Doc'en Skrevet Januar 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2009 Hei, Check Engien lyset i dashen min lyser, jeg har gått over og skjekket rundt i motoren , og finner ikke feil, har lest litt i haynes boka, men finner ikke ut noe konkret svar på lyset. Er det noen som vet hva det står for ? MvH Doc'en Siter Toyota MR2 MK2 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saab96 Skrevet Januar 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2009 Check engine lampa betyr at elektronikken har oppdaget en feil og satt en eller flere feilkoder, hvis du bare setter på tenninga så skal lampa etter litt begynne å blink, og hvis du da teller antall blink, så vill det fortelle deg hvilken feilkode det er, hvis det er flere koder, så er det et lengre opphold mellom blinkene (ca2sek) så kan du se i instruksjonboka hvilken kode det er. Eller så kan du dra til et saab verksted og få leste ut en mere nøyaktig feilkode med et diagnoesapparat. Siter '75 Saab 96 v4 Rallybil '80 Saab 96 V4 Jubileum '88 Saab 900 Aero '90 Saab 900 Aero '96 Saab 9000 Aero Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Doc'en Skrevet Januar 12, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 Okei, tusen takk for svar :) Skal prøve dette seinere idag ! Siter Toyota MR2 MK2 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Doc'en Skrevet Januar 12, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 Da har jeg skjekket, og det blinket 6 ganger, og etter det jeg har funnet ut er at det feilkode p0130 - Oxygen sensor (OS) or OS circuit Er det eksos sensoren som ligger på eksos annlegget helt foran? isåfall, må den byttes? eller kan den rengjøres? Hva betyr dette? noen som vet? Siter Toyota MR2 MK2 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Doc'en Skrevet Januar 14, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2009 Ingen som vet ? er dårlig liv her inne syns jeg ! Siter Toyota MR2 MK2 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
K_Duck Skrevet Januar 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2009 Saab-spesifikke ting kan med fordel tas på forumet til http://www.saabturboclub.net. Renner ca over av kunnskap der sånn. :p (Har dessverre ikke så god kjennskap til 900:an, så kan ikke si noe sikkert på denne saken.) Siter '98 9-5 2.0T - steg1 '09 MB E200CDI (lnr W41) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Januar 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2009 det høres mer ut som luftmasse/luftmengdesensor syns jeg... den som sitter rett etter luftfilteret ditt. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
K_Duck Skrevet Januar 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2009 P0130 means there is something wrong with the O2 sensor BEFORE the catylitc converter. More than likely a bad sensor, but follow same proceedure for tracing the issue as the write-up for P0133. http://www.obd-codes.com/trouble_codes/generic/p0133-oxygen-sensor-circuit-slow-response-bank-1-sensor-1.php O2-sensor; Syresensor - eller Lambdasonde om du vil. :D Mmmmm, Google. <3 Siter '98 9-5 2.0T - steg1 '09 MB E200CDI (lnr W41) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Doc'en Skrevet Januar 14, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2009 Hehe, jeg har ikke luftmengde sensor på bilen min, ikke vet jeg om det skal være heller, men har aldri vært sliken. Men jeg snakket med colli her inne, han har god peiling generelt, og han mente det var denne lambdasonden som var gåen, men kunne også være lekasje et sted før denne, som gjorde at den fanget opp feil informasjon, også sender den feil informasjon igjen til innsprøytningen som derretter gir blanding etter infoen. Og jeg vet det om saabforumet, har meldt meg inn, men må vente på faktura osv :) Er det noen som vet om det skal være luftmassemåler på 900 94-2.0L Turbo? Siter Toyota MR2 MK2 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saab96 Skrevet Januar 17, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2009 Nei det er ikke noe luftmassemåler på den bilen, kun map-sensor. ja oxygen sensor er lambda sonde, men det betyr ikke at det er lambda sonden som er gåen, det betyr bare at den har registrert feil lambda verdier Jeg hadde også problem på 9000 min med at CE-lampa lyste og blinka 6 ganger, og bilen brukte mye bensin og gikk dårlig, og da var det vakumslangen til map-sensorn som var råtten så den fikk feil blanding. Har du merket noe på bilen etter at Check Engine lampa kom? tung å starte, høyt forbruk eller dårlig effekt?? Hvis ikke så kan du prøve å ta en minus polen på batteriet et par minutter så feilkoden slettes, hvis CE lampa kommer på igjen da så er det noe feil, hvis ikke den kommer på igjen så kan det ha vært et engangs tilfelle at den har merka noe og satt en feilkode, men at det ikke er noe feil nå. Siter '75 Saab 96 v4 Rallybil '80 Saab 96 V4 Jubileum '88 Saab 900 Aero '90 Saab 900 Aero '96 Saab 9000 Aero Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Doc'en Skrevet Januar 19, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2009 Nei det er ikke noe luftmassemåler på den bilen, kun map-sensor. ja oxygen sensor er lambda sonde, men det betyr ikke at det er lambda sonden som er gåen, det betyr bare at den har registrert feil lambda verdier Jeg hadde også problem på 9000 min med at CE-lampa lyste og blinka 6 ganger, og bilen brukte mye bensin og gikk dårlig, og da var det vakumslangen til map-sensorn som var råtten så den fikk feil blanding. Har du merket noe på bilen etter at Check Engine lampa kom? tung å starte, høyt forbruk eller dårlig effekt?? Hvis ikke så kan du prøve å ta en minus polen på batteriet et par minutter så feilkoden slettes, hvis CE lampa kommer på igjen da så er det noe feil, hvis ikke den kommer på igjen så kan det ha vært et engangs tilfelle at den har merka noe og satt en feilkode, men at det ikke er noe feil nå. Eneste jeg har merket er at den bruker uhorvelig mye bensin, og jeg var på eu godkjenning og da ble avgassen målt til 1.50 % elns, har ikke pappirene foran meg nå. men tror det var tallet ! Så er rimelig sikker på at det er noe gale ! Men skal skjekke det med slangen til map-sensoren. Siter Toyota MR2 MK2 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saab96 Skrevet Januar 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2009 Jeg ville likegodt bytta ut alle vakumslangene til silikon slanger med en gang så er du sikker på at det ikke er det ;) Siter '75 Saab 96 v4 Rallybil '80 Saab 96 V4 Jubileum '88 Saab 900 Aero '90 Saab 900 Aero '96 Saab 9000 Aero Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Doc'en Skrevet Januar 24, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2009 Jeg ville likegodt bytta ut alle vakumslangene til silikon slanger med en gang så er du sikker på at det ikke er det ;) Har gjort dette, og finner ikke noe, hadde den på Eu. Godkjenning og da fikk jeg denne feilen : CO> 3,5 % eller utenfor fabrikantens verdiområde' for kjøretøy registrert 1.10.86 og senere Målt verdi = 1.57 Hva skal det egentlig være? og er det da lamdasonden som er gåen? siden jeg har skjekket alle andre muligheter? Mvh Siter Toyota MR2 MK2 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen. Skrevet Januar 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2009 og er det da lamdasonden som er gåen? siden jeg har skjekket alle andre muligheter? Mvh Kan se sånn ut da ;) O2-sensor; Syresensor - eller Lambdasonde om du vil. :D Mmmmm' date=' Google. <3[/quote'] Siter '95 SAAB 900SE '83 SAAB 99GL Prosjekt http://www.bilforumet.no/prosjektforum/236833-jorgen-saab-99gl-stroken-lav-lav-lav.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EliteCorrado Skrevet Januar 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2009 Lambda forteller som du sier at ECU har målt feil verdi på eksos utslipp. Bytter du lambda, så KAN du løse problemet, men man fjerner som oftest bare symptomet. Ville ha begynt med å måle at motor lager "rett" vacuum, dette måles med en trykkmåler, også med funksjon for vacuum. Ved feil vacuum, så kan dette tyde på feil tenningstidspunkt, ELLER lekkasje i innsuget. Ved feil bensintrykk så kan CO forandres mye i forhold til spesifikasjoner. Sjekk trykk og se om trykkregulator fungerer som den skal. Ta en oljeskift før CO kontroll, dette hjelper mye. Kjør bilen VARM før kontroll. Dette skal hjelpe deg et godt stykke på vei. Siter Seat Leon 1.9 TDI PD Chevrolet Tahoe SC x VW Corrado G60 x Audi 80 x Jetta GTI x Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.