X-oz Skrevet Januar 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 Hei. Skal snart hente meg en fin 1990 Golf GTI 8V, bilen skal brukes som morrobil, har ikke bestemt meg om den skal registreres. Har klart for meg hva jeg skal gjøre med understell og bremser, men lurer på om noen kan svare meg på spørsmålene under. Noen som har noen enkle og rimelige tips for å få mer effekt ut av en slik motor? Så lurte jeg på om katalysator bare kan fjernes sånn uten videre? Finnest ferdige erstattningsrør, eventult hvor kan jeg kjøpe det? Jeg er en uerfaren bilbygger så jeg takker for alle svar og tips =) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vwgolfii Skrevet Januar 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2009 Enkle og rimlige tips finnes det nok lite av i denne situasjonen. I denne motoren kan man nok rekne i gjennomsnitt, minst 1000kr pr. hestekraft. Hvordan du disponerer pengene har riktig nok mye å si. Så, den enkleste og rimligste løsningen er nok å bytte til 16V GTI. Da har man +/- 25hk mer, samt en topp som puster litt bedre mtp. effektøkning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Night_wolf_x Skrevet Januar 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2009 spørs jo hvor mye du har tenkt å legge net i motoren, men du har jo ting som: -Throttlebodys -luftfilter -grenrør -eksos anlegg -porting +++++ Siter Bilene mine: vw caddy mk1 86 modell (prosjekt) vw golf mk1 83 modell (ikke bestemt) vw golf mk3 92 modell (bygges om) vw golf mk3 vr6 delebil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
X-oz Skrevet Januar 13, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2009 Så, den enkleste og rimligste løsningen er nok å bytte til 16V GTI. Da har man +/- 25hk mer, samt en topp som puster litt bedre mtp. effektøkning. Ombygging er vel en forholdsvis omfattende jobb å få godkjent? Kanskje like grei å bare bygge om til G60 vist en først skal bytte motor? Eventuelt hadde det muligens vert en ide og kjøpe en 16v/G60 istede, men jeg synest dette var et svært godt eksemplar. Tilnermet rustfri, lav km. stand å hele pakka... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2009 For ca 2800 i trimkam får du ca 10 hk mer i en 8v GTI. Dette er den billigste effektøkningen uten større modifikasjoner. Skal du videre oppover bør toppen portes (6000+) evt portet G60 eller crossflowtopp, avstemt 4-1 grenrør (~5000), 2 doble Webere (fås brukt 5000+) evt throttlebodies og datasprut (~10000+), trimkam tilpasset motoren (3000). Er fullt mulig å få 200 hk ut av din motor, men det koster! 160 hk er et greit tall og vil ikke koste skjorta. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
X-oz Skrevet Januar 13, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2009 For ca 2800 i trimkam får du ca 10 hk mer i en 8v GTI. Dette er den billigste effektøkningen uten større modifikasjoner. Skal du videre oppover bør toppen portes (6000+) evt portet G60 eller crossflowtopp, avstemt 4-1 grenrør (~5000), 2 doble Webere (fås brukt 5000+) evt throttlebodies og datasprut (~10000+), trimkam tilpasset motoren (3000). Er fullt mulig å få 200 hk ut av din motor, men det koster! 160 hk er et greit tall og vil ikke koste skjorta. Takker, nå må jeg undersøke litt ;-) Det er effektanlegg fra katalysator og bak. Kanskje det kan være en ide å fjerne katalysator og på med grenrør? Noen som vet hvor jeg eventuelt kan få tak i "cat bypass"? Trimkam, grenrør og "cat bypass" er kanskje en god start? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vwgolfii Skrevet Januar 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2009 Ombygging er vel en forholdsvis omfattende jobb å få godkjent?Kanskje like grei å bare bygge om til G60 vist en først skal bytte motor? Eventuelt hadde det muligens vert en ide og kjøpe en 16v/G60 istede, men jeg synest dette var et svært godt eksemplar. Tilnermet rustfri, lav km. stand å hele pakka... Å få godkjent 16V i Golf er ikke problem. G60 går greit å godkjenne og, men det koster litt mer mtp. oppgradering av andre deler som bremser, motorfester, girkasse, giroverføring, bensinpumpe®, hjerne og mer som jeg ikke kommer på nå.. 16V mener jeg bestemt er den beste for motoreffekt (bedre enn G60). Turbokonverterer man denne motoren stiller man mye sterkere enn 8V motorene (GTI med eller uten kompressor) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polo Classic Skrevet Januar 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2009 Å fjerne katalysatoren på denne motoren gir ikke mer enn et par hk på en frisk motor. Ikke særlig merkbart med andre ord, og veldig upraktisk ved hver PKK. Gassere er jo og rimelig dumt på biler med kat, Schrick 268 kam og grenrør funker bra for en forholdsvis rimelig penge. Grenrøret passer senere også om du oppgraderer til G60 Siter No SPEAKERS NO BODYKITS NO BULLSHIT M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
X-oz Skrevet Januar 14, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2009 Vurderer om jeg ikke bare skal bytte til 16v. Ser ut til at jeg må bruke en del kroner på min motor før jeg oppnår samme effekt... Ser det ligger en god tråd om hva som trengst for å bygge om til 16v, men må jeg bytte alt som står på den lista eller har jeg noe av det siden min er en GTI? http://www.bilforumet.no/golf-ii/134329-dere-bygger-gti-16v-les-dette.html Cirka hvor mange kroner vil en slik ombygging koste med motor og alt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MSpeed Skrevet Januar 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2009 Det eneste du trenger er motor/girkasse og ledningsnett. Siter -VW Golf GTI 8V http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=89772 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
X-oz Skrevet Januar 14, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2009 Om jeg skal bygge om til GTI 16V, hva trenger jeg av papirer? Skal jeg vise bilen før/under bygging, må jeg dokumentere noe eller andre ting? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vwgolfii Skrevet Januar 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2009 Send mail til typegodkjenning@moller.no med en forespørsel på ombyggingspapir, husk å skriv hvilket merke, modell, årsmodell, motor og kjennemerke bilen er, og hva du ønsker å bygge om til. Da får du tilsendt et brev i posten (Og ja, husk å legge ved adresse) som viser hva som skiller din modell fra en 16V GTI. Dette legger du med i søknaden du skriver til Statens Vegvesen. Edit: Når du bygger om til 16V GTI, skal den være i original utførelse, slik modellen ble førstegangsregistrert i Norge. Greit å ha i bakhodet før man kjøper senkesett o.l. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
X-oz Skrevet Januar 14, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2009 Da starter jeg med understell og bremser, så 90% sikker på at det blir 16v istedefor trimme motoren jeg har... Takker for alle gode svar! =) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.