Gå til innhold

Ang. Ligge for nært forrankjørende

Ranger emnet


SaSSeR

Anbefalte innlegg

Eller bare at saken blir henlagt..

 

Hadde jeg fått beskjed om at jeg hadde liggi 0.96 sek bak hadde jeg bare sagt "Fint da, begynn som tidtaker på et jævla maraton istede, hade!"

 

Avstand til bil forann tar jeg alltid ut ifra farten vi ligger i.. Hater folk som skal la bilen ligge 150m forann i saktegående kø, skjønn at det er folk som dere som lager kø!

 

Faktisk ikke. Det er de som skaper god flyt i trafikken, det er du som ligger og stanger på støtfangeren på bilen foran som skaper kø. Fartsendringer forplanter seg i bilene bakover, oscillerer og kødannelser oppstår. De gir også plass til biler som legger seg inn foran uten at de slipper å endre hastigheten.

 

Tenk over det neste gang du står i kø.

 

For å svare trådstarter; forenklet forelegg i størrelsesorden 5000,- er mest sansynlig. Men skal ikke si forsikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Eller bare at saken blir henlagt..

 

Hadde jeg fått beskjed om at jeg hadde liggi 0.96 sek bak hadde jeg bare sagt "Fint da, begynn som tidtaker på et jævla maraton istede, hade!"

 

Avstand til bil forann tar jeg alltid ut ifra farten vi ligger i.. Hater folk som skal la bilen ligge 150m forann i saktegående kø, skjønn at det er folk som dere som lager kø!

 

 

tøffingen, fosiktig så du ikke får skrubbsår i barnehagen i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en som har blitt påkjørt bakfra før, når du skal kjøre så dumt, får du bare som fortjent. Sorry, men sånn er det.

 

Avstand til bil forann tar jeg alltid ut ifra farten vi ligger i..
Med tanke på at man her ser på tiden, vil avstanden variere med hastigheten.
150m forann i saktegående kø
Selvfølgelig er det mellomting da. Man får lov til å bruke hodet.

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk ikke. Det er de som skaper god flyt i trafikken, det er du som ligger og stanger på støtfangeren på bilen foran som skaper kø. Fartsendringer forplanter seg i bilene bakover, oscillerer og kødannelser oppstår. De gir også plass til biler som legger seg inn foran uten at de slipper å endre hastigheten.

 

Tenk over det neste gang du står i kø.

 

For å svare trådstarter; forenklet forelegg i størrelsesorden 5000,- er mest sansynlig. Men skal ikke si forsikkert.

 

Hvem har sagt jeg ligger rett bak og stanger? Holder mellom 5-10m avstad, 150m nekter jeg for at lager flyt.. ikke litt engang :P

Signatur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner det faktisk litt ironisk at jeg leste denne tråden på skolen, og på veien hjem holdt jeg på å treffe en skoda i rompa :) Heldigvis begynte bremsene å gripe ordentlig i siste sekund...

 

(grunnen var forøvrig en i.iot som svingte av veien der veien gikk fra 60 til 80 sone, -veldig- brått)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ligger og presser trafikken foran, hvis dem ligger unormalt sakte i forhold til forholda..presser dem mest mulig. + noen ganger tut og blink.

 

Kjører de normalt, holder jeg avstand.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ligger og presser trafikken foran, hvis dem ligger unormalt sakte i forhold til forholda..presser dem mest mulig. + noen ganger tut og blink.

 

Kjører de normalt, holder jeg avstand.

 

 

Etter å ha lest gjennom dennne diskusjonen, tenker jeg bare.. hva f** skjedde med 3-sekundersregelen? 3 sekunder uansett, og du har finfin avstand til bilen foran! Jiiz, kan da ikke være så vanskelig?

 

Og Biring... jeg er en av de som gir sånne som deg bremselysa og håper du skal kjøre i ræva mi en dag. Det blir festlig.

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest gjennom dennne diskusjonen, tenker jeg bare.. hva f** skjedde med 3-sekundersregelen? 3 sekunder uansett, og du har finfin avstand til bilen foran! Jiiz, kan da ikke være så vanskelig?

 

Og Biring... jeg er en av de som gir sånne som deg bremselysa og håper du skal kjøre i ræva mi en dag. Det blir festlig.

 

enig:)

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha purken har seriøst fritids hvis de henger seg oppi sånne filleting.

 

Gleder meg til du sitter der med whiplash og knust bil fordi du måtte bremse. Da kan vi snakke om hva som er filleting og ikke.

 

Under et sekunds avstand er farlig. Enkelt og greit. Og til dere som kjører sånn, bruk huet. Det er en grunn til at man har regler om sånt, og det er fordi folk som er smartere enn dere har funnet ut at dere tar feil.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved køkjøring er det ikke nødvendig med 3 sekunder mellom bilene. Det senker trafikkapasiteten vesentlig. Tenk på de bak deg, og tett luka til bilen foran.

 

Kommer helt an på situasjonen, men ved kødannelser som følge av innsnevring, fletting, fartsøkningsfelt, rundkjøringer, fotgjengerfelt osv. så VIL en god avstand mellom bilene forhindre kødannelser.

 

Skal prøve og forklare; ligger du nære bilen foran deg (også over 3 sek) blir din bil og hastighet kraftig påvirket av handlingen til bilen foran deg. Desto nærmere du ligger, desto kraftigere handlinger foretar du deg (les oppbremsing og akselerering). Som følge av dine handlinger vil de forplante seg bakover i trafikken, akuratt fordi de heller ikke har tilstreklig avstand til bilen foran seg. Denne forplantningen øker i størrelse og kraft. Så baller det på seg, og til slutt går trafikken i 5 km/t. Uten at trafikken og veien skulle tilsie at det skulle oppstå kø.

 

Du snakker om trafikkapasitet, kø oppstår når det er mange biler på lite areal vei. Øker du avstanden til bilen foran, vil du minke antall biler per areal, og dermed vil trafikken flyte bedre. En enkel og billig måte og øke trafikkapasiteten på.

 

Så neste gang du nærmer deg en plass det vil oppstå kø, se i speilet og tenk over hvordan dine handlinger vil oppfattes av bilene bak. Hva hadde skjedd hvis du ikke hadde trengt å foreta den handlingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du snakker om trafikkapasitet, kø oppstår når det er mange biler på lite areal vei. Øker du avstanden til bilen foran, vil du minke antall biler per areal, og dermed vil trafikken flyte bedre. En enkel og billig måte og øke trafikkapasiteten på.

QUOTE]

 

Feil, i byområder så presser andre seg inn å åpne luker og er aggressive+skaper større sjanse for kollisjoner. Da tar det lengre tid for den opprinnelige køen og det skaper ustabilitet i køen. Det gjelder dog der det ikke er lysregulering. Noe rett har du.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil, i byområder så presser andre seg inn å åpne luker og er aggressive+skaper større sjanse for kollisjoner. Da tar det lengre tid for den opprinnelige køen og det skaper ustabilitet i køen. Det gjelder dog der det ikke er lysregulering. Noe rett har du.

 

Du misser jo hele poenget - hvis ALLE hadde holdt god avstand og ikke presset seg inn i luker som var for små (les; for kort avstand til bilen foran) ville ikke dette vært et problem. Det betyr ikke at han tar feil - det betyr at du må tenke litt lenger enn nesetippen for å få med deg poenget hans.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår