Gå til innhold

Tenningsbank turbomotor

Ranger emnet


Iversen88

Anbefalte innlegg

Sliter med tenningsbank på full peis og ca 1,2+ ladetrykk så jeg må holde litt igjen på 1 bar. Detta forekommer på de tre siste gira.

 

Såg at det er justeringsmuligheter på fordeler bak på toppen, hjelper det å justere på mere fortenning med å vri på den? Noen som har prøvd tenningsforskyver?

Har biler

Har hatt biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ingen volvo med elektronisk innsprut har justerbar tenning... kan jo bare skru ned ladetrykket til 1 kilo, så er du kvitt alle problemene, og rådene varer kanskje noen km lenger... så sinnsykt mye værre går det ikke

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ingen volvo med elektronisk innsprut har justerbar tenning...

 

Tøys! Bilene med LH2.2 vrir du på fordeleren for å stille tenning, gjorde det senest for to uker siden på en 88mod B230F USA 745...

 

kan jo bare skru ned ladetrykket til 1 kilo, så er du kvitt alle problemene, og rådene varer kanskje noen km lenger... så sinnsykt mye værre går det ikke

 

Han har vel ikke sagt om han har original turbo eller ikke?

 

 

 

Forresten! Har du sett på Fuel Quality Switch som du har på Motronic boksen? Der kan du sette mer bensin og evt 2-4% lavere tenning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøys! Bilene med LH2.2 vrir du på fordeleren for å stille tenning, gjorde det senest for to uker siden på en 88mod B230F USA 745...

 

 

 

Han har vel ikke sagt om han har original turbo eller ikke?

 

 

 

Forresten! Har du sett på Fuel Quality Switch som du har på Motronic boksen? Der kan du sette mer bensin og evt 2-4% lavere tenning...

 

det er ikke tøys å tru mogwai ;) Men du har funnet unntakene hvertfal ;)

 

sålenge det hele funker "ok" på 1 bar, så er det vel samme hvordan turbo det er? 1 bar i innsuget er 1 bar i innsuget uanz turbo, så da burde det jo bare være å sette 1 bar spørr du meg :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke tøys å tru mogwai ;) Men du har funnet unntakene hvertfal ;)

 

sålenge det hele funker "ok" på 1 bar, så er det vel samme hvordan turbo det er? 1 bar i innsuget er 1 bar i innsuget uanz turbo, så da burde det jo bare være å sette 1 bar spørr du meg :)

 

Forskjell på 1 bar og 1 bar .... Hvor mye forskjell du får ut av dette på umodifisert motronic derimot er jo en annen sak. Men når jeg fortsatt hadde motronic på min gikk bilen bedre på 0.8bar med en T35 med a/r.63 eksos og a/r.42 kompressor enn den gjorde på 1bar med T3'en med a/r.48 eksos og a/r.42/trim60 kompressor...

 

du får ta å :google litt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke logikken din i det hele tatt jeg mogwai, det taler mot all logikk at å bytte "luftkompressor" skal klare å dytte noe mer luft inn i en motor på 1 bar enn en annen kompressor, med utgangspunkt i samme motstand i andre enden...ikkeminst forutsatt at den minste klarer å levere nok luft da (altså ikke ett trykkfall). Klart kanskje temparatur på lufta inn kan spille inn da...varmere luft har lavere densitet, ergo kan du teoretisk sett trykk gjennom mer.

 

Jeg ser for meg at det som gjør motoren din bedre med T35'en, har mest med eksoshuset å gjøre... OGså miksa du vel med en del kam'er og? Den har jo en del med saken å gjøre og..

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen fra T35'en og den andre var ingenting annet enn turboen. SELVFØLGELIG har det mye med eksoshus å gjøre, og med varme på den komprimerte luften. En større turbo vil ikke levere like varm luft komprimert til 1bar som en mindre.

 

Og eksoshuset er vel en stor del av en turbo det også...?

 

Og hvis du ikke skjønner logikken er det jaggu merkelig at folk drar ut mer hk på 1bar med en T3/T4 som holder til 500hk enn med en 13c på samme motor hvis 1bar er 1bar uansett turbo...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten! Har du sett på Fuel Quality Switch som du har på Motronic boksen? Der kan du sette mer bensin og evt 2-4% lavere tenning...

 

Jeg har orginal T3

 

Er det det ja! Skal prøve!

 

Har hørt at chippa Motronic ikke har turtallssperre. Er det sant? Min sperrer...

Har biler

Har hatt biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har orginal T3

 

Er det det ja! Skal prøve!

 

Har hørt at chippa Motronic ikke har turtallssperre. Er det sant? Min sperrer...

 

Du får chippet motronic med flyttet turtallssperre ja, men ikke alle har det.

 

Om du har den originale T3'en som står på 740TIC med a/r.42 kompressorhus og a/r.48 eksoshus er det ikke stort å tjene på å lade stort over en bar da men... Kan kjennes ut som det drar litt ekstra akkurat når turbotrykket kommer, men utover det går den egentlig ikke noe stort bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får chippet motronic med flyttet turtallssperre ja, men ikke alle har det.

 

Om du har den originale T3'en som står på 740TIC med a/r.42 kompressorhus og a/r.48 eksoshus er det ikke stort å tjene på å lade stort over en bar da men... Kan kjennes ut som det drar litt ekstra akkurat når turbotrykket kommer, men utover det går den egentlig ikke noe stort bedre.

 

Ja riktig. Turboen kommer hardere på 1,2+ men ellers merken man det lite.

Har biler

Har hatt biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår