Gå til innhold

Polo 92-modell, Johans studentbil og elektrikerbil

Ranger emnet


JChE

Anbefalte innlegg

Et par spørsmål til:

Regreimintervall på denne? Sist byttet på 126k, har nå gått 180k. Tåler denne motoren et evt brudd, og må vannpumpe/strammehjul byttes hver gang? Ble byttet sist.

 

Har en romlelyd i bilen, antar det er et hjullager. Noe stalltips til å høre hvilket hjul dette kommer fra, det er ikke lett å lokalisere lyden da det "romler" i hele bilen i hastigheter over 50 ca.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kanskje eg og skal prøve meg på den bengalakken? Kan du gi en lyd med litt mer info om kor du kjøpte lakk og rulle?

 

Men det har seg slik at eg nettopp prøvde å polere bilen for å redde det som var igjen, men med ganske dårlig resultat og er redd for at eg derfor bør pusse ned litt før eg eventuelt lakker. Tror du da eg bør ha grunning? Og tror du den vil holde lenger/bli litt mindre matt med klarlakk på også?

Jetta 85 - The funkmobile

Seat Leon - Bruksbil

 

Er på jakt etter en liten slamp Rustbullet! http://www.bilforumet.no/annet-bil-onskes-kjopt/240981-ok-slamp-rustbullet.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte lakk på jernia, og rulle på torshov bilrekvisita. Men slikt selger de flere steder, du skal ha skumgummirulle(hvit), og enten bengalakk eller quicklakk. Hvis du nettopp har polert bilen, burde du vaske over hele bilen med silikonfjerner før du lakker, du kan også matte ned den gamle lakken med fint sandpapir hvis du gidder :)

 

Jeg har googlet litt om dette, og det viktigste for et blankt resultat er at det er varmt når du ruller, og ganske støvfritt. Det var ingen av delene når jeg rulla min :) I stedet for å bruke det "rullebrettet" du får med fra butikken, kan det lønne seg å bruke ei hard treplate eller noe, f.eks ei gammal skapdør.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har en romlelyd i bilen, antar det er et hjullager. Noe stalltips til å høre hvilket hjul dette kommer fra, det er ikke lett å lokalisere lyden da det "romler" i hele bilen i hastigheter over 50 ca.

 

Jekk opp bilen i hvert hjørne, så skyver/drar du kl. 9 og 3, hvis du i tillegg kan høre ulyd når du snurrer på hjulet så har du funnet synderen..

 

Vil nesten anta at det er bak, og det er en smal sak å bytte selv..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jekk opp bilen i hvert hjørne, så skyver/drar du kl. 9 og 3, hvis du i tillegg kan høre ulyd når du snurrer på hjulet så har du funnet synderen..

 

Vil nesten anta at det er bak, og det er en smal sak å bytte selv..

 

Takk for tips, har prøvd dette men kunne ikke kjenne noe slark. Så da tror jeg at jeg bare venter til lyden evt blir verre. Får se hvordan utviklinga blir :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par spørsmål til:

Regreimintervall på denne? Sist byttet på 126k, har nå gått 180k. Tåler denne motoren et evt brudd, og må vannpumpe/strammehjul byttes hver gang? Ble byttet sist.

 

Har en romlelyd i bilen, antar det er et hjullager. Noe stalltips til å høre hvilket hjul dette kommer fra, det er ikke lett å lokalisere lyden da det "romler" i hele bilen i hastigheter over 50 ca.

 

Om reima ryker, så er helvete løs. Da må den inn for å få fikset timinga, noe som blir dyrt.

 

Teoretisk sett, så skal hele pakka byttes - Ja. Det er snakk om reima, vannpumpe/strammehjul.

 

Men i teorien så burde det være greit å bytte reima. Regner med du ikke planlegger å ha bilen til evig tid, slik som jeg har forstått det på andre innlegg her. (Kjøp Merce neste gang, har ikke reg.reim, og skal ikke byttes, har kjede ;) )

 

Btw. ang. at du ønsket hengerfeste til sykkelbruk, hvorfor ikke en slik:

34-293 Biltema

 

Er ikke bilde, men last ned manualen, så ser du greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om reima ryker, så må jo alt times inn på nytt ja, det er jeg klar over. Men det er jo bare å følge merkene på reimhjula, med mindre det er noe spesielt med denne motoren. Grunnen til at jeg spurte var om motoren blir ødelagt, noen blir det mens andre tåler fint et brudd. Menmen, jeg bytter den nok før det skjer. Vet du om det er 100.000 km som er intervallet på denne eller?

 

har sett på det sykkelstativet der, stoler ikke på slike egentlig. Sykkelen er dyrere enn bilen,så jeg tar ingen sjanser der.

 

Og det hender såvisst at det er problemer med kjede også, forresten mange biler som har det. Kjedet kan ryke, strammer kan bli utslitt osv... Men det er jo generelt mindre vedlikehold enn reim ja, stemmer det. Mercedes er ikke min greie, så det styrer jeg unna inntil videre :D

 

Takk for svar :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var bare en spøk det med Mercedes da ;)

Men de sies å kunne vare 5-600.000 KM, da pleier de å åpne bare for å se hvordan det ligger an, og som oftest er det ingen problemer. Er visstnok trippel kjede, så den strekkes ikke.

 

Er litt usikker på hvordan intervallet er der du. Ofte ligger det på ca. 80.000KM Så 80, 160, 240 da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat...på corollaen jeg hadde var det 100.000, så det varierer tydeligvis litt. Skal se om det står noe i serviceheftet.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omsider...det er faen ikke lett å få bilder over fra en samsung-telefon til en pc. Det er ihvertfall en telefonmerke jeg aldri skal ha igjen :D

 

Syns det ble tøft jeg:

Tafoto-0046.jpg

Kunne ikke hatt mye større hjul gitt:

Tafoto-0047.jpg

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg og :D Det som er kult er at på en golf ser disse hjula små og kjipe ut, mens på poloen ser de sinnsykt store ut :) Godt kjøp! Hvis jeg klarer å slite ut de dekka som står på, så går jeg nok ned en profil eller to, så jeg blir kvitt subbinga på fullt rattutslag...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg er elektriker og studerer til ingeniør, men det å koble opp en turteller ble tydeligvis for stor utfordring... noen som vet hvilken ledning på coilen som skal kobles på turtelleren? Skal være på minus ihvertfall, men det er tre ledninger inn på coilen. En tynn svart med grønn stripe, en tykk brun og en tykk svart ledning. I tillegg til høyspenten da, men den ser vi bort fra seff :D Jeg har prøvd alle, og det funker ikke. Hvis noen vet hvilken ledning jeg skal bruke, kan jeg fortsette feilsøkinga et annet sted i kretsen, kanskje jordinga til selve instrumentet som kan være dårlig.Noen?

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår