Gå til innhold

Jurdisk spørsmål anngående kræsj og miste lappen

Ranger emnet


mrlogan

Anbefalte innlegg

Heisann..

 

I helga så kræsjet jeg bilen min i et tre. Jeg ringte viking for å taue bilen osv.. Mens viking holdt på kom politiet tilfeldigvis forbi.. De målte bremsespor osv og beslagla lappen min midlertidig og sånt

 

Hvilke rettigheter har jeg da? De sa at jeg hadde brutt en eller annen veglov paragraf for å ikke ha klart å holde meg på veien og sånn.. Så de skulle se nærmere på saken og komme til en besluttning.

 

Men jeg er 18 år og er på prøvetid ennå... Siden de tok lappen, da er det sånn at jeg må ta oppkjøring på nytt uansett da eller?

Eller er det noe annet med beslagleggelse enn at de liksom tar den. De har jo ikke noe annet en bremsespor på meg..

 

~~

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, de har det faktum at du ikke har klart å holde bilen din på veien og bretta den rundt et tre.. Jeg vil tro det er grunn nok til å mistenke at du muligens ikke er skikket til å kjøre bil og det bør vurderes om du skal ta oppkjøringen på nytt eller no.

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ja.. mulig. Eller?

Dog, jeg vil anta at purken, etter å ha målt bremsespor og tatt lappen, har kommet fram til at farten kanskje må ha vært unødvendig høy? Tror ikke de tar lappen uten å ha grunn til å mistenke noe utenom en "vanlig" unnamanøver.

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarte du dette?

 

Du svingte av veien og traff et tre liksom....

 

Enten så måtte du ha holdt på med noe som fikk oppmerksomheten din bort fra veien,ellers så kjørte du vel så fort at du mistet kontroll? Evt. begge deler?

 

Det er PÅ veien du skal kjøre. Da unngår du å kjøre inn i tre og annet ræl som står UTENFOR veien. Er ikke sånn tivoli crashbil du kjører (kjørte) med tross alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg tenkte jeg skulle skrive litt om hvilke lover politiet forholder seg til etter at de har tatt lappen din, sånn at du kan forberede deg på hva du har å forholde deg til.

 

Politiet har tatt lappen din på bakgrunn av veitrafikkloven § 3 som sier at enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade. Denne bestemmelsen har et veldig vidt anvendelsesområdet og terskelen for at man har vært uaktsom er meeeeget lav! Det er derfor nok at man faktisk kræsjer med et tre og kun påfører seg selv skade, og ingen andre. Politiet må imidlertid ta stilling til om de faktisk mener at du har vært uaktsom eller ikke. Dette gjøres av politijuristene, og ikke av politimannen som kom til stedet.

 

Politiet kommer videre til å ta stilling til hva konsekvensen skal bli. Den nederste terskelen for brudd på veitrafikkloven § 3 er bot på 5.000 etter praksis fra oslopolitiet. Men boten kan naturligvis settes mye høyere enn det.

 

Samtykket du i førerkortbeslag?? Hvis du ikke gjorde det, kommer du i løpet av en tre ukers periode å få vite om politiet opprettholder beslaget eller ikke. Dersom du ikke samtykket, og politiet mener at det foreligger grunn til å opprettholde beslaget så blir saken avgjort i Tingretten. Dersom du samtykket har ikke politiet den tre ukers fristen å forholde seg til, og vil da ta stilling til saken din så fort de har anledning.

 

Det står i forskrift om tap av førerrett § 2-5 at overtredelse av vegtrafikkloven § 3 gir grunnlag for tap av førerrett dersom "forholdet eller adferden har ført til trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader, eller ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått."

Det følger videre av samme bestemmelses nr. 3 at "dersom det skal ilegges straff for uaktsom kjøring, eventuelt kombinert med for hastighet etter forholdene, og denne har medført utforkjøring, bør tap av førerrett fastsettes fra 6 til 12 måneder". Dette betyr at dersom politiet kommer til at du har vært uaktsom og at de skal ilegge deg en tapstid på førerkortet ditt, så kommer denne til å være et sted mellom seks og 12 måneder. Siden du er i prøvetiden din må du automatisk ta en ny førerprøve for å få lappen tilbake. Dette følger av den nevnte forskrifts § 8-4.

 

For å oppsummere så kommer med andre ord politiet til å ta stilling til om du har vært uaktsom, om det er grunn til å inndra førerkortet ditt og eventuelt hvor lenge, om de skal gi deg bot og eventuelt dennes størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

3 mnd uten lappen og 5000 i bot vil jeg tippe. De gir nok fullstendig blanke i hvor fort du har kjørt, bremsespor og alt mulig annet. Lillebroren min kræsja for en tid tilbake min bil, kjørte ut i ca 150, rullet rundt 2 ganger, feite bremsespor her&der osv. Alle som satt i bilen krabbet uskadet ut (litt kuttskader pga knust glass ble det jo) og de blei tatt med til sykehus. Det hadde ikke vært NOE problem for politiet å bevise både 100 og 150 km/t før ulykken inntraff vil jeg tro. Men siden de helt sikkert har vanvittig mye å gjøre, går de utifra en standardstraff, og da ble det 5000 i bot og 3 mnd uten lappen.. Flaks for lillebror:)

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår