Gå til innhold

-=xTra=- Turbokonvertering av Renaut 19!

Ranger emnet


-=xTra=-

Anbefalte innlegg

Er lenge siden jeg har vært her å oppdatert det som er blitt gjort, men nå skal jeg legge ut noen bilder igjen :)

 

Det som har blitt gjort siden sist er at jeg har satt inn motor, satt på div. deler på fronten laget elbow til 2,5", laget feste til toppmontert intercooler og trekt grenrør med eksosbandasje. Grunnen til at det ble toppmontert ic var at rørene på ic'n jeg skulle bruke kom borti radiatoren, så måtte finne på noe annet smart:D

 

slik ble elbowen. Gadd ikke å bruke mer tid på å slipe!

IMAG0028.jpg

 

liten ic, men fungerer vel til mitt lille formål..

IMAG0031.jpg

 

sånn ble det!

IMAG0027.jpg Må bare pynte litt på braketten til intercooleren :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Etter som det blir toppmontert ic må jeg ha scoop. Er ikke helt sikker på om jeg skal bruke det orginale panseret eller å støpe meg ett nytt ett med scoop i, det får tidene vise.. Går det ann å bruke scoopet fra biltema eller blir dette for lite med tanke på luftgjennomstrømning? :wonder:

Archive_Product_images_33_Large_33-.jpg

 

Noen som har noe forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult å gasse ihjelp drivakslane da:P Bare justere trykke litt da:) Har veldig lyst å gjøre det samme med min 240 med B230E, billig turbo bygg for å lære liksom:) Men når man liksom skal ha innspryt for å få det til å fungere skikkelig bli det dyrt:(

97" Audi A4 1.8TQ, 500HK Prosjekt

*91" Audi S2 MTM Chipped, *97" Audi A4 1.8TQ, *91" Audi 80 Quattro, *97" Skoda Octavia TDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult å gasse ihjelp drivakslane da:P Bare justere trykke litt da:) Har veldig lyst å gjøre det samme med min 240 med B230E, billig turbo bygg for å lære liksom:) Men når man liksom skal ha innspryt for å få det til å fungere skikkelig bli det dyrt:(

 

Bare å gjøre det! 240 er jo kjent for å ha deler som holder.

Grunnen til at jeg gjør dette på en Renault 19 er fordi det var den eneste bilen jeg hadde til overs etter som jeg fikk firmabil.

 

Innspruten er ikke noe problem ved ett billig bygg.

Er bare å ta f.eks 4 kaldstartsdyser, og hver dyse leverer ca 15-20hk, dem er til for å gi litt ekstra bensin når motoren er kald. Bare å sveise dem fast på trykkrøret etter ic'n. Du må også sette på en trykkbryter som slår inn når turboen begynner å lade ved f.eks 0,3-0,4 bar, som kobles til ett relè som dysene er koblet til slik at dem begynner å sprute. Som trykkbryter kan du bruke en oljetrykksføler, dem slår inn ved rund 0,3 bar, det gjør oljetrykksføleren min :)

Kan sikkert få fikset noe koblingsskjema til det!

 

Akkurat ekstrasprut fant jeg ut passa dårlig til innsuget mitt grunnet at jeg hadde mono-point innsug(Akkurat den samme som sitter på golf3 1,8) med luftmengdemåler på innsuget. Vet ikke hvor bra det er for denne måleren å få bensinsprut på seg? :watchout

 

Er heller ikke så dumt å kjøpe en bredbåndslambda slik at man kan se om motoren får for lite eller for mye bensin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde klart å få K-jet'n som står der til å levere litt mere bensin, og bare hatt en bredbåndslambda men en AFR måler burde jeg klare å komme et stykke lengre uten mye tull. Men får se da, må få A4'n ferdig først;)

97" Audi A4 1.8TQ, 500HK Prosjekt

*91" Audi S2 MTM Chipped, *97" Audi A4 1.8TQ, *91" Audi 80 Quattro, *97" Skoda Octavia TDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte meg foresten denne bredbåndslamdaen fra innovatemotorsports. Den kom på $320,29 ca. 2200kr

http://www.innovatemotorsports.com/products/db.php

 

Så det neste jeg trenger er en bensintrykksregulator :)

Noen som vet hvor jeg kan få tak i en justerbar litt rimelig?

 

Var også på biltema å kjøpte meg scoop som vist på bildet jeg la ut.. Tenkte å få kuttet ut en større åpning å støpe det inn i panseret jeg skal støpe:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe takk! er bare morro å mekke!

 

Tenker du på den tappen på bunnpanna?

Tror det skal være fin flyt fra turbo og til bunnpanna da disse er rett ovenfor hverandre.. Kan prøve å få tatt noen bilder når jeg drar opp dit så kan du vurdere :)

 

Bare pass på at oljeretur i fra turbo renner ut i bunnpanna ovenfor olje nivået, hvis ikke bygger bare olja seg oppover retur røret og olja presses bare ut i lagra på turboen, ut i eksos og innsug og det ryker BLÅTT ;)

med mindre kan du bruke pumpe på retur siden med d er så å si unødvendig når turboen har så høy monterings høyde:)

 

selv borra jeg hull i motorblokka for å være sikker på å komme over olje nivået.. men på mercen var olje nivået nesten helt i kanten på bunnpanne og motorblokk., men mange biler gjør det ikke det..

 

ellers kult prosjekt, stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hmm angående hull i motorblokk.. Så tilfeldig bak på motoren min en skrue som gikk inn i blokka.. kan det tenkes at dette er no olje trykk eller retur? for sliter litt nå med å skaffe oljetrykk til turboen! Var hos Tess for en stund siden og lurte på om dem fikk laget noen slanger som jeg fikk satt fast på y-stykket jeg hadde kjøpt, men det klarte dem ikke å gjøre. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
hmm angående hull i motorblokk.. Så tilfeldig bak på motoren min en skrue som gikk inn i blokka.. kan det tenkes at dette er no olje trykk eller retur? for sliter litt nå med å skaffe oljetrykk til turboen! Var hos Tess for en stund siden og lurte på om dem fikk laget noen slanger som jeg fikk satt fast på y-stykket jeg hadde kjøpt, men det klarte dem ikke å gjøre. :S

 

bare å skru ut skruen det, og dra motor'n på starter'n så seru om olje spruten står opp av motor rommet vettu;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår