Gå til innhold

Åtte i vinkel - hymne til en kraftkar

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er flere som sier at Ford-motorer høres litt spesielle ut. Jeg har selv ikke hørt så nøye etter. Det kan jo tenkes at det skyldes tenningsrekkefølgen.

 

Jeg syns egentlig også dette gjelder noen av v6erne til ford. Ta for eksempel scorpio med 2,9, ganske grom lyd til å være v6er :) Det bråker mer enn det går da...

Men, nå var det vel vriåtter vi skulle snakke om så.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som sier at Ford-motorer høres litt spesielle ut. Jeg har selv ikke hørt så nøye etter. Det kan jo tenkes at det skyldes tenningsrekkefølgen.

 

Etter min oppfatning så "knattrer" Chevy 8'eren mer, men det er sikkert helt forskjellig fra motor til motor..

 

Her er forresten et lydopptak av motoren min, dårlig lydkvalitet da det er tatt med mobiltlf.. Men sånn høres den ut på tomgang iallfall..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Det har tidlegare blitt nemnt i denne tråden at 6 sylindra rekkemotorar har tatt over for V8 motorane i traktorar. Det var turboen som var årsaken til det.

 

Tyskarane har tidlegare lagt ein prototype av ein traktor med fire akslingar og 600 hk.

 

Traktoren er nå lanser og den har mest sansynleg blitt satt i produksjon. Det er snakk om ein DTU T860. DTU står for(Deutche Traktoren Union).

Motoren er ein Deutz BF8M1015CP og det er ein

V8 motor.

Det står litt meir om traktoren her.

http://www.gardsdrift.no/id/37085

 

http://www.traktor.no/traktor-og-teknikk/2009/05/11/tysk-kjempetraktor-med-aatte-hjul-og-leddstyring.aspx

 

http://www.maskinbladet.dk/article/article_view.php?id=32211

 

Edit: Deutz Fahr har sjølv lagt ein Agro XXL.

5786.jpg

agro%2Bxxl%2B%283%29.jpg

attachment.php?attachmentid=263766

Endret av Actros 8x8

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ein volvo-traktor med B36 og rake rør i bygda, sikkert den ein her hadde sett på dyrskuen.

Han skal bygge ny traktor med scania-V8, blir tøft.

700 cid til ford er jo ikke reint liten den heller, men den er vel ikke rein ford, men dragracemotor basert på BOSS 429-motoren rimelig heftig den også.

Slik som Mydland har.

 

Ford V6 har en særegen sekserlyd, om det er noe alà V8 og har med tenningsrekkefølga så er den 142536, og de på H. rad i kjøreretninga er 123.

V8-lyden til ford har ofte litt "båtmotorlyd", spes i mustang, tøft.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Bare av ren nysgjerrighet... Er det praktisk mulig å montere en B36 topp på en B18 eller B20?

 

Det betinger i så fall at topplokksskruene har samme mønster, og det tviler jeg sterkt på. Men jeg kan sammenlikne topplokkspakningene på de to motortypene ved passende høve. I tillegg må også sylinderavstanden være lik, noe jeg også tviler på. B36 er ganske Big Block i så måte.

 

Avslutningsvis vil jeg nevne at B36-toppen, cross flow til tross, ikke er bedre egnet ved trimming enn en B20-topp. Førstnevnte har blant annet kun tre utløp for eksos, og det er jo ikke spesielt sexy...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som sier at Ford-motorer høres litt spesielle ut. Jeg har selv ikke hørt så nøye etter. Det kan jo tenkes at det skyldes tenningsrekkefølgen.

 

kan ikke det ha noe med at mange av fordmotorene(iallefall 6erne) er 60 graders V motorer, mens GM sine f. eks er 90 grader...

 

se på f.eks roveråtteren, den er jo 60 grader og har en mye mykere gange enn feks GM sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke det ha noe med at mange av fordmotorene(iallefall 6erne) er 60 graders V motorer, mens GM sine f. eks er 90 grader...

 

se på f.eks roveråtteren, den er jo 60 grader og har en mye mykere gange enn feks GM sine...

 

Så vidt jeg vet - og jeg vet ganske mye - er verken Fords eller Rovers åttere 60 graders.

 

For Fords vedkommende dog trolig med unntak for den Yamaha-byggede maskinen i Taurus SHO.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet - og jeg vet ganske mye - er verken Fords eller Rovers åttere 60 graders.

 

For Fords vedkommende dog trolig med unntak for den Yamaha-byggede maskinen i Taurus SHO.

 

For å få den otimale vinkelen for sylinderbalanse så tar man 720*(antall veivakselgrader mellom tenning på en sylinder), og deløer på sylinderantall, så om mna skal ha en 4 sylindret, så deler man 720 på 4 og får 180*, altså en boxermotor, og på seks sylindre blir det 120*(som er ganske upraktisk), 8 sylindre 90*, 10 sylindre 72*, mens en V12 absolutt bør inneha 60* vinkel.

 

Dog så tror jeg dette kun gjelde for motorer med 2 sylinderrader.

Har også hørt at rekke 12 er den beste motorkonstruklsjonen for balanse, og rekke seks den nest beste. Har visstnok noe med hvordan forskjellige takter passer sammen

 

Ford`s V6 innehar en noe spesiell lyd, og med litt friere luftveier høres de jo absolutt hissige ut, og ingen som har kjørt en kan påstå de går dårlig sett i frohold til aktuell effekt, tenk bare på 2.8 liters cologne-motoren på 135 hk, høres døtt ut, men de går ganske så greit, men jeg har en forkjærlighet for ESSEX-motoren jeg da, sterk som fy, og en veldig koselig v6-lyd.

 

Men tilbaketil V8, er det noen som har en forklaring på den særegne lyden i Ford sine V8, er det kun tenningsrekkefølga, man hører den meget godt på Mustang, men den er jo der på de fleste.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen jeg liker:

 

v8:

(hadde en slik som russebil, ble godt tatt vare på og for noen opplevelser.)

 

v8:

 

 

Og hvis vi fjerner første og siste står det kun igjen åttere også :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok. Men cizetaen hvis jeg ikke husker feil har en motor som egentlig er to sammenslåtte V8'ere. Kan godt hende jeg tar feil nå, men mener på at det var slik. :)

 

V12'eren tok jeg meg pga av aha-opplevelsen jeg fikk når jeg så den. ^^

Endret av Dammed

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår