Gå til innhold

Ang. Ligge for nært forrankjørende

Ranger emnet


SaSSeR

Anbefalte innlegg

I saktegående kø, hadde alle holdt 5-10m avstand ville køen gått mye fortere.. Det er tilogmed bevist! (prøver iherdig å finne youtube film fra noen japanske forskere)

 

Men de som sier brå "bevegelser" forplanter seg har også helt rett.. Hadde værden vært foruten "bestemor/tanter" som bremser vilt mye hadde vi kansje ikke hatt kø?

 

Så ett slikt skrekkesempel på vei til jobb i går, ei eldre dame i golf 5 som blinket av og på med bremselyster 72 ganger på 400m..

Signatur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I saktegående kø, hadde alle holdt 5-10m avstand ville køen gått mye fortere.. Det er tilogmed bevist! (prøver iherdig å finne youtube film fra noen japanske forskere)

 

Men de som sier brå "bevegelser" forplanter seg har også helt rett.. Hadde værden vært foruten "bestemor/tanter" som bremser vilt mye hadde vi kansje ikke hatt kø?

 

Så ett slikt skrekkesempel på vei til jobb i går, ei eldre dame i golf 5 som blinket av og på med bremselyster 72 ganger på 400m..

 

Helt riktig. Hvis vi hadde hektet alle bilene sammen hadde vi heller ikke fått kø. Det heter tog. Dessverre er det ikke slik at fem meters avstand til bilen foran kan fungere i praksis. Derimot klarer alle å holde god avstand til bilen foran hvis de prøver. Ser du hvor jeg vil?

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess!

Forskere i USA har også begynt ett prosjekt der biler går etter ett magnetisk spor midt i veien og har sensorer slik at de går 5m etterhverandre. For å hindre kø i svært købelastede områder!

 

Så den som fortsetter å nekte for det nå kan heller finne en annen tråd å slenge sladder og vås i!

Signatur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fartsøkningsfelt, rundkjøringer, fotgjengerfelt osv. så VIL en god avstand mellom bilene forhindre kødannelser.

 

Jeg skjønner at du syns det behagelig å ha ekstra avstand for å kunne holde jevn fart, men alle er heldigvis ikke like store egoister.

 

Tenk deg hvis alle andre hadde gjort som deg. Økt avstanden fra 2 sekunder til 3 sekunder for å kunne holde en mer jevn fart. Hva tror du sistemann i køen syns om det? Han eller hun ville vært meget sur.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du syns det behagelig å ha ekstra avstand for å kunne holde jevn fart, men alle er heldigvis ikke like store egoister.

 

Tenk deg hvis alle andre hadde gjort som deg. Økt avstanden fra 2 sekunder til 3 sekunder for å kunne holde en mer jevn fart. Hva tror du sistemann i køen syns om det? Han eller hun ville vært meget sur.

 

Sistemann i køen ville syntes dette er ypperlig fordi da oppstår det ikke kø og han vil kunne holde fartsgrensen, komme raskere hjem og slippe mindre stress.

 

Ja, trafikken blir "ett sekund lengre for hver bil", men trafikken vil derimot holde en mye høyere hastighet og dermed blir trafikkavviklingen mye bedre. Vinn-vinn for alle parter.

 

PS; håper du forstår at det jeg sier nå gjelder ikke for alle situasjoner, og det har jeg påpekt lengre oppe. For eksempel i rush-trafikken i trondheim sentrum vil det ikke fungere fordi det er lyskryss hver 100meter som umuligjør jevn hastighet. Men som sakt, det er situasjonsavhengig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er vitsen med spekulasjoner egentlig? det skjer jo aldri uansett(kanskje med selvgående farkoster) at det ikke blir rykk og napp kjøring.. folk tør ikke å slippe kløtsjen litt fort og konsetrere seg såpass at man holder 5m avstand.

 

Det blir bare med tanken desverre!

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

folk tør ikke å slippe kløtsjen litt fort og konsetrere seg såpass at man holder 5m avstand.

 

Les hva folk skriver da, mann. Poenget er at folk ikke trenger å holde fem meter avstand - de kan holde STØRRE avstand. Også da vil trafikkavviklingen bli mer effektiv enn i dag - uten de åpenbare ulempene som følger med fem meters avstand mellom bilene (som for eksempel at bilene verken er hektet sammen eller at de går på magnetiske spor, men at det tvert imot ofte er idioter som kjører dem.)

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, trafikken blir "ett sekund lengre for hver bil", men trafikken vil derimot holde en mye høyere hastighet og dermed blir trafikkavviklingen mye bedre. Vinn-vinn for alle parter.

 

 

Det du beskriver er trafikk utenom rushtidene. Da er trafikken mindre enn veiens kapasitet (ved 80 km/h). Da kan alle ligge i 80 km/h med 3 sekunder mellom bilene.

 

Når det blir rushtraffikk derimot, så må bil nr 1 bremse for å slippe inn bil foran seg. Bil 2 må også bremse og det må bil 3 også, og kanskje slippe inn en bil i tillegg. Da har man køen gående.

 

Det er i denne situasjonen sistemann i køen vil sette pris på at de foran ikke bevilger seg større luke enn nødvendig. Det finnes sikkert eksempler i Trondheim eller andre steder der det ikke fungerer på denne måten. Det tenkte jeg ikke på, det beklager jeg.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver er trafikk utenom rushtidene. Da er trafikken mindre enn veiens kapasitet (ved 80 km/h). Da kan alle ligge i 80 km/h med 3 sekunder mellom bilene.

 

Når det blir rushtraffikk derimot, så må bil nr 1 bremse for å slippe inn bil foran seg. Bil 2 må også bremse og det må bil 3 også, og kanskje slippe inn en bil i tillegg. Da har man køen gående.

 

Det er i denne situasjonen sistemann i køen vil sette pris på at de foran ikke bevilger seg større luke enn nødvendig. Det finnes sikkert eksempler i Trondheim eller andre steder der det ikke fungerer på denne måten. Det tenkte jeg ikke på, det beklager jeg.

 

Vet ikke helt hva du mener, og mulig jeg misforstår, men i det eksempelet du beskriver er det ekstremt viktig med stor avstand mellom bilene. Har man tilstrekkelig avstand mellom deg og forankjørende vil du ikke bli berørt av bilen som legger seg inn foran deg. Dermed slipper du bremse, dermed slipper bilen bak deg bremse osv. Slik unngår man kø.

 

Dere som tror slikt er umulig å gjennomføre i praksis, ja det vil alltid være en eller annen tulling som ikke forstår dette (hint-hint), og "ødelegger" for resten. Men gjør DU dette riktig vil man oppheve idiotkjøringen til vedkommende. Og trafikken bak deg vil flyte fritt fordi DU holdt tilstrekkelig avstand til nevnte idiot og ikke ble berørt av vedkommendes handling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger du klint oppi ræva på en som skal bytte felt må du bråbremse når han bremser for å tvinge seg inn i en luke i det andre feltet. Det at du ligger klint oppi ham gjør bare at han føler seg mer presset, får dårligere tid til feltskifte og da må tvinge seg inn mens du står på bremsen. Skaper dette flyt?

 

Og så så bra med de idiotene som prøver å hekte seg på fangeren til bilen foran fordi de tror det skaper flyt. *bang* Oi faen, her sto vi...

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jøss....jævla idiotregler.

De der bryter jeg ca 90% av tida jeg kjører bak biler.

Stygg uvane.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår