Gå til innhold

Hvor bør sandsekker legges baki for å gi best virkning?

Ranger emnet


MediaSUV

Anbefalte innlegg

Jeg kjører en Oldsmobile Starfire som vinterbil i øyeblikket fordi min Chevy Suburban 4x4 med piggdekk, som klarer det aller meste, er ute av spill (venter på noen deler med JetCarriers båt fra USA). Og dermed må Starfiren klare bakken opp til huset vårt, og det er ikke helt lett. Den går på Vredestein piggfrie vinterdekk, og den har en tung V6 framme og veier omtrent 50 gram bak, føles det som. Jeg har nemlig ingen som helst problemer med å bremse, nesten uansett hvor glatt det er. Jeg får bare ikke feste når jeg skal kjøre oppover! Det blir for mye pes å sette på kjetting hver gang jeg skal opp. Spesielt når fruen kjører... ;) Og knipetak er det omtrent umulig å få tak i lenger. Skulle gjerne hatt det til den! Men det er håpløst.

 

Så svaret er vel sandsekker og noen 20-kiloslodd fra hjemmegymmen. Jeg må stroppe dem fast, for dette er en åpen liftback med ingenting som vil hindre dem i å fly framover hvis noe skjer. Og da er spørsmålet hvor de gir størst effekt. Bakakselen står omtrent der baksetet slutter, og så er det omtrent én meter overheng bak den. Bør jeg da legge sekkene og loddene helt bakerst, eller bør jeg ha dem like over akselen? Her er bilen sett fra siden:

 

starfire10.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører en Oldsmobile Starfire som vinterbil i øyeblikket fordi min Chevy Suburban 4x4 med piggdekk, som klarer det aller meste, er ute av spill (venter på noen deler med JetCarriers båt fra USA). Og dermed må Starfiren klare bakken opp til huset vårt, og det er ikke helt lett. Den går på Vredestein piggfrie vinterdekk, og den har en tung V6 framme og veier omtrent 50 gram bak, føles det som. Jeg har nemlig ingen som helst problemer med å bremse, nesten uansett hvor glatt det er. Jeg får bare ikke feste når jeg skal kjøre oppover! Det blir for mye pes å sette på kjetting hver gang jeg skal opp. Spesielt når fruen kjører... ;) Og knipetak er det omtrent umulig å få tak i lenger. Skulle gjerne hatt det til den! Men det er håpløst.

 

Så svaret er vel sandsekker og noen 20-kiloslodd fra hjemmegymmen. Jeg må stroppe dem fast, for dette er en åpen liftback med ingenting som vil hindre dem i å fly framover hvis noe skjer. Og da er spørsmålet hvor de gir størst effekt. Bakakselen står omtrent der baksetet slutter, og så er det omtrent én meter overheng bak den. Bør jeg da legge sekkene og loddene helt bakerst, eller bør jeg ha dem like over akselen? Her er bilen sett fra siden:

 

starfire10.jpg

 

Er da vel bare å lempe inn sekker til du ser mannen med ljåen?

Vekta kommer uansett på bakhjulene.

 

(Hvis det plutselig ser ut som om du har montert skjermbreddere bak, og du ikke har det bør du lempe ut et par sekker igjen) :op:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok tenkes. Men jeg håpte å få mest mulig ut av det jeg legger inn, for det bør være litt bagasjerom igjen til ungenes korpsinstrumenter, varer som skal handles og sånt. Og hvis de ligger for langt bak, lurer jeg på om det kan endre vektfordelingen sånn at den bremser dårligere eller understyrer. Eller skal det mer til for sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Ja, men da er det jo bare å slenge dem oppi.. tenkte bare å gi deg tipset da disse skjærene er flate å ca 1m lang og 10cm bred.. Vises jo nesten ikke.. :) Å de skjærene jeg la i taunusen lå bom fast.. Ble både kjørt sidelengs inn i snødunger osv, men dem lå fast dem.. :)

 

 

Slitestål ;)

 

Ja, er vel det det heter.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holdt sånn omtrent. La inn til sammen et sted mellom 130 og 150 kilo (vet ikke helt hva sandsekkene veier). Det hjalp absolutt. Problemet er at toppakningen er gåen (den kommer også fra USA), så når bilen er kald, er det stort sett enten for mye gass, så jeg spinner, eller for lite, så den kveles. Men når den er kjørt varm funker den bedre, sikkert fordi jernet i motoren - ikke noe aluminium her - utvider seg og tetter bedre i toppen. Men jeg (og særlig fruen) vil ta imot pakken fra USA med stor glede. Fra én haltende bil til to velfungerende er en ganske stor forskjell! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår