Gå til innhold

Mitt Amazonprosjekt (mye bilder på side 1, 2 og 3)

Ranger emnet


MortenK

Anbefalte innlegg

Som noen sikkert har sett har jeg spurt litt dumme spørsmål om Amazon i det siste, det er for jeg har kjøpt min første som jeg har tenkt å pusse opp.. Bilen har stått de siste årene, den har røde oblater på festet til ene skiltet, og de er vel fra 2003? Fikk også høre at forrige eier "nettopp" hadde kjørt den til Roskilde, men jeg fant også en brosjyre om Roskilde fra 2003.. Deretter har den stått i garasjene til alle hans venner, samt på gaten hvor den har blitt utsatt for hærverk. Den var i garasjen til en klassekamerat av meg for 2. gang, og tilfeldigheter gjorde at vi kom i snakk om bil dagen før de hadde bestemt seg for at den skulle presses. Jeg så på den i 5 min og bestemte meg for at dette må være verdt en grundigere sjekk av tilstand hvertfall..

 

Litt om bilen:

1969 Volvo 121

Fargekode 099 (en eller annen blå)

Interiøret er rødt med skinnseter

B20 og M40

Pris: 1500 kr

-Mye rust, lurer på om det er for mye

-Ikke bremser

-Eksosanlegget datt av under en prøvetur

-Bakrute er knust

-Ene trekantvinduet er knekt av

-Hovedlykter, baklykter, reflekser bak og tusenmeterene er knust

-Begge speilene er ødelagt, et er knust og det andre er falmet i stykker + skeivt

-Taket er bulkete etter at drittunger har hoppet på det

-Fangeren foran er skeiv etter at drittungene sikkert brukte den til å klatre på for å nå opp til taket

-Radiatoren er rustet i filler

 

Bilder fra de første par dagene da den sto i min mor sin garasje:

 

Oversiktsbilde, bilen er falmet, rustet eller bulket overalt

CIMG0910.jpg

 

Knuste lykter:

CIMG0911.jpg

 

Knust bakrute:

CIMG0912.jpg

 

Høy racerbil med mye rust i skjermer:

CIMG0913.jpg

 

Gulvteppe av rust :P

CIMG0914.jpg

 

Tøft speedometer! Jeg har hatt nålen på 50

CIMG0915.jpg

 

Baksetet er strøkent! Det ligger knust glass i setebunnen her, men ikke la deg lure. Fikk også med steinen som knuste bakruten

CIMG0916.jpg

 

Fornøyd eier som ikke vet hva han har begitt seg ut på ;)

CIMG0920.jpg

 

"Halve" skjermen holdes sammen av sparkel her :(

CIMG0922.jpg

 

På andre siden var de litt mer ærlig og viste rusten som den var

CIMG0923.jpg

 

Rust i bjelker under, må dette sveises av fagfolk?

CIMG0924.jpg

 

Klarer ikke helt å se hvor dette bildet er tatt, men jeg tror det er innunder en forskjerm så du ser inn på setet

CIMG0925.jpg

 

Uklart bilde av med rammerust

CIMG0927.jpg

 

Her må jeg nok til med glassfiber, det jeg holder unna med hånden er faktisk glassfiber..

CIMG0928.jpg

 

Parkert bilen første kvelden

CIMG0929.jpg

 

Andre siden

CIMG0930.jpg

 

240en min sett fra amazonens synspunkt

CIMG0932.jpg

 

Har hørt at dette er fjernlysbryteren? Holder på å dette av pga rust hvertfall..

CIMG0935.jpg

 

Forskjermene er forsøkt reparert med sparkel, men med dårlig grunnarbeid. Skal prøve å fikse de igjen, for jeg ser at de nye er rimelig dyre (2-3 ganger det jeg ga for bilen)

CIMG0938.jpg

 

Dårlig plateskjøt under frontruten

CIMG0940.jpg

 

Her har det vært et emblem, hullet er bøyd. Noen som har bilde av det som skal stå her?

CIMG0941.jpg

 

Se radiatoren, den holder ikke akkurat på vannet :P

CIMG0942.jpg

 

Motoren har ikke lekket noe olje der bilen har stått parkert, og det er til og med olje på den! Kommer ikke til å åpne den, er redd den blir dårligere. Men har lyst å vaske og male den, så mulig den blir tatt ut av bilen

CIMG0943.jpg

 

Dørtrekket er litt fillete i hjørnet

CIMG0946.jpg

 

"Slipper" å lage hull i det falmede trekket til høytalere

CIMG0947.jpg

 

Dette er det gode setet

CIMG0948.jpg

 

Det andre har ødelagt vippemekanisme

CIMG0949.jpg

 

Her følger 3 bilder av taket for å vise at det er bølgete

CIMG0950.jpg

 

CIMG0951.jpg

 

CIMG0952.jpg

 

Plateskjøten som skal holde bakruten min :/ Bør jeg prøve å sveise inn en liten plate der i stedet?

CIMG0953.jpg

 

Bakluken er dårlig nederst

CIMG0954.jpg

 

Bagasjerommet er ikke så gale egentlig

CIMG0955.jpg

 

Utenom der (peke)

CIMG0956.jpg

 

Uklart bilde av ene festet til fangeren foran, bolten måtte kappes og nå ligger dette igjen inni rammen! Hva gjør jeg? Fangeren skal på igjen

CIMG0957.jpg

 

Baklukerust

CIMG0958.jpg

 

Her ser du bl.a. vippemekanismen på førersetet vs passasjersetet

CIMG0959.jpg

 

Frontruten må nok også byttes, hvis ikke den kan slipes

CIMG0960.jpg

 

2 bilder av fremste festet til setet, skal det være sånn?

CIMG0961.jpg

 

CIMG0962.jpg

 

Skrapt litt asfalt, det var veldig lett så vet ikke hva folk syter etter. Var kanskje veldig gammel? Brukte et brekkjern og skrapte i vei. Mye rust foran

CIMG0964.jpg

 

Men bak den tverrsgående bjelken du ser nederst på bildet her er det bra, 2-3 små hull bare.

CIMG0966.jpg

 

Hattehyllen er strøken! Woho =)

CIMG0967.jpg

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så ble bilen flyttet noen km til et lokale jeg har leid meg inn i på ubestemt tid, gir meg når Amakilleren er i form

 

Første som ble gjort var å fjerne forskjermer, rust i innerskjermer

CIMG0974.jpg

 

Dette var ventet, for hullene fant jeg allerede fra innsiden av bilen

CIMG0975.jpg

 

Jekkfeste og rammerust

CIMG0978.jpg

 

Bakskjermen igjen

CIMG0979.jpg

 

Sett bakfra :fucku:

CIMG0980.jpg

 

2 oversiktsbilder fra slutten av den dagen

CIMG0981.jpg

 

CIMG0982.jpg

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at festene til framskjermene pleier å være dårlige, om de da mener denne bjelken her, så er den bra hvertfall=)

CIMG0983.jpg

 

På begge sider til og med!

CIMG0984.jpg

 

Et bilde til av hullet i bagasjerommet

CIMG0985.jpg

 

Så har jeg tatt noen bilder for å vise tilstanden oppunder bakskjermen i bagasjen, ser bra ut

CIMG0986.jpg

 

CIMG0987.jpg

 

CIMG0988.jpg

 

CIMG0989.jpg

 

Så kom noe jeg kunne klart meg uten, dashbordet er jævli rustet, samt bilen der dashbordet skal skrus fast!

CIMG0992.jpg

 

Og som dere ser over, har jeg også ødelagt polstringen på dashbordet, heldigvis var den veldig dårlig fra før, ellers hadde jeg revet av meg håret nå..

CIMG0993.jpg

 

CIMG0994.jpg

 

CIMG0995.jpg

 

CIMG0996.jpg

 

Så da må hvertfall dashbordet av, og først rattet. Det får jeg ikke til, prøvde med en ters

CIMG0999.jpg

 

Men rattet bare bøyde seg, så da prøvde vi med 2 spennsett som ble festet i en reol

CIMG1000.jpg

 

Skulle jo tro det gikk, men reolen lente seg framover og bilen begynte å rulle bakover, selv om den hadde klosser og murstein og en svær sjakkel bak alle hjul, sto i gir og brekket var på

CIMG1001.jpg

 

Så sånn står den nå, tror det er dødfødt og at den lille framgangen jeg trodde jeg så bare var rattstammen som bøyde seg

CIMG1002.jpg

 

Så da tar vi litt bilder av festet til bakfangeren, den er vel ikke lov å fjerne? For den var jo festet litt vetig, men framfangeren ikke kan være mer enn til pynt. Den skal på igjen uansett, så er ikke viktig

CIMG1003.jpg

 

Her må det pusses og sparkles litt. Tanken er bra, tror den er rimelig ny

CIMG1004.jpg

 

Feste og reservehjulsbrønn

CIMG1005.jpg

 

Og sjakkelen som er del av teamet som hindrer bilen i å bli dradd bakover av spennsettene

CIMG1006.jpg

 

Litt oversikt under bagasjen, ser forresten at de reimene på bakakselen er slitt løs

CIMG1007.jpg

 

Mursteinen

CIMG1008.jpg

 

Det lange hullet langs girkassetunnelen hadde de bare sparklet igjen! De tenkte vel bare at de skulle holde ute støyen, er drittlei av å finne sparkel over hele bilen. Ellers er girkassetunnelen veldig hel, i motsetning til gulvet rundt =)

CIMG1009.jpg

 

 

Også var jeg så vidt innom i går og inspiserte den nye Datsunen til a girl named Arild, den var rimelig kul men alt for strøken etter min smak..

CIMG0997.jpg

 

CIMG0998.jpg

 

De som liker jap crap kan lese mer på http://www.curbz.org/forum/viewtopic.php?f=6&t=1179

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn står altså bilen nå, med spennsett og rustløser på rattet i håp om at det har falt av når jeg skal bort i kveld.

 

Planene videre for bilen:

Ribbe totalt og vurdere om den kan reddes, jeg kan ikke sveise så det må jeg lære. Motoren går fint og kan selges, og vrakpanten er fortsatt like mye som jeg ga for bilen, så jeg taper ikke penger på den hvertfall (før jeg begynner å jobbe med den). Tror den skal kunne reddes, er uansett verdt et forsøk for bilen er snart 40 år gammel! http://www.vp-autoparts.com selger hvertfall en del av platene jeg trenger, bl.a. gulv foran begge sider og sideskjermer, kanaler og den rare biten bak bakhjulet på begge sider.

 

Så når bilen er rustsveist, må jeg handle inn nye lykter, noen lister, ene hornet på fangeren bak (om jeg ikke fjerner de 3 andre, synes begge deler er kult), nye tusenmetringer om jeg skal ha de. Skal prøve å gjøre alt selv med bilen, inkl. lakkering i originalfarge. Alle skruer skal (og de fleste må:P) byttes ut i nye, bytter nok foringer som jeg tipper eg gåen alle mann også.

 

Foreløpig drøm om utseendet:

-Senket

-Breie stålfelger eller American Racing

-Røde baklykter og hvite blink eller originale

-Muligens tusenmetere

-Ellers så original som mulig, farge og interiør (om ikke jeg kommer over noe bedre interiør, utenom baksetet er mitt rimelig slitt)

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kost på den syredypp, i og med at du skal ribbe den helt. Da får du et strøkent utgangspunkt. Om du ikke har fått av ratte ennå, burde du bruke varme, ser ikke ut som det er så farlig med rattet uansett. Men heftig bil, om du blir ferdig, så lakk den for all del i samme farge:) Lykke til!

Volvo 850 T-5 94mod

Volvo 244 GL 76mod

Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt

Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at dette er fjernlys-bryteren, ja...

CIMG0935.jpg

 

Her skal det stå en avlang krom-list fra det store hullet fremst, til det lille som du ser litt lengre oppe på panseret:

CIMG0941.jpg

 

 

Disse reimene; Trodde kanskje at de skulle gå under bensintanken...? Men det er mulig at eg blander med en gammel Corolla, som eg engang såg ble byttet tank på.... hmmm

CIMG1007.jpg

 

 

Her ser du forresten den listen på panseret:

amazon_front.jpg

 

 

Liker forresten ikkje at du kaller den vakre Datsun'en min for jap-crap...! FY SEG!! :-p

'97 Nissan Maxima http://www.nccn.no

'73 Datsun 160B http://www.datsunpmcregisteret.no

EX: '89 Subaru E12 4x4

EX: '85 Scorpio 2.8 4x4

EX: '86 Scorpio 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falken`: Hva koster syredypp da? Helt uten at jeg visste det da jeg skulle handle så er bilen (i utgangspunktet) lik som min favoritt-amazon fra Ål-treffet de siste 2 årene, hadde vært artig å få den i samme stand og =) Så fargen må bli original. Har tenkt å varme opp hele rattnavet, og så spraye inni rattstammen med noe kombinert rustløser og frysemiddel jeg ble fortalt om i går, må bare få tak i. Tror rattstammen gir etter om jeg jekker mer..

 

Ghost.: Tror jeg slipper unna med mindre enn en mill, stålet jeg trenger koster nok ikke mer enn 5000 totalt, mesteparten av hullene i gulvet kan jeg erstatte med en enkelt plate =) Men om jeg får det til selv er jo en annen sak ;)

 

MaxXximA: Skal si du var raskt innom, har du en "jap crap"-sensor på gang eller? :P Du kan no litt om Volvo og ser eg, men den listen var ikkje kul, så den vil eg ikkje ha.. Reimene rekker ikkje bak til tanken, de går rett fra karosserriet til bakakslingen, skal vel hindre at den tar seg en tur (eller at fjærene hopper utav når eg jekker)

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt under bilen i dag, glemte kameraet så tok noen mobilbilder. Legger ut noen gamle mobilbilder og.

 

Under førersetet, her har noen lappet tidligere. Tror den bjelken som er helt åpen selges ny hos VP =)

Bilde0012.jpg

 

Feste ned mot girkassetravers på motsatt side av bildet over. Skal bjelkene sveises rundt denne? Virker rart at bare den ene platen er hel

Bilde056.jpg

 

Bilde057.jpg

 

Bakakslingen lekker tydeligvis olje, må fikses

Bilde0022.jpg

 

Solen lyste for sterkt så bildet ble dårlig, men det viser at kanalen er i bra stand framme og dårlig bak. Penger spart =) Gjelder begge sider

Bilde0092.jpg

 

Noen har prøvd å bryte opp førerdøren =( Og som dere ser, er rattet fortsatt på plass..

Bilde0102.jpg

 

Bilde0112.jpg

 

Et bilde før demonteringen begynte. Noen som kan gjette skiltnr på bilen? ;)

Bilde038.jpg

 

Et bilde rett etter at framfangeren endelig kom av, ene bolten løsnet inni rammen (se bilde lenger oppe)

Bilde034.jpg

 

Et bilde for å se hvilken vinkel døråpneren hadde

Bilde054.jpg

 

Skinnen som holder vinduet er i veldig dårlig stand! Må byttes. Er bedre på andre siden heldigvis, men må nok byttes der og

Bilde053.jpg

 

Et bilde til av rusten i dashbord og under vinduet

Bilde055.jpg

 

Drømmebilen! Dette er bilen jeg nevnte over, bilde tatt på Ål-treffet i fjor. Utrolig tøff bil, men den stikker seg ikke så mye ut når det står fullt av andre Amazoner helt inntil, for den er tøffest fra siden pga senk og hjul. Jeg har egentlig tenkt å kopiere denne her ganske nøyaktig. Stemmer alltid på den som publikumsfavoritt.

Bilde018.jpg

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, arbeid er det nok av. Men har trengt en hobby ganske lenge nå, hehe. Har MIG-apparat i lokalet, ca et år gammelt og tror det var ganske dyrt. Så bør vel være greit for en nybegynner. Fyller gass på det i morgen og prøver litt på et ødelagt panser og en frontplate fra en 240.

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hvertfall pågangsmot som begir deg ute på en slik jobb :)

 

Kjøp deg en annen 69mod for 20000-30000kr så får du et myye bedre utgangspunkt, og du kan plukke deler fra denne hvis det finnes noe brukbart.

 

Lista som har stått på panseret skal ikke være der på en 69mod (har det samme på min bil, men den skal bort etter hvert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår