Gå til innhold

Hvordan i huleste får en et par 12" til å matche dette?

Ranger emnet


FE3T

Anbefalte innlegg

Har nettopp installert et front system i bilen.

Siden jeg har hørt litt vel mange biler med et front system som ikke står i stil med bass systemet (ala 4 eller 5" coax mot 2 12" og lign) bestemte jeg meg fort for å ta i skikkelig på front systemet.

 

Photo-0103.jpg

 

Kickpodene består av 2 stk 4" mellomtoner og en diskant per side

(Macrom 58.10 og SE 4.2 diskanter)

Forsterkeren til disse er en RF Punch 400x4 som gir 2x50Wrms til diskantene og 2x100Wrms til mellomtonene

 

dørene er bestykket med 2 stk Macrom 59.17 6,5" midbasser per side, dørene har egen forsterker en RF Punch 200x2 som gir 2x200 Wrms i 2 ohm`s last.

 

Delingen blir gjordt av en Alpine PRA-H400 signalprosessor som også har tidskompansering, foreløbig har ikke 6,5" erne i dørene noe høypassfilter, så de spiller så dypt de orker, men dette vil bli løst med et modifisert Xcard i 200x2 forsterkeren når jeg kommer så langt at jeg har en sub klar til å jobbe under 60-70hz

 

Macrom elementene som er brukt er produsert av Morel og blir vel noe i nærheten av:

 

Diskant:100018.gifMorel MT 12 eller MT 22

 

4" 100024.gifMorel Hybrid Ovation 4 bass/mellomtone

 

6,5"100031.gifMorel Elate 6 - 6,5" Bass/mellomtone

 

Uansett etter en del testing innser jeg at å få et par 12" i lukkede kasser til å henge med og passe sammen med Macrom/Morel elementene kan bli leit, og vil nok kreve endel av sub forsterkeren.

Har noen med erfaring av høytspillende 12" i små lukkede kasser som fremdeles kan kalles SQ subwoofere. (helst da med forsterkere uten flere KW i uteffekt)

kassene må bli små siden denne bilen har tanken i bagasjen, og reserve hjulet skal ikke noe sted, så eneste mulige plasseringen er en kasse i hver bakskjerm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil ikke påstå at det er dårlig med dypbass. Har selv 2 stk Hx250 i bilen og det går dypt nok for meg. Ett bedre spørsmål er vel hva er en liten kasse ?

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg tolket spørsmålet er du ikke interessert i den typiske bilstereo-bassen som overdøver det meste annet og blir dominerende. En tolvtommer med litt ålreit slaglengde burde i teorien være tilstrekkelig dersom det bare skal støttes opp i bunn, for eksempel en Peerless XXLS Alu eller liknende. Ikke koster de en halv arm heller; 1670,- kr.

 

EDIT: Ulempen kan kanskje være litt lav Re. 10-tommeren Peerless XXLS269SWR er på tilbud til 998,-. De har lavere Re, men kan seriekobles om man kjøper to. Da vil man også få noe mer membranareale (704 cm2 mot 466 cm2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par monoblokker liggende,

en RF Punch Power 500M som yter 500+ Wrms med 2 ohms last

og en RF 1001BD som yter 1000+ Wrms med 2 ohms last. (den siste har jeg enda ikke testet så den kan være død)

 

Jeg har også 2 stk RFR2212 (gamle Punch Power DVC 12 tommere) i 35L Torshov kasser som jeg bruker inne.

 

tenker jeg tester disse med 1001BD forsterkeren (om den funker) og om resultatet blir tilfredstillende, blir det vel å forsøke å få til etpar 35L glassfiber kasser.

BD`en vil kun yte 500Wrms med disse da jeg må koble de opp i 4 ohm (tør ikke å laste den ned i 1 ohm).

 

Blir ikke dette tilfredstillende så må jeg innrømme at det frister litt å prøve ut et av ED`s alternativer

 

Som du er inne på er lyden jeg ønsker, mer av den balanserte sorten. Front systemet spiller høyt og rent nok til at det eneste som mangler er en oktav eller 2 til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det RF utstyret, så kan du glemme SQ ;)

 

Hva med en Audio Pulse Revo 12"? Trives i kasse fra 28liter... Sammen med en god monoblokk på 1500watt rms...??

 

Nå begynner jeg å lure, så et sted at du hadde 20 års erfaring med bilstereo, kan du utdype mer nøyaktig hva den erfaringen går utpå.

 

Det virker ivertfall ikke som om du har særlig med erfaring med de RF produktene jeg lister opp, da jeg aldri har hatt problemer med å skape god lyd med disse gamle RF forsterkerne som kraftkilde.

 

Blasted4.jpg

Disse viker ikke i noe tilfelle plassen for noe av det jeg har sett deg anbefale folk i tidligere poster her

 

At Audiopulse er "good stuff" er det ingen tvil om, opphavet, TC Sounds har tross alt vært legendariske et par 10år for sine basser, men prisen er vel saftig og jeg har allerede noen basser TC Sounds teknikere har bistått med å utvikle (jepp tidligere nevnte RFR2212).

 

Fortell meg også gjerne hva du mener er en god 1500W monoblock

selv om jeg nok mistenker at hvis jeg kopierte innmaten i min 1001BD dytta den inn i et glorete skall påtrykt 3000W og solgt den for 2998,-

ville den være blandt de produktene du ville anbefale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tankerekke stopper mest ved at du skal ha den/de i bakskjermene... altså minst en bensintank og en hattehylle i stål unna kupéen. Ser ikke for meg den mest kontante bassgjengivelsen...

 

Du er jo veldig godt igang med dørpanelene og gode elementer... hva med en flat 8" i hvert sidepanel til baksetet? Husker ikke helt hvordan det ser ut i farta, men skal vel gå greit å støpe en mindre kasse på hver side der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tankerekke stopper mest ved at du skal ha den/de i bakskjermene... altså minst en bensintank og en hattehylle i stål unna kupéen. Ser ikke for meg den mest kontante bassgjengivelsen...

 

Du er jo veldig godt igang med dørpanelene og gode elementer... hva med en flat 8" i hvert sidepanel til baksetet? Husker ikke helt hvordan det ser ut i farta, men skal vel gå greit å støpe en mindre kasse på hver side der?

 

I gamle bilen (88 626 Coupe) utvidet jeg de orginale 5,25" høla i hattehylla til nærmere 8 tommer og dekket dem til med høytaler gittere, det fungerte greit der.

Godt nok til at en RF 15" Power DVC i lukket kasse spilte både pent og på en måte som gjorde det umulig å høre at bassen kom bakfra

 

ellers er forslaget ditt om å støpe kasser i sidene bak noe jeg allerede har tenkt litt på.

 

Jeg har endel elementer liggende som kan brukes til det formålet

RFP 1408 8" 4 ohm (trenger 8,5L lukket)

Macrom Integra 224W (Morel 8,5")

da er også 500M forsterkeren den som passer best effektmessig

 

Men jeg har som sagt muligheten til å teste 2 RFR 2212 i trykkkammer kasser uten altfor mye trøbbel, så det blir nok å ta det derfra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår