Gå til innhold

Hvordan bytte dynamo

Ranger emnet


Keyakoo

Anbefalte innlegg

Jau, da var gleden over, ser ut til at jeg må bytte dynamo. Ble stående uten strøm et par ganger, fikk starthjelp og målte spenningen. Lå på under 12 ved høyt turtall, så batteriet får visst ikke strøm. Regner med det er dynamo, kan det være noe annet? Hvordan kan jeg feilsøke dette?

 

Og er det noen som kan forklare hvordan jeg bytter dynamoen, lage en liten guide til meg? Vil gjerne prøve selv, er kjekt å kunne det. Det er en liten Fiat Uno 86-mod.

 

Hvor får jeg tak i billig dynamo? Har ikke ringt rundt enda, det må jeg få gjort i morgen... Og hva ligger denne på i pris?

 

Jeg spør kanskje mye, men er rimelig fersk i bilens verden, og vil lære masse ^^

Takk for hjelp på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan måle ut av dynamoen hvor mye strøm den produserer. Bare å plugge rød ledning på hver ledning, og svart på jord, og mål hvor mange volt det kommer fra hver ledning.

 

Er ikke noe spesielt du trenger å gjøre for å bytte dynamoen. Du tar vekk det som du må for å komme til. Du slakker på reima som hører dynamoen til. Hvis det ikke er sånne stramme-bolter kan du bare løsne på festene til dynamoen og presse den veien for at reima skal bli slakk, så du kan ta den av. Etterpå skrur du av festene helt slik at du kan ta av dynamoen, og så monterer du en ny dynamo i samme motsatt rekkefølge av sånn du tok den av.

 

Er viktig at reima er stramm så du slipper hyling, og at den i værstefall hopper av. Når du skal til og stramme reima er det greit å være to der en presser dynamo mens den andre strammer til boltene slik at dynamoen blir i stillingen. Et spett funker ofte greit til å presse den med. Når reima har en liten slark (sånn 2-3 cm elns) er den fin. Den skal ikke være veldig slakk, og ikke veldig stram. Når du måler slarken måler du den selvfølgelig midt på. :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva som kan være galt her... Når jeg starter bilen kald lader den med 14.2, 14.3 volt som vanlig, men når jeg har kjørt litt og så måler, så ligger den gjerne på 11.80... Har noen en god forklaring? P.S: batteriet er helt nytt.

 

Edit: Plukket fra hverandre dynamoen, viste seg at den ene børsten hadde hengt seg opp og fikk ikke kontakt. Problem fikset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår