Gå til innhold

Behandle grenrør

Ranger emnet


nismo_power

Anbefalte innlegg

Originally posted by nismo_power

Hva kan jeg gjøre for å forhindre at grenrøret mitt skal sprekke?

Kan jeg behandle det med noe, for å tåle høyere varme?

 

Det er laget av vanlig svart stål..

Grunnen til at det sprekker er pga termisk utvidelse dvs du må enten redusere varmen i rørene eller redesigne det slikt det får lov til å røre på seg uten å introdusere for høye spenninger i materialet.

 

Det finnes firma (iallefall i utlandet) som legger på et keramisk belegg både på utsiden og innsiden, men jeg tror ikke det innvendige belegget vil sitte på lenge pga temperaturen og eksoshastigheten.

 

Hvor er det sprekker?

"mk1classic"

'83 Golf GTI Rabbit

'83 Golf GTI "Prosjekt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grenrør av svartstål har vanligvis ikke noe problem med sprekkdannelse, men det bør brukes svartstål av god kvalitet. Dette pga at det dannes glødeskall ved høye temperaturer.

 

Grenrøret kan med fordel behandles med en form for keramikk for å tåle varme bedre, men jeg vet ikke om tuningfirma som har utstyr til å gjøre det. En kompis av meg fikk en ansatt i norsk hydro til å behandle sitt grenrør med det samme stoffet de behandler støpeformene sine med. (keramikk av noe slag) :D

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nismo_power

Er kommet noen sprekker i sveisen ved kollektoren.

 

VS Motor skal gjøre litt med motoren i løpet av vintern, håper han kan gjøre noe med grenrøret også.

 

Har du gode nok avstivere mellom turboen og motoren? Eventuelt god nok fleksibel kobling mellom eksosanlegg og turbo?

 

Det er flere muligheter også for myke motorfester, forstivt eksosoppheng osv.. slik det blir uønskede spenninger i grenrøret ditt.

"mk1classic"

'83 Golf GTI Rabbit

'83 Golf GTI "Prosjekt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mk1classic

 

Har du gode nok avstivere mellom turboen og motoren? Eventuelt god nok fleksibel kobling mellom eksosanlegg og turbo?

 

Det er flere muligheter også for myke motorfester, forstivt eksosoppheng osv.. slik det blir uønskede spenninger i grenrøret ditt.

 

Har ett flexifør på eksosanlegget ganske nære turboen, så den tar nok av endel vibrasjoner.

 

Ang mykere motorfester, er det å anbefalle da? Det vil jo føre

til enda mer viberasjon og risting.

Hadde planer om å kjøpe noen stivere jeg.. slik at motoren står mer i ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nismo_power

Er kommet noen sprekker i sveisen ved kollektoren.

 

VS Motor skal gjøre litt med motoren i løpet av vintern, håper han kan gjøre noe med grenrøret også.

Hvis det er på grunn av spenninger i selve grenrøret(som det blir når man sveiser) så kan du gjøre som dahlback killer sier, å varme opp hele grenrøret til en viss temp(hakket før det smelter)

Og da vill alle spenninger utlignes.

 

Dette blir gjort med bla. baken på stoore båter(lasteskip og sånt vertfall) ved roret så ingen ting der skal sprekke etter att ting er sveiset fast.

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nismo_power

 

Har ett flexifør på eksosanlegget ganske nære turboen, så den tar nok av endel vibrasjoner.

 

Ang mykere motorfester, er det å anbefalle da? Det vil jo føre

til enda mer viberasjon og risting.

Hadde planer om å kjøpe noen stivere jeg.. slik at motoren står mer i ro.

 

Nei, jeg mener såklart at det skal være minst mulig bevegelse.

"mk1classic"

'83 Golf GTI Rabbit

'83 Golf GTI "Prosjekt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om lav karbon stål i det grenrøret så er det ingen vits i å Normalisere/avspenningsgløde sveisene, det blir minimalt med sveisespenninger i lav karbon stål. Under hard bruk vil grenrøret komme opp i avspenningsglødnings temperaturen på ca 500-600grader C.

"mk1classic"

'83 Golf GTI Rabbit

'83 Golf GTI "Prosjekt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis grenrøret sprekker helt bak ved kollektoren er ikke det pga varme. Da er det dårlig sveis, for mye vibrasjon, spenninger pga dårlig tilpasning (dårlig presisjon ved tilvirkningen), eller en kombinasjon av disse.

 

Jeg ville først prøvd å sveise igjen sprekken. Sprekken i seg selv kan ha utjevnet noe av spenningene, slik at det blir helt ok etterpå. Dersom sprekken er i en sveisefuge skyldes det dårlig sveis og du har kanskje løst problemet allerede.

 

Dersom sprekken er rett ved siden av, parallelt med en sveisefuge, skyldes problemet høyst sannsynlig materialtretthet. D.v.s spenninger pga feil/dårlig tilpasning. Da må du finne ut hvilken vei røret "vil" før du reparerer noe, ellers vil problemet bare oppstå igjen.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

ER DET NOEN HER:

 

som har kjennskap til hvem som som dypper eller sprøyter keramikk på Manifoild/Grenrør for å bekjempe varme.

 

HASTER! Send meg info/url på PM.

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo nemlig fordi jeg ikke gidder å holde vakt på denne tråden ut uken for å se om det kommer nye poster. dermed er det lettere med PM for da får jeg beskjed direkte..

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår