Gå til innhold

Lakke MDF?

Ranger emnet


PvtXtere

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen her med erfanring fra og lakk MDF?

 

Har prøvd å bare spraye en konstruksjon jeg lagde i MDF, men fibrene reiste seg og det ble skjoldete og rart. Jeg pusset den med 320 papir før jeg sprayet den btw.

 

Hva må jeg gjøre for og få en blank overflate?

 

 

 

 

 

Takker for alle tips\svar.

http://pvtxtere.deviantart.com/

 

If I was to tell you that I have a 22" cock, is that something you might be interested in?

- Ari Gold -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slip den med 240/320 å legg godt med fyller på, å slip dette å du har en go overflate å lakke på ;)

 

Har lakka noen stue bord å kjøkken innrednings dritt for kompiser så, MDF er vell det jeg bygde subb kassa av, bare husk å la fylleren stå litt, før den synker nok etter inn i MDF'en ei stund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her har jeg nok en god del tips.

endene på mdf suger veldig, så en skikkelig tre-grunning er å anbefale, jeg bruker å pensle endene først, før jeg sprøyter etpar runder med grunning. (sliper med 180+240+320 før grunn.)

da reiser trefibrene seg, som på alt treverk, som du da må slipe over, skal du da ha høyglans må du gå opp til 6-800 før lakk.

slip mdf'n godt før grunn, er ikke helt perfekt overflate selv om det kan se sånn ut.

kan også lønne seg å ta finsparkling etter grunninga, og så legge på en omgang til med grunning for å få det bra.

 

da skal lakken sitte bra. jeg bruker enten en møbellakk fra akzo nobel, maks ca 90 glans, skal jeg ha høyglans går jeg på bil/lastebillakk fra standox, legger på klarlakk etterpå og polerer over tilslutt. kan ev.t legge en høyglans klarlakk på mattere grunnfarge/base. Motek/festool har 2000-korning pads i Ø150 til eksentersliper! anbefales!

 

husk også at ender sveller av grunninga/lakken, så for å ungå stygge skjøter må man være nøye!

 

hilsen møbelsnekkeren!

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra tips fra møbelsnekkeren her! MDF vil som sagt som alt annet treverk reise seg, men vil slutte med det også når det er metta opp av lakk eller hva du nå har på av fyller.

 

Tipset med polyester hørtes spennedes ut. Fikk du en bra overflate etterpå? Siden polyester er rimelig hard å pusse mener jeg...? Sikkert smart å mette endene på MDFen med noe som raskt fyller opp, slik som f.eks. polyester eller vanlig stålplast.

 

Et tips er å bruke en stor plan pusseplate når du skal pusse MDFen sin overflate. Du vil da få tatt de fleste ugjenvheter i forhold til å bruke en liten kloss eller til og med ingen kloss. Du får en helt plan overflate, og det ser definnitivt best ut. Som sagt her tidligere, så har ikke MDF en perfekt overflate. Kan være fullt av fjell og daler som en ikke ser ved første øyekast, men prøv å puss med en stor helt plan pussekloss, så vil du se det.

 

Et tips er at når du har grunna MDFen så mange ganger at fibrene ikke reiser seg lenger, så legger du et lag til med grunning - av en annen farge denne gangen - bruk gjerne et ûbertynt lag med spraylakk... bare støv det på.

 

Så pusser du dette. Du vil nå se hvor alle ujevnheter er pga kontrasten i fargen.

 

Et siste tips. Sørg for at lakk og grunning ikke reagerer med hverandre.. er du usikker, spør i butikken - og ikke alltid de kan svare, så prøv på et prøvestykke... Og i den sammenheng, hold deg borte fra bengalakk. Vanlig billakk er bra her - standox eller lignendes. Koster jo litt, men det er skikkelig.

 

Jeg brukte hägmans spraysparkel som grunning på den første lakkjobben jeg hadde. Jeg spurte på sjappa (en respektabel lakk og verktøy butikk i nærheten) hva jeg kunne bruke til avfetting. De sa, hva som helst. Og jeg spurte - kan jeg bruke rødsprit? (over telefonen siden jeg måtte finne ut fort da jeg stod på litten og skulle sprøyte) Og svaret var ja.

 

Hva var det som skjedde? Når jeg begynte å avfette, så vaska jeg av spraysparkelet i samme slengen. OG i det jeg oppdaget at det beygynte å følge med på filla mi så var det for seint! Det var bare å pusse ned og sprøyte området på nytt, og la vær med hele avfettingen. Jeg var nøye med å pusse og ikke ta på det etterpå, dermed unngå hele fettet. Så bra gikk det til slutt.

 

Så hva lære av dette? Stol aldri på noen andre enn deg selv og gjør egne erfaringer helst på et prøvestykke før du ødelegger den fine lakkjobben pga at lakken reagerer eller noe annet. :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

dersom du sikter til min post, lenge sia jeg skreiv den, men kan minnes jeg sa noe om hagmanns. Jeg brukte sprayboks :). Jeg har fælt lite erfaringer fra å sprøyte fyller eller sparkel, MEN de få gangene jeg har brukt spraysparkel fra hagmanns, - på boks - så har jeg bytte ut den originale dysa med en slik du får på lakkbutikker - med vendbar dyse. Disse sprayer mye jevnere, og sløser mindre, OG i det så legger jeg at jeg ville kanskje ikke stussa så mye på om det gikk an å bruke samme dysestørrelse som normal lakk på spraysparkelet også... Jeg selv sprøyter alt med samme dysestørrelse, men jeg har to forskjellige sprøyter, en til lakk og en til fyller og andre grove ting, og det har funka de to gangene jeg har brukt sprøyta, og de to sprøytene har tilsvarende dyser.

 

Kan jo også tilføye at du bør lese det jeg skrev om spraysparkelen til hagmanns - og flere andre sin spraysparkel tenker jeg - det me avfetting.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruen har lakkert noen hyller, kommoder og senger med Glasurit 68 serie. Ble meget blankt og fint det.

 

Er riktignok mye arbeid med tanke på at fibrene reiser seg, men man må bare ha på nok fyller og slipe det mellom hver gang til fibrene slutter å reise seg...

 

Det med polyester var jo ingen dum ide heller.. enkelt å påføre og solid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår