Gå til innhold

Åtte i vinkel - hymne til en kraftkar

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Finnes det noen som har trimmet disse B36 motorene ?

Hva skjer om kompen blir økt til 10:1, fresing i diverse hulrom og man klasker på en større gasser(e) ?

Om orginaldeler ikke er å skaffe er litt hvassere deler kanskje veien man må gå uansett.

 

Denne motoren finnes også i marineversjon som kalles Volvo Penta AQ180. Da har den doble forgassere, 9,3:1 i komp og 180 hk.

 

Så joda, motoren lar seg absolutt trimme. En liten videosnutt av AQ180 finner vi her:

 

http://www.leopardmotor.com/volvo%20start%20004.avi

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne motoren finnes også i marineversjon som kalles Volvo Penta AQ180. Da har den doble forgassere, 9,3:1 i komp og 180 hk.

 

Har du undersøkt om det finnes deler til denne versjonen? Hvis ikke kan det jo være en idè å sjekke det ut

 

Edit: Det var kanskje et sinnsykt dumt spørsmål, men det er ikke lenge siden jeg reparerte en gammel 2 sylindra penta diesel, og det virket ikke som deletilgangen var dårlig i hværtfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes historien rundt B36 virker ganske så interessant, tenker da spesiellt på den biten med at de egentlig hadde planer om å bruke motoren i Amazon..

 

Hvor finner man mer opplysninger om temaet? Fant de ut at motoren ble for tung for Amazon? Eller kan det være praktisk mulig å sette en B36 i en Amazon pr i dag og få dette godkjent? Siden det opprinnelig var denne bilen motoren var ment til?!

 

Er litt nysgjerrig på temaet siden jeg har en Amazon jeg har lyst til å gjøre noe spesiellt med..

 

Men motoren er vel rett og slett både for tung, tørst og lat til at det vil bli noen særlig praktisk/brukervennlig ombyggning?!

 

Alternativet er original b230fk til godkjenning, og så inn med større snegle, twincam og trimchip. Ikke like nostalgisk, men langt mer effektivt og kjørbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm trur jeg kanskje begynne å se etter gammle volvo lastevogner, kansje man klarer å finne en slik sak i nærområdet. Ja jeg vet at det ikke lages deler til de, og at 3,6 liter ikke akkurat river skinnet av pølsa, men det hadde vært en meget passende motor i en 40+ år gammel volvo. En "dobbelB18" :roll:

Om ikke annet kunne jeg bare ha den stående sammen med B30en og B20en..

 

Da bør du se etter noe som ser ut omtrent slik ut, fortrinnsvis mindre rusten:

Trygge09.JPG

 

På fri eksos høres den slik ut:

http://www.leopardmotor.com/Trygge_lyd.AVI

 

I verste fall gjør den seg alldeles utmerket i en hvilken som helst motorsamling. Motoren altså...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du undersøkt om det finnes deler til denne versjonen? Hvis ikke kan det jo være en idè å sjekke det ut

 

Edit: Det var kanskje et sinnsykt dumt spørsmål, men det er ikke lenge siden jeg reparerte en gammel 2 sylindra penta diesel, og det virket ikke som deletilgangen var dårlig i hværtfall.

 

Denne er det nok enda vanskeligere å få tak i deler til. Det hjelper ikke at det står Volvo Penta på delene. Ulempen med B36 er at det ikke er så mange deler fra andre motortyper som kan brukes.

 

Apropos deler: Jeg har bedrevet en betydelig deleinnsamling den siste tiden:

 

Altyco i Sverige hadde fortsatt noe tenningsdeler på lager til B36, så jeg kjøpte likegodt flere rotorer, fordelerlokk, stifter og kondensatorer:

B36tenningsdeler01.jpg

 

Gjennom en annonse på Internett kom jeg over en fyr i Sverige som hadde mye deler til B36. Alt fra pakninger til lagerskåler:

B36motordeler01.jpg

 

Noen av pakningene var litt krøllete, så de fikk en omgang med strykejernet:

B36motordeler02.jpg

 

Sånn passe varmt så ikke pakningen blir tørr og sprø:

B36motordeler03.jpg

 

Mye bedre enn den var da jeg fikk den:

B36motordeler04.jpg

 

Oljefilteret heter opprinnelig AC70. Heldigvis leverer flere store filterprodusenter dette filteret. Fra venstre mot høyre. Delphi FX0094, Mann H1029/1n og AC70:

B36oljefilter01.jpg

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes historien rundt B36 virker ganske så interessant, tenker da spesiellt på den biten med at de egentlig hadde planer om å bruke motoren i Amazon..

 

Hvor finner man mer opplysninger om temaet? Fant de ut at motoren ble for tung for Amazon? Eller kan det være praktisk mulig å sette en B36 i en Amazon pr i dag og få dette godkjent? Siden det opprinnelig var denne bilen motoren var ment til?!

 

Er litt nysgjerrig på temaet siden jeg har en Amazon jeg har lyst til å gjøre noe spesiellt med..

 

Men motoren er vel rett og slett både for tung, tørst og lat til at det vil bli noen særlig praktisk/brukervennlig ombyggning?!

 

Alternativet er original b230fk til godkjenning, og så inn med større snegle, twincam og trimchip. Ikke like nostalgisk, men langt mer effektivt og kjørbart.

 

Om Volvo hadde planer eller om det var pressen og markedet som spekulerte vet jeg ikke. Jeg har ikke sett dokumentasjon på at Volvo hadde konkrete planer om å benytte B36 i Amazon. De var ganske tilbakeholdne med opplysninger om hva som skjulte seg under skallet før lanseringen.

 

Det er nok mulig å stappe motoren ned i en Amazon, men jeg vil tro at maksimal framakselvekt overskrides og at bilen ikke blir godkjent av den grunn. Hvor mye dreiemoment Amazon er godkjent for vet jeg ikke, men trolig er 260Nm for mye.

 

Uansett burde en Rover 3,5-liter passe bedre.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det samme vi snakker om Rover; jeg har lyst på en slik i min motorsamling. Den har en spennende historie og bør nevnes i samme åndedrag som de andre klassiske åtterne:

 

800px-Rover_V8_engine.jpg

 

Denne motoren ble opprinnelig produsert av Buick på begynnelsen av 60-tallet, men ble raskt "veiet og funnet for lett". Omtrent samtidig var Rover på jakt etter en V-åtter for sine biler. Rover handlet, og etter en rekke forbedringer i forhold til Buick-versjonen var motoren klar for tjeneste hos engelskmennene i en mannsalder og vel så det. Opp gjennom årene har den blitt produsert i versjoner helt opp til 5 liter. Den har sågar blitt benyttet i Formel 1.

 

Bortsett fra konstruksjonen med både blokk og topper i aluminium er motoren en typisk V8, med sentralt plassert kamaksel, støtstenger osv. På typisk engelsk vis ble den, hvertfall frem til innsprøytningen gjorde sitt inntog, oftest bestykket med 2 SU-forgassere. Som en følge av helalu-konstruksjonen ble motoren lett, rundt 170 kg. Ca 65 kilo lettere enn en B36 altså...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har ein motorsamling. Kor mange blokkar har du?

 

I farten er jeg litt usikker, men med smått og stort husker jeg at det totale antallet sylindre oversteg 200...

 

Skal vi se:

- 1 stk MTU V10 (10)

- 1 stk MAN V10 (10)

- 6 stk B36 V8 (48)

- 1 stk Chevy 283 V8 (8)

- 1 stk GM 6,2 diesel V8 (8)

- 1 stk Chevy 292 R6 (6)

- 2 stk Volvo B27 V6 (12)

- 3 stk Audi R5 (15)

- 3 stk Volvo R5 (15)

- 3 stk Volvo B20 R4 (12)

- 3 stk Volvo B18 R4 (12)

- 1 stk Volvo B16 R4 (4)

- 4 stk Volvo B230 R4 (16)

- 1 stk Volvo B23 R4 (4)

- 2 stk Volvo B21 R4 (8)

- 2 stk Hillman Imp R4 (8)

- 1 stk Honda R4 (4)

- 1 stk VW 1,6 diesel R4 (4)

- Pluss en del annet rask jeg ikke gidder å telle i farten

 

Akkurat passe med andre ord. Ja, også denne da. En riktig bamse:

nbci.jpg

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt på en Rover åtter i 76 modell Opel Rekorden min, mest da fordi den kommer under 300nm grensa... :) At den veier ca. det samme som en CIH firer gjør jo heller ikke noe :D

 

Ellers er det jo Chevy 283 og 327 man vanligvis benytter i gammel Opel :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns Norton`s V8 er passe morsom.

Nemesis02.jpg

 

60°, V8, 32v, vannkjølt 1497cc 235hk og 111Nm.

 

Står i Norton Nemesis.

 

Eller Drysdale`s V8 på 1000ccm: 22000rpm

mgp_eng1_t.jpg

 

En fyr jeg kom i prat med i et boligfelt på Nordkisa syslet også med V8-motorsykkel. Han foretrakk dog Chevy Big-Block opp mot 10 liter :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår