Gå til innhold

Forsinket oppstart av forsterker

Ranger emnet


Wikan

Anbefalte innlegg

Er ikke mye skal gjennom remote kabelen... men hvorfor har du sikring på den??

 

Remote kabel er fra remote på spilleren til inngang på forsterkeren/forsterkere pluss annet dilldall som f.eks el antenne, men det er kun snakk om relestyring, så jeg forstår ikke hvorfor du har sikring på denne...

 

Ellers, bruk et voltmeter på enden av remotekabelen, der den kobles på forsterker, så ser du om det er spenning i den eller ikke. Er det det er det ikke kabelen eller utgangen der er noe galt med. Hvis det ikke er, mål ved spilleren, sannsynligvis der den er skjøtet, kan være brudd der da...

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mye skal gjennom remote kabelen... men hvorfor har du sikring på den??

 

Remote kabel er fra remote på spilleren til inngang på forsterkeren/forsterkere pluss annet dilldall som f.eks el antenne, men det er kun snakk om relestyring, så jeg forstår ikke hvorfor du har sikring på denne...

 

Ellers, bruk et voltmeter på enden av remotekabelen, der den kobles på forsterker, så ser du om det er spenning i den eller ikke. Er det det er det ikke kabelen eller utgangen der er noe galt med. Hvis det ikke er, mål ved spilleren, sannsynligvis der den er skjøtet, kan være brudd der da...

 

Blir noe offtopic dette, men og sikre remote kabelen er bra, dette pga. at spilleren ikke tåler og levere så mye strøm gjennom den, og tilfelle det skulle gnages hull på kabelen så er den beskyttet mot kortsluttning.

 

Trådstarter, skjer det samme hvis du setter en kabel fra + til REM på forsterkeren?

Do-It-Yourself - DIYstash

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjørt og spilt litt, og forsterkeren skrus av og på med intervaller på 2-3 minutter. Jeg lurer på om det kan være noe som kjører seg varmt, som f.eks den svært tynne sikringstråden. Høres ut som en kontaktfeil, men det kan umulig være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig jording? Sjekk alle kontakter! Og kva slags størrelse er det på strømkablene dine?

 

Jeg har forbedret jordinga. Før var jodinga helt forferdelig (mye knitring i høyttalerne), men da var ikke forsterkerens "av og på"-status noe problem.

 

Til strøm bruker jeg 20 mm2 (AWG-#4), med 60 A sikring, som anbefalt av produsenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nettopp ute og kjørte. Da jeg kom tilbake åpnet jeg pansret for å se om noe var galt med strømledninga. Det viste seg at strømledninga ble ganske varm, siden batteriet er i motorrommet. Da jeg lot pansret stå åpent en stund for å kjøle ned ledninga, så fungerte anlegget igjen. En kjent sammenheng..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den ble ganske varm, relativt sett, da har du en kortslutning et sted. Sjekket for løse tråder, bokstavelig talt, rundt tilkoblingene på forsterkeren?

Kabelen i motorrommet blir jo varm av motoren, så jeg formoder "ganske varm" er endel mer enn det... ;)

 

Ok, da var det vel bare en tilfeldighet. Forsterkeren ligger godt til rette på hattehylla, uten noe forstyrrelser.

 

Forsterkeren spiller bare når den vil, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sannsynligvis noen lamper ved forsterkeren, en av disse er protect, lyser denne når det ikke virker? Da er det motstanden på høytalerene som blir feil høres det ut som.

 

Det er veldig sjelden en sikring går av og på, da må den ryke og lande på seg selv... ihvertfall med en så liten sikring. Du kan selvfølgelig prøve med et amperemeter istedenfor sikringen får å se hvor mye strøm som trekkes gjennom denne, men det høres virkelig ikke ut som problemet.

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sannsynligvis noen lamper ved forsterkeren, en av disse er protect, lyser denne når det ikke virker? Da er det motstanden på høytalerene som blir feil høres det ut som.

 

Det er veldig sjelden en sikring går av og på, da må den ryke og lande på seg selv... ihvertfall med en så liten sikring. Du kan selvfølgelig prøve med et amperemeter istedenfor sikringen får å se hvor mye strøm som trekkes gjennom denne, men det høres virkelig ikke ut som problemet.

 

Det er to lamper på forsterkeren, den ene er alarm, og den andre er run (e.l.). Når forsterkeren ikke driver høyttalerne er det ikke noe lys i noen av dem. Når forsterkeren virker er det lys i run-lampa.

 

Jeg tenkte tråden i skringen kanskje ble såpass varm at det ikke ble sendt signaler til forsterkeren, men det var en dårlig teori. Jeg har eliminert de fleste problemhypoteser, og det eneste jeg kan tenke meg, er at det er en kontaktfeil et sted, men det virker usannsynlig siden jeg har sjekket alle angående ledninger.

 

Eltax-spilleren er koblet opp mot fronthøyttalerne utenom forsterkeren, og de spiller konstant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre ting jeg vil du skal sjekke.

1, at det er strøm i remote kabelen ved forsterker tilkoblingen. (når den ikke virker)

2, at det er strøm i hovedstrømskabelen. (når den ikke virker)

3, Motstand i høytalere. (kan regnes ut, skriv gjerne opp et koblingskjema her hvis du er i tvil.

 

Har du ikke multimeter/voltmeter, finn en liten pære, som du bruker mellom istedenfor. (men det beste er å da prøve å låne et så du ser at du har rett volt, ikke spenningsfall...)

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre ting jeg vil du skal sjekke.

1, at det er strøm i remote kabelen ved forsterker tilkoblingen. (når den ikke virker)

2, at det er strøm i hovedstrømskabelen. (når den ikke virker)

3, Motstand i høytalere. (kan regnes ut, skriv gjerne opp et koblingskjema her hvis du er i tvil.

 

Har du ikke multimeter/voltmeter, finn en liten pære, som du bruker mellom istedenfor. (men det beste er å da prøve å låne et så du ser at du har rett volt, ikke spenningsfall...)

 

Takker for tipset, men det virker som at forsterkeren fungerer ganske greit nå, aner ikke hva jeg har gjort. Om det oppstår igjen, blir jeg nok å sjekke de punktene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår