Gå til innhold

Åtte i vinkel - hymne til en kraftkar

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Hehe, jo, har tenkt på det og ja ;) Men Rekorden er førstebilen, så den fases nok ikke ut uansett... Den NM grensa er latterlig da, går jo på bremseeffekt... Det leveres jo bremser med TÜV papirer til 420 hest i rekord\commodore

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jasså, dere trodde kanskje at Ford 460 var det største gutta bortpå FOMOCO hadde å by på? Neida, fra nittenførti og ti år framover produserte de en 18-liters 60-graders V8 med fireventilteknikk, to overliggende kamaksler pr sylinderrad og blokk og topper i aluminium. Den var opprinnelig konstruert som en V12 og skulle være et tilsvar på Rolls Royce Merlin og liknende. Den var altså egentlig tiltenkt fly, men slik ble det ikke. Derfor fjernet Ford 4 sylindre og motoren ble deretter benyttet i stridsvogna M4A3 Sherman.

 

Motoren var altså avansert, lett, driftssikker og hadde en effekt på 450 hk. Pen er den óg:

 

FordGAA_1.JPG

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er den største V8 motoren frå Caterpillar og Perkins?

Kor stor er verdens største V8 blokk?

 

Godt spørsmål!

 

Jeg ser at Perkins har en V8 de kaller 640. Den er på 10,6 liter.

 

Hva Cat angår er denne ganske stor:

http://www.youtube.com/watch?v=ZQB-p1Vmbvg&feature=related

 

Verdens største V8 finner jeg ikke noe dokumentasjon på, men jeg vil tro lokomotivmotoren noen poster tidligere er blant de større. Innbiller meg at de største skipsmotorene er rekkemotorer.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså, dere trodde kanskje at Ford 460 var det største gutta bortpå FOMOCO hadde å by på? Neida, fra nittenførti og ti år framover produserte de en 18-liters 60-graders V8 med fireventilteknikk, to overliggende kamaksler pr sylinderrad og blokk og topper i aluminium. Den var opprinnelig konstruert som en V12 og skulle være et tilsvar på Rolls Royce Merlin og liknende. Den var altså egentlig tiltenkt fly, men slik ble det ikke. Derfor fjernet Ford 4 sylindre og motoren ble deretter benyttet i stridsvogna M4A3 Sherman.

 

Motoren var altså avansert, lett, driftssikker og hadde en effekt på 450 hk. Pen er den óg:

 

FordGAA_1.JPG

Jeg har sett en sånn i en Ford Mustang... med lett oppfrisking anno sent 1990-tall.. Dvs ca 3.5 ganger originaleffekten hvis jeg ikke husker feil...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett en sånn i en Ford Mustang... med lett oppfrisking anno sent 1990-tall.. Dvs ca 3.5 ganger originaleffekten hvis jeg ikke husker feil...

 

Det er vel snarere tung oppfriskning anno sent 1940-tall :D

 

Fra http://www.mustangblog.com:

aa_tankengine.jpg

 

http://www.mustangblog.com/index.php/2007/70-mustang-with-1100-ci-sherman-tank-engine/

 

En videosnutt av Mustang med Ford GAA:

 

Her er en original motor på "pall":

 

I denne stridsvogna kommer lyden mer til sin rett:

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tvangsmating juks? :D

 

http://www.tremek.com/forum/car-pictures/38543-holy-jesus.html

 

They ran the car a last week and ran 9.57? @ 137 on 1.5 psi lol their second run (obviously more boost) they ran 7.01 @ 207. The motor dynod 1009hp @ 7500 on 2psi and still didn't reach peak torque

 

 

The single turbo car runs 6.70s on a 10.5 tire. Funny cars run like high 4's and I believe those are in the 7k hp range. O and I was off on the 2500hp there goal is actually 2800hp on "only" 25 psi, so maybe theres more in it than that.

 

som jeg da skjønner har han bygget en tvilling bare twin turbo..

 

http://v8tvshow.com/forum/index.php/topic,254.msg954.html

 

 

bilen ble desverre ikke brukt så mye ser det ut til men noe værre er vist på gang, sånn jeg tyder det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Her er forresten et par bilder av mitt eget CSB, ehh, sorry... SBC-prosjekt. Det kan tenkes at jeg ikke får gjort noe med den før til neste år, men da jævler...

 

DSCN2781.jpg

 

DSCN2782.jpg

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

White Fieldboss 4-210.

 

Litt fakta om motoren

 

Manufacturer: Caterpillar

 

Model: 3208

 

Fuel: diesel

 

Cylinders: 8

 

Valves: -unknown-

Bore/Stroke: 4.50x5.00 inches [114 x 127 mm]

 

Displacement: 636 ci [10.4 L]

 

Horsepower: 210 hp [156.6 kW]

 

Cooling: liquid

 

Air cleaner: dual paper elements

 

Compression: 16.5:1

 

Rated RPMs: 2800

 

Starter volts: 12

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innbiller meg at de største skipsmotorene er rekkemotorer.

 

 

Litt offtopic, men pytt pytt.. Det er vel verdens største motor uansett sylinderantall så da er det vel greit anntar jeg?

 

The cylinder bore is just under 38" and the stroke is just over 98". Each cylinder displaces 111,143 cubic inches (1820 liters) and produces 7780 horsepower. Total displacement comes out to 1,556,002 cubic inches (25,480 liters) for the fourteen cylinder version.

 

http://people.bath.ac.uk/ccsshb/12cyl/

 

 

Denne panservogn motoren din blir jo reneste Rc bil motoren i forhold :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel snarere tung oppfriskning anno sent 1940-tall :D

 

Fra http://www.mustangblog.com:

aa_tankengine.jpg

 

http://www.mustangblog.com/index.php/2007/70-mustang-with-1100-ci-sherman-tank-engine/

 

En videosnutt av Mustang med Ford GAA:

 

Her er en original motor på "pall":

 

I denne stridsvogna kommer lyden mer til sin rett:

 

 

Det er noe meget karakteristisk med lyden på Amerikanske Ford motorer syns jeg, hørte på lyden på den originale på pall der.. Og den har jo nesten identisk lyd som min ford400, samme ujevne hule klunkelyden liksom.. Stilig! :D

 

Man hører jo at det er mer volum her, men selve lydbildet er liksom akkurat det samme i bare litt mindre format. Om dere skjønner meg?!

 

Faktisk, jeg hadde ei 302 blokk liggende en gang. Kun blokk med innmat, uten grenrør. Og når jeg prøvde å dreie den rundt med håndmakt, så hørtes faktisk samme hule klunkende utblåslyden da også.. Bare veldig mye svakere selvsagt. :op:

 

Hva er det som gjør at Ford motorene får denne litt spesielle lyden? Eller er det bare jeg som hører den i hodet mitt?! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe meget karakteristisk med lyden på Amerikanske Ford motorer syns jeg, hørte på lyden på den originale på pall der.. Og den har jo nesten identisk lyd som min ford400, samme ujevne hule klunkelyden liksom.. Stilig! :D

 

Man hører jo at det er mer volum her, men selve lydbildet er liksom akkurat det samme i bare litt mindre format. Om dere skjønner meg?!

 

Faktisk, jeg hadde ei 302 blokk liggende en gang. Kun blokk med innmat, uten grenrør. Og når jeg prøvde å dreie den rundt med håndmakt, så hørtes faktisk samme hule klunkende utblåslyden da også.. Bare veldig mye svakere selvsagt. :op:

 

Hva er det som gjør at Ford motorene får denne litt spesielle lyden? Eller er det bare jeg som hører den i hodet mitt?! :lol:

 

Det er flere som sier at Ford-motorer høres litt spesielle ut. Jeg har selv ikke hørt så nøye etter. Det kan jo tenkes at det skyldes tenningsrekkefølgen.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår