Gå til innhold

Det heter ikke... (nå med sensasjonelle avsløringer i "kaliper-saken")

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

hjelp hva skjer med denna bilen, er en audi 5r motor, tok ut ene pluggen i går,nærmest torpedo,styggeste plugg jeg har sett,,,,

 

nedolja,tørka olje,brent olje :( hva som har gjort dette??

 

pussa vekk å skrapa vekk all olje på den,å testa så hva det jaggu gnist ,men ikke sjekka håssen den ser ut nå....

 

hva er feil med den :(

 

Men "nedolje tørka" liksom?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh se der :P Tilogmed den ytterst perfekte kan gjøre feil..

 

hehe..

 

BTW: Hater folk som sier KALIPTER! .. Det heter Kalipper!! mF

 

Det heter bremseklave.

Er iallefall det jeg trodde alle hadde blitt enige om nå. :)

 

Men gutter, jeg har jo på en uselvisk måte sørget for å legge denne ballen død én gang for alle. Husker dere ikke min kommunikasjon med språkrådet?

 

Jeg spurte:

Hei!

Vi er en gjeng på http://www.bilforumet.no som innimellom alt det biltekniske diskuterer alskens skrivefeil og tvilsomme skrivemåter. Et av ordene vi har hengt oss opp i er kaliper. Det vil si, vi vet ikke helt hva vi skal kalle denne tingen som klemmer om bremseskiva når vi trykker ned bremsepedalen. Det foreligger riktignok mange forslag, f eks caliper, kalypter, kalipter, kalipper osv. Selv hevder jeg å ha belegg for å kalle det kaliper, bremseklo eller bremsesadel, men jeg finner ikke ordet verken i rettskrivningsordbøker eller tekniske ordbøker. Kan Språkrådet hjelpe oss?

 

De svarte:

Hei!

 

Takk for et interessant spørsmål, som førte til at jeg lærte noe i dag. Vi har funnet ordet "kaliper" både i Nynorskordboka, Norsk ordbok og Visuell ordbok. Denne siste ordboka er ei teknisk ordbok med tekniske termer på norsk, engelsk, tysk og fransk. Nynorskordboka definerer ordet nettopp som "klype som klemmer rundt bremseskiva".

 

Det ser dessuten ut til at "bremseklo" er etter måten mye brukt på norsk om den samme delen, og dette er et godt ord som er langt mer sjølforklarende på norsk enn "kaliper" er. En kollega av meg mener "bremseklype" eller "bremseklave" ville være mer treffende betegnelser, men i og med at "bremseklo" og "kaliper" ser ut til å være såpass innarbeidd, kan det være grunn til å fortsette med nettopp disse orda.

 

Vennlig hilsen

Daniel Ims, førstekonsulent

 

Men en god ting kan ikke sies for ofte :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk meg en god latter når jeg leste avsløringene i kaliper (!) saken. Godt vi tilslutt ble enige, guds forbannelse på alle som skriver feil fra nå av! hehe

 

Og jeg regner med at man legger seg på minnet hvem som gikk av med seiren i denne alvorlige tvisten. Det burde gi evig cred i bilbransjen fra nå av, og til evig tid. Kan jeg beskjedent foreslå en statue på Rudskogen... :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh se der :P Tilogmed den ytterst perfekte kan gjøre feil..

 

hehe..

 

BTW: Hater folk som sier KALIPTER! .. Det heter Kalipper!! mF

 

 

jeg hater dem som sier det motsatte!

det heter Kalipter!!

uansett om førsteamanuesis i bulgarsk samfunnsprosa sier det motsatte...

 

men hva er problemet? folk skjønner vel hva man mener?

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hater dem som sier det motsatte!

det heter Kalipter!!

uansett om førsteamanuesis i bulgarsk samfunnsprosa sier det motsatte...

 

men hva er problemet? folk skjønner vel hva man mener?

 

Nei se, en som ikke vil underlegge seg den eneste rette lære. En som all framtid vil fremstå som undermåls. Kaliptergutten...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår