Gå til innhold

Problemer med start av bilen!

Ranger emnet


ActiveX

Anbefalte innlegg

Hentet forleden en bil hos en venn, problemet med den var faktisk det at den ble så varm, den steg lett opptil 120 grader.

 

Jeg kjørte et par km med det, også stoppet jeg for å fylle opp med vann(nødløsning). Merket også det at bilen ble verre og verre å starte.

 

Dagen derpå fylte jeg opp med frostveske, og skulle forsøke å starte den. Da var den helt død. Fikk heller ikke start ved hjelp av en annen bil. Det merkelige var at den slo ikke sånn som den skulle gjøre. Fikk nærmest ikke den kompresjonen som skal til.

 

Uten at jeg skal si dette med sikkerhet, men virket som at den ble ødelagt etter at vi fylte opp med frostveske. Jeg prøvde deretter lenge med å true den til å starte, og da startet den faktisk.

 

 

Og da la jeg merke til at det røyk blå røyk opp mellom motor og kupeen. Så må være en lekkasje en plass. Og i eksospotta kom det MYE MYE grå røyk. Noe er gærnt her! Men hva?

 

 

 

Idag får jeg ikke liv i den, batteriet er tomt og hele pakka. Så dynamoen kan det ikke være, den er nylig byttet.

 

 

 

 

Er snakk om en Mazda 323 1988 modell.

*86 Mercedes BenQ 190 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis motoren var veldig varm når du fylte på vann som sikkert var mye kaldere enn motortempen, kan blokk/toppen ha sprukket, ergo dårlig komp og vann i eksosen, som igjen gir VELDIG mye grå/hvit røyk og lukter søtt dersom du har frostvæske i.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er vann i sylindrene blir det vanskelig å starte,vann er vanskelig å tenne på...

Vann komprimerer dårlig og,så du kan risikere andre motorskader også...

Da har du litt å finne på i helgen.... ;)

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ut pluggene å kjør motoren på starteren mens du lyser nedi ett og ett av plugghullene.. Koble fra bensintilførselen og stikk slangen nedi ei flaske/bøtte ellernoe.

 

Om du ser flytende væske nedi plugghullene, er topp-pakninga garantert gåen, og muligens topp eller blokk også siden du har kjørt den såpass varm.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vann i en eller flere sylindre, visst det er toppen som har sprekt og ikke toppakningen kan det hende de beste rett og slett er å finne en ny motor.

 

Spørs litt hvor motorkynding du er, men å dømme etter innleggene dine så har du ikke være så mye borti dette.(Ikke vondt ment)

 

Mitt råd er å sjekke prisen på motor ifra skroten før du iallefall bytter\handler ting. Jeg byttet en mazda motor i min 626 87 modell for mange år siden, ga ikke så mye for motoren. Men er du heldig her kan du gjøre som jeg gjore på min gamle bmw. Jeg fikk ut vannet i sylindrene og fikk tak i noe som heter "wondarweld" (usikker på stavelsen) og den tetter sprekker og slik. Bilen min fungerte lenge etterpå...

 

Mvh

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er ingen fagmann innen bilmekk. Men har holdt på med mekking gen, lenge og får da vel til det meste som en vanlig hobby mekker skal kunne få til.

 

Vurderer å gå til anskaffelse av en ny motor ja, men da må det så mye til av modifisering. Er liksom ikke bare å ta ut motor og legge inn ny, føler jeg.

 

 

Må iallefall ta et syn over denne, og vurdere saken om det er noe å samle på. Ville jo ikke tro det gjorde allverdens skade at den ble litt ekstra varm? Virker også som det er vann ja, litt vanskelig å få startet ja! ^^

*86 Mercedes BenQ 190 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN, som nevnt tidligere uten å ha lest alle postene, så er det ikke plent det at motoren er gått for varm som har laga mest skader, det at du fyller kaldt vann på en varm motor og kjører dette inn i systemet, det er jo å be om trøbbel. Toppen kan sprekke, toppakningen kan ryke, og da får du en hel del andre problem. Tap av kompressjon, hvit røyk i eksos død motor etc...

 

Men jeg tror ja at jeg hadde bytta motor i stedet for å begynne å fikse den du har. Selv om arbeidstimene dine ikke koster noe, så pleier jeg å tenke som så at vel, jeg kan bruke tida mi til forskjellige ting. Jeg ser det sånn: Billigere å bytte hele motoren (for dette er da ikke så vanskelig) enn å sette seg inn i hvordan toppen skal byttes, og kanskje er det mer galt med den enn du klarer å se - så da hadde iallefall jeg gått et par timer ekstra på arbeid i stedet for å spare noen kroner på ikke bytte hele motoren, men bruke MYE tid på å feilsøke å sette seg inn i hvordan det virker, for det er mye mer komplisert enn bare å skifte en motor...

 

Koble fra alle ledninger og slanger, husk hvor de skal stå, koble fra drivverk (del gjerne drivakslingene ved indre drivknute, det er enkelt). Så er det bare å låne en heis av et eller annet slag dersom du ikke selv har det i garasjen - en elefant eller traktor med lesseapparat, bare å heise ut motoren. og heise inn den nye. Samtidig kan du jo sjekke motorfester, og sjekke at alt ser ok ut på den nye motoren før du setter den inn...

 

bare mine tanker. :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Du kan jo begynne med å rive av toppen for å konstatere feilen. Noe Har jo skjedd inni der, å den blir jo ikke i orden av seg selv. Hvis du vurderer å skifte motor så er det jo ikke noe problem hvis du kan løsne å stramme bolter. Hvis du er usikker på hvor alt skal vær, så er det jo bare å merke slanger,ledninger etc med maskeringsteip (som du skriver på);)

- Mazda 323 f gt(x)prosjekt

- Mazda 626 lx 2,0 gc 84mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo begynne med å rive av toppen for å konstatere feilen. Noe Har jo skjedd inni der, å den blir jo ikke i orden av seg selv. Hvis du vurderer å skifte motor så er det jo ikke noe problem hvis du kan løsne å stramme bolter. Hvis du er usikker på hvor alt skal vær, så er det jo bare å merke slanger,ledninger etc med maskeringsteip (som du skriver på);)

 

Ok, men bare et spørsmål topp-pakning hvor kjøpes det? Tenker på nettet feks. Og en 626 pakning vil nok ikke fungere på 323 motor?

Og når jeg feks skal av med toppen er det noen forhåndsregler jeg bør trekke ved?

*86 Mercedes BenQ 190 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår