Gå til innhold

Elektrodevalg utifra platetykkelse?

Ranger emnet


ojsteiN^

Anbefalte innlegg

  • 4 weeks later...
Hei.

 

Bare lurte på hvilke elektroder jeg kan bruke utifra en viss platetykkelse?

 

Hvilke elektroder bør en bruke til 1mm plater og hvilke bør brukes til 5mm plater, hvor står dette?

en ting, elektrode sveising på så tynne plater blir vanskelig. 5mm kan gå.. men ikke noe tynnere enn det.

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 4 months later...

Hei

Du må ikke finne på å sveise karrosseriplater med elektroder. For det første så varmer det for mye så stålet drar/ strekker seg. for det andre så kommer du til å brenne hull med en gang pga varmen. For det tredje så smelter ikke sveisen inn i platene når du bruker lien strømstyrke. sveisen legge seg bare oppå. Invister i ett Mig apparat. Du får greie apparater nå feks på mekonomen for rundt 3000 kr. Anbefaler at du bruker tråd med gass. Ikke tråd uten gass men det funker jo det også. Kan du ikke sveise så sette jobben vekk til noen som kan det. Det vil bare bli krimskrams om du ikke kan sveise og du vil få ett elendig resultat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Pinnesveis på tynnplate er vanskelig ja.

 

Jeg har sveist litt på 0.7-0.8mm stålplate med godt resultat. 0.5mm er for tynt, da er TIG neste.

 

Det krever gode elektroder og korrekt strømstyrke, med RETT polaritet. Er du litt uforsiktig, blåser du hull med en gang. 2.5mm elektroder, syrefaste, fra biltema.

 

Sammenhengene sveis på tynnplate er uansett ikke lett, selv om du har TIG. Blir det for varmt, bøyer platen seg som en banan. Da kan en løsning være å ta tette punkt og vente litt om det blir for varmt.

 

Edit: Skal du sveise på bil, kan det vært lurt å fjerne polklemmer fra batteriet og koble fra ECU direkte.... blåser du den kan det bli dyrt. Plasmabuer kan gi skadelige transiente spenninger (forbigående høye spenninger)

Endret av Hondaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
  • 1 month later...

Ser mange nevner tig, men mig er vel å anbefale når man skal sveise karosseri, om det er det det er snakk om. Mig er raskere å bruke, og billigere i innkjøp. Selv sveiser jeg mest tig, men om jeg skal sveise bilplåt tyr jeg vel helst til mig'en. Om man skal gå til anskaffelse av mig bør man vel helst ha et apparat der man kan bruke gass. Iallefall om man vil ha et godt resultat.

PoloGti-99: 8x14",clean,Bur,omnicomp bremser

Impala-65: To be: torq trust II 8x18", lav!

MantaB-82: Slædde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår