Gå til innhold

Et varmeapparat til besvær.. : (

Ranger emnet


Granada Håkon

Anbefalte innlegg

Nå begynner jeg bli frustrert pga varmeapparatet på a6'en.

(95mod 2,6q avant)

 

Jeg kan starte bilen å la den gå på tomgang i 15min uten at det kommer særlig varm luft.

tempmåleren går riktignok opp til 90 uten at det hjelper stort..

 

Når jeg begynner å kjøre eller ruser litt kommer varmlufta sigende etter hvert, men synes ikke lufta virker varm nok da heller.

 

Jeg legger også merke til at det kommer kaldere luft i golvet og ventilene i dashbordet, også når all luft er styrt nedover.:(

 

Har spylt registeret og luftet både på eksp.tanken og slangen på registeret uten at det hjelper.

 

Tempmåleren har også en tendens til å synke nesten helt ned om jeg kjører i nedoverbakke, men det kommer ikke noe kaldere luft for det. Så jeg vet ikke om det har noen samenheng.

 

 

Noen som har tips til hva det kan være?

 

 

Savner varmen som var i den gamle audi 80'n nå... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg bli frustrert pga varmeapparatet på a6'en.

(95mod 2,6q avant)

 

Jeg kan starte bilen å la den gå på tomgang i 15min uten at det kommer særlig varm luft.

tempmåleren går riktignok opp til 90 uten at det hjelper stort..

 

Når jeg begynner å kjøre eller ruser litt kommer varmlufta sigende etter hvert, men synes ikke lufta virker varm nok da heller.

 

Jeg legger også merke til at det kommer kaldere luft i golvet og ventilene i dashbordet, også når all luft er styrt nedover.:(

 

Har spylt registeret og luftet både på eksp.tanken og slangen på registeret uten at det hjelper.

 

Tempmåleren har også en tendens til å synke nesten helt ned om jeg kjører i nedoverbakke, men det kommer ikke noe kaldere luft for det. Så jeg vet ikke om det har noen samenheng.

 

 

Noen som har tips til hva det kan være?

 

 

Savner varmen som var i den gamle audi 80'n nå... :(

 

Hehe, jeg har akkurat samme problem!

Og jeg aner ikke hva det er! Men min temperatur kan også ligge på 50C,for så å gå opp til 90c helt vilkårlig?

 

Er det lenge siden du byttet vannpumpe? Mulig vannet ikke sirkulerer godt nok i bilen. Jeg får varm luft opp ved frontruten, men om jeg velger å ha varme mot bena og på forran på dashen, så kommer det kaldluft?

Skal bytte rem pumpe og termostat iløpet av neste uke, så får man se. Sjekk at det ikke har bygd seg mer luft inn mot varmeapperatet, sjekk luftenippel en gang til.

 

/Hit

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, Da er det ikke bare meg i allefall. :)

 

Det kan jo ligne på en slags silkulasjons svikt, men vil ikke da tempen på bilen stige om det ikke sirkulerer skikkelig?

 

Har sjekket luftinga MANGE ganger nå, men blir ikke bedre.

Gjør jeg det riktig? Hva er riktig prosedyre når man skal lufte på slangen?

 

Blir det slik at du skal bytte selv, eller setter du det bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når byttet du sist kupefilter? Dersom man kjører for lenge med samme filter vil dette tette seg og du får dårlig trykk på luften inn i kupéen og lite varme.

 

Har vært inne på tanken, så kjører for tiden uten filter..

 

Har testa litt i dag..

Kommer varmluft når jeg ruser motoren til 2500rpm en stund.

 

Når jeg da lar den gå på tomgang en stund kjenner jeg at lufta blir gradvis kjøligere.. :(

 

Virker som det sirkulerer dårlig da ja, så jeg begynner nesten å frykte for at det kan ha noe med vannpumpa å gjøre.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært inne på tanken, så kjører for tiden uten filter..

 

Har testa litt i dag..

Kommer varmluft når jeg ruser motoren til 2500rpm en stund.

 

Når jeg da lar den gå på tomgang en stund kjenner jeg at lufta blir gradvis kjøligere.. :(

 

Virker som det sirkulerer dårlig da ja, så jeg begynner nesten å frykte for at det kan ha noe med vannpumpa å gjøre.. :(

 

Er vel og en mulighet for at det kan være termostaten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det kan jo også hende kanskje.. :?

 

Men uansett ligger termostaten og vannpumpa godt gjemt bak en haug med plastdeksel og registerreim... :(

Kjempepraktisk... :D

 

hehe, jepp :P

Termostaten tror jeg det skal gå an å skifte uten så alt for mye styr (men det er trangt), leste gjennom en guide for det en plass, men husker ikke hvor. Søker du litt rundt om på nettet finner du sikkert noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stor sjanse for termostat ja, skifta på min i sommer og slet før med at bilen ble fort varm og ''sirkulerte dårlig''. Vannpumpa var skiftet flere ganger av merke verksted men hjalp aldri.

En fyr som driver for seg sjøl som skifta og han sa den nok aldri var skifta. på 15 år....!!!!

 

Ville prøvd det, så en guide et sted på og skifte uten og ta av registret, men kjem ikke på hvor.

Audi 100 2.8 V6 Quattro 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte 3 verksteder ang pris på å bytte Reg.reim,multireim, termostat og vannpumpe i dag.

 

Møller skulle ha 9000!!!! for denne jobben!!??

 

De to andre skulle ringe tilbake, men hørte aldrig noe fra dem..:(

 

Men etter litt søk på nettet fant jeg noe spennende..

denne:

http://www.nordicaudi.com/arkivet/artiklar/data/a1241/V6_termos.pdf

 

Lurer på å teste det før jeg setter den in på verksted.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS!

Det er ikke så enkelt som det ser ut.

Jeg har forsøkt på den måten der, og problemet ligger nå du skal få ut huset uten at kamremmen faller av...

 

Delene du nevner koster totalt 3000 på mekonomen.

Jeg prøver å få tak i verktøyet som de bruker for skifte, skal koste rundt 1000kr for kamholderen og 300kr for veivlåsen.

Men det er vanskelig å få tak i tydligvis. Med de delene så er jobben en breeze, og du akn omtrent nesten ikke gjøre feil! :)

(Både kam og veiv er låst fast for å unngå feil)

Nå kjører min bil 55 C, så termostaten er defekt :(

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår