Gå til innhold

Et varmeapparat til besvær.. : (

Ranger emnet


Granada Håkon

Anbefalte innlegg

Det verktøyet er for kammer med to overliggere, det er snakk om en slik en:

http://www.samstagsales.com/images/klann0280-11.jpg

Den går fra kam til kam.

Mekonomen ringte meg nå, verktøysettet som trengs koster 3000kr + moms! :O Det var visst proffverktøy de solgte, og hadde ikke noe billigere.

Jævlig mye for en stålplate, må kunne gå å lage noe sånt selv. Har alle deler hjemme for bytting, men tør ikke helt begynne på uten verktøy..

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skjer det ting ja.. :)

 

Fikk tilbud av et annet firma i dag.. prisen ble 6600

for bytte av alt.

Syntes ikke det var så ille da, men det er fortsatt litt for mye nå rett før jul.. :(

 

Tror det blir til at jeg prøver guiden fra nordicaudi.com ,

men modifiserer den litt.

Tenker jeg merker reg.reim og reimhjul med tusj, i tillfellet uhellet skulle komme..

Kan jo også sikre reima med å ta et par strips eller noe rundt reimhjul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke brukt tusj, ville brukt tipex (eller hvit blanco eller hva det heter)

Tusj har en tendens til å forsvinne :-)

 

Her ser du hele settet man trenger:

http://www.zdmak.com/wbstore/main.asp?action=PROD&PROD=VW3243AND3242&CTMP=1&LowCt=0

 

Der er også splinten, men jeg tenkte det går an å bruke et borr å stikke inn der. Du setter den inn der hvor TDC sensoren sitter, og låser hele veiva fast. 99$, ca 1500spenn inn i norge eller noe. Er ikke så aller verst!

 

Tror jeg skal forsøke meg på å bytte termostat, rem, spennhjul og løperulle til helga... uten verktøy *gruer seg*

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tenkte jeg bare skulle poste en tilbakemelding, og etter en to times jobb har jeg nå ful1 varme i bilen igjen! Hurra!

Det går faktisk an å bytte termostaten med å benne ut huset uten å ta av kamremmen.

 

Men i tillegg til manualen over, i det punktet hvor du skal ha ut huset så må du dra kamremmen litt ut på strammehjul og venstre kamdrev, slik at det blir bedre klaring. Jeg hadde en teromstat som stakk unormalt mye utover i huset man må ta vekk, så det var et helvete å få ut!

Mens den nye termostaten bygde mye mindre ut, så var det en smal sak å få den på plass igjen. Har du ikke en termostat som bygger mye ut så er det sikkert bare en halvtimes jobb så er det gjort! :)

 

Fyll så på kjøleveske og la lokket være av på ekspansjonstanken, skru opp skruen på varmeapperatregisteret under dekselet mot kupeen, skru varmen på fullt i bilen og fyll opp med vann til det begynner å renne ut av lufteskruen. Skru denne igjen og start bilen uten lokk på ekspansjonstanken og vent til termostaten åpner. Da forsvinner masse vann på tanken, fyll opp med nytt til maks og fort deg å skru på lokket. Om det går for lang tid blir det trykkforandring i motoren og vannet begynner å fosse ut av tanken. Tro meg, jeg har prøvd :)

Lufteskruen bak på motoren trenger du ikke å tenke på, luften forsvinner via den i mot varmeapperat.

Stopp bilen og la den kjøle seg ned. Etterfyll når bilen er kald.

 

Voila, varme i bilen! :)

 

Jeg bestiller også verkstedstime for kamrem, blir for komplisert å bytte kamrem, rullehjul og spennhjul selv uten verktøy. Nederlag! :(

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Kjempebra at du kom med tilbakemelding.. :) Takk

 

Da er det altså kun termostaten som har skylden i alt.

 

Føles nesten litt surt at jeg har bestilt verkstedtime i morgen da.. :(

Skulle gjerne ha prøvd meg på dette selv jeg også, for det er en god følelse når ting blir bra igjen etter litt banning og noen såre knoker og fingertupper.. :)

 

Men med tanke på at jeg ikke har tilgang på utendørs vann på vinteren og at jeg ikke aner når reima er byttet sist, er det vel litt greit å få bytta hele dritten.

Slipper i allefall å tenke på det på en god stund igjen da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare på V6 en dette gjelder ja..usikker på hvordan det er på diesel, muligens enklere? Audi 80'n med 2.0e R4 var mye enklere, der satt termostaten bak vannpumpen.

 

Egentlig like greit å sette på verksted når det er en stund siden ting er byttet. Kamremmen min er byttet sist på 208k, nå er den gått 293k så det er på tide :-)

 

/L

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny update.

Jeg har nå fått bestilt verktøy!

http://www.service-tools.co.uk/proddetail.asp?prod=Laser_Tools_3102

 

Totalt ca 1800kr importert til Norge.

Sure penger, men hørte på lokale mekonomen og de skulle ha 4600 for jobben!

Og dette tar ikke mer enn en time med riktig verktøy, dette synes jeg var drøyt.

 

Skal komme med bilder og update når jeg får verktøyet og byttet er gjort.

Inkl deler kommer det på ca 4000 for bare kamremmen med tilhørende hjul. Og da uten vannpumpe. Så 6600 for totalt bytte viser seg å være grisebillig!

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter stor pris på at du kommer med oppdateringer... :)

 

Har fått bytta hele sulamitten jeg nå, og det har blitt litt varmere i bilen...

MEN, jeg er ennå ikke helt imponert over varmeapparatet, for det kommer ikke skikkelig varme i golvet og i ventilene på dashbordet.

 

 

Virker nesten som det suges inn litt kaldluft sammen med varmlufta på en måte.. mulig det er noe med noen spjeld i selve apparatet da, får se på det etter jul..

 

Skulle foresten på biltema for å kjøpe kupefilter i dag..

ok, sa gutten bak skranken og kom gående med ett flatt filter..

Nei nei, sa jeg. Jeg må ha den runde bøtteformede typen sa jeg..

 

Nei, det har ikke vi ikke sa han..

 

Ok, sa jeg.. da får jeg spørre noen andre... hade...

 

 

Tenkte Møller iallefall hadde filter til meg, men den gang ei..:(

 

Du har flatt filter på bilen din sa mannen bak disken...

 

Nei, sa jeg.. jeg har den runde bøtteformede typen sa jeg..

 

Det stemmer nok ikke sa han.. da må det være ettermontert noe uorginalt...

 

Det tror jeg ikke sa jeg, for jeg ser jo bilde på skjermen din. og der er det jo sånn filter som jeg har...

 

Nei, bildet er bare et illustrasjonsbilde sa han, det er delenr. vi må gå etter, og det viser at du har flatt, firkanta filter...

 

ER DET MULIG???

kan verkstedsfolk bare det de ser på skjermen i form av tall og koder??? ubrukelig... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket litt rundt om kring nå, og det ser ut til at det er litt forskjellig ute og går..

 

Noen har flatt filter og batteri i vannkassen, mens jeg har rundt,sylinderformet filter og batteriet under baksetet..

 

Har desværre kastet filtret uten å ta bilde og notert delenr. på det..

Men det er ca 20cm i diameter og kanskje nesten 30cm langt.

Festes med 2 muttre rett på luftinntaket til varmeapparatet..

 

Angrer på at jeg kastet det gamle, men jeg trodde jo det var greit å skaffe nytt... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår