformulere spm. hvorfor har gocart bakhjulstrekk? og ikke svar at det er fordi den har motoren bak, for den kunne jo like gjerne vært forran i en gocart. billigere lettere løsning? de som kjører aktivt og lever av sporten driter vel i hvor lett løsningen er og hvor billig det er bare det går bra? og husk, er ikke vits å bli sur og skjelle ut for jeg bare lurer=)

 

 

Som jeg også nevnte i forrige post, har og med vektfordeling å gjøre. Hadde motoren vært foran, så hadde man av naturlige grunner sittet lenger tilbake, eller hatt lengre gokarter. Kan ha den mye nærmere ved å ha den bak.. Samt man slipper da lange eksosrør og akslinger.. Men men.

 

No mer avansert kan ikke jeg forklare, og beklager hvis du tok det jeg skrev i stad som utskjelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men i utgnagspunktet var det jo ikke snakk om hvor motoren er plassert, så la meg omformulere spm. hvorfor har gocart bakhjulstrekk? og ikke svar at det er fordi den har motoren bak, for den kunne jo like gjerne vært forran i en gocart. billigere lettere løsning? de som kjører aktivt og lever av sporten driter vel i hvor lett løsningen er og hvor billig det er bare det går bra? og husk, er ikke vits å bli sur og skjelle ut for jeg bare lurer=)

 

har du sett på priser på deler eller ny løpsklar go-cart? disse er dyre nok som de er, så hvorfor gjøre sporten dyrere?

 

jeg har biler med bakhjulstrekk, forhjulstrekk og 4x4. forhjulstrekkeren er den desidert morsomste å kjøre på sommeren, mens på vinteren er det 4x4 som gjelder. bakhjulstrekk er bare kjedelig å kjøre.

jenvey throttlebodies 40mm selges!

adaptere for g60bremser til golf mk1 selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men i utgnagspunktet var det jo ikke snakk om hvor motoren er plassert, så la meg omformulere spm. hvorfor har gocart bakhjulstrekk? og ikke svar at det er fordi den har motoren bak, for den kunne jo like gjerne vært forran i en gocart.

 

Jada, den like gjerne vært foran, men da måtte enten styringen være bak, noe som ikke er helt heldig, eller drivknuter foran.

Ergo er det en billigere løsning å ha motoren bak, i tillegg til at vektfordelingen blir bedre.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor har gocart bakhjulstrekk? og ikke svar at det er fordi den har motoren bak, for den kunne jo like gjerne vært forran i en gocart.

 

Motor bak er bra. Vekt på drivaksel er bra. Pang.

Så enkelt var det..

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du sett på priser på deler eller ny løpsklar go-cart? disse er dyre nok som de er, så hvorfor gjøre sporten dyrere?

 

jeg har biler med bakhjulstrekk, forhjulstrekk og 4x4. forhjulstrekkeren er den desidert morsomste å kjøre på sommeren, mens på vinteren er det 4x4 som gjelder. bakhjulstrekk er bare kjedelig å kjøre.

 

jasså ja. du er ikke alene om ha ha fwd, rwd, og awd;) har jeg å.. men deler ikke din mening. jeg mener bakhjulstrekker eller 4x4 på bane og 4x4 på vinter. forhjulstrekker er rett og slett litt kjedelig å kjøre etter min mening. og slick du har ikek skjellt ut i det hele tatt, jeg bare sa ifra før folk (ikke retttet mot deg) generelt ikke skulle bli så grettne av det jeg sier. noe som ikke var så lett for noen:P

 

og hvorfor gjøre sporten dyrere? hvis du kjører ifra alt med forhjulstrekker så vinner du jo sikkert nok penger til å tjene inn igjen det en forhjulsdreven gocart med drivknuter og frontmontert motor koster, tror du ikke?

 

og hvis vektfordelingen er bedre med motor bak så må du jo ha bakhjulstrekk da. pang så enkelt var det også.. bakhjulstrekk var vist bedre. du sa det selv eiriksmil..

Endret av zachariassen

Kjører børsje med fire ringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

og hvis vektfordelingen er bedre med motor bak så må du jo ha bakhjulstrekk da. pang så enkelt var det også.. bakhjulstrekk var vist bedre. du sa det selv eiriksmil..

 

så bakhjulstrekkere med motoren foran er bare søppel altså? du klarer å ordlegge deg riktig ser jeg!

 

tilbake til feks go-cart, neon cup, peugeot cup og locost.

disse klassene hadde tilfelles at de var billige å kjøpe seg inn i, samt kjøre, locost er bakhjulstrekk men det visste du vel ikke??? Motorsport er dyrt nok ifra før av så hvorfor gjøre det dyrere for folk å delta?

 

bare se hva slags bil de fleste billeverandører skal måle seg etter og det er vw GTI med trekk på forhjulene og ikke volvo 240 Turbo med sine båt egenskaper.

 

heller forhjulstrekk enn å "drifte" som alle med bakhjulstrekk mener de gjør.

jenvey throttlebodies 40mm selges!

adaptere for g60bremser til golf mk1 selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår