Gå til innhold

Det heter ikke... (nå med sensasjonelle avsløringer i "kaliper-saken")

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Apropos diskusjonen om "hverken" og "verken".

 

Tar jeg helt feil hvis jeg påstår at det ikke er så mange år siden det ble tillatt å skrive "mere"?

 

Jeg innbiller meg nemlig at det er noe som har blitt tillatt for å minske antall skrivefeil hos østlendinger. Som gjerne bruker "mere" i sin dagligtale og ikke skjønner at det egentlig heter "mer".

 

Du har nok dessverre rett i at mere ble tillatt for noen aar siden. Det er synd og skam at slike talefeil skal forsoeple spraaket. Snart er det vel lov aa skrive sjole (kjole), sjoett (kjoett), sjylling (kylling), sjino (kino), sjaereste (kjaereste), sjoepe (kjoepe), Skjersti (Kjersti) osv ogsaa...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å svelge er noen ganger litt mer tricky; hvis Kari også velger å svelge, så svelger hun, svalgte, og har da svalgt??

 

Ble det helt feil?

 

Ja, det ble fullstendig galt. Svalgte/svalgt maa vaere dialekt. Der jeg kommer fra sier vi svaelje, svaeljer, svaelja, har svaelja, men det blir ikke riktig av den grunn.

 

Den eneste normerte boeyningsformen er denne:

svelge - svelger - svelget - har svelget

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ble fullstendig galt. Svalgte/svalgt maa vaere dialekt. Der jeg kommer fra sier vi svaelje, svaeljer, svaelja, har svaelja, men det blir ikke riktig av den grunn.

 

Den eneste normerte boeyningsformen er denne:

svelge - svelger - svelget - har svelget

 

Ser nå at det ble helt feil, men til min unnskyldning så er jeg også vant med å "svælje", men har blitt helt språkforvirret etter at jeg forvilla meg til oslo vest. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å overse innlegget ditt da det ikke svarer på spørsmålet.

 

Måten du formulerte deg selv på gjorde jeg tolket deg som om du spurte "Var det ikke slik at både mere og mer ble tillatte skrivemåter for ikke så mange år siden?"

 

Uansett, jeg tar meg den frihet av å overse dine innlegg fra nå av, da du viser deg selv som en overlegen, snobbete bedrewisser.

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si hvor oppgitt jeg er over alle som sier xenon feil, DET HETER IKKE SSSENNÅNN - SNÅN - X..ENON osv.. BLÆ!

 

der er jeg enig som faen!

 

har en kompis som ringt og lurte på å handle seg et sett em EX-enon lys..

 

 

jaha. så fett da.. kan dette fly eller sa jeg?!.

.....................hæ?

 

haha

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår