Gå til innhold

Fikk mail ang lavere Bensinpris !!

Ranger emnet


Ja__9

Anbefalte innlegg

Drivstoff Informasjon:

 

Det sirkulerer en del kjede-mail som oppfordrer til forbrukerboikott av bensinstasjoner i Norge.Boikotten retter seg først og fremst mot den senere tids krafitge økning av drivstoffprisene.

 

Hva styrer drivstoff prisene?

 

Prisene på drivstoff påvirkes først og fremst av følgende faktorer:Råoljeprisen,produktprisen og dollarkursen.Prisene varierer som følge av tilbud og etterspørsel,men også som følge av lokal konkurranse.

 

Oljeprisen har doblet se på et år:

 

For et år siden kostet oljen cirka 65 dollar per fat(1 fat= 159 liter),i dag koster oljen over 130 dollar per fat.Økningen i oljeprisene skyldes delvis at etterspørselen av olje har økt,særlig i vektsområder som Kina å India.Samtidig har den amerikanse dollaren svekket seg kraftig den senere tid,noe som også fører til at oljeproduserende land har fått en “dåligere pris”.Også børsuroen det siste året har ført til at flere profesjonelle investorer har nå overført spekulativ kapital til råvaremarkedet,særlig fordi disse plasseringene har gitt både bedre og sikrere avkastning på investeringene.OPEC som står for 40% av verdens oljeproduksjon,begrenser også tilbudet,noe som fører til at den minste uro i produksjonslinja får store konekvenser på tilbud,og derfor prisen.Påvirkende faktorer kan være av politisk art,militær uro eller påstander som at produksjon snart kan ha nådd toppen.

 

Hvorfor stiger prisene ofte om sommeren?

 

Sommeren er høysesong for bilkjøring.Bare i Norge øker forbruket med cirka 20% sammenlignet med vintermånedene.Store deler av befolkningen i Norge,akkurat som øvrige Europa og USA tar ferie og tilbringer mange mil bak ratter.En periode som også kan betegnes som “driving”season.

 

Hvorfor har diesel blitt dyrere enn bensin?

 

Diesel har først og fremst hatt en eksplosiv økning i etterspørsel.Norge har aldri hatt så mange diesel biler som nå,og det samma er tilfell av store deler i Europa,USA og Asia.

Generelt øker hele transportsektoren kraftig i hele verden, og dermed også etterspørselen etter diesel.

 

Hvor mye er skatt?

 

På en liter bensin som koster 13,00 kr ,er 7,70 kr skatt(inklusive avgifter og moms).

Det vil si at nesten 60% av bensinprisen er skatter og avgifter.

På en liter diesel som koster 13,00 kr er 6,45 kr skatter og avgifter.

Det vil si rundt 50% av dieselprisen er skatt.

-No Drift,No Fun-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

 

På en liter bensin som koster 13,00 kr ,er 7,70 kr skatt(inklusive avgifter og moms).

Det vil si at nesten 60% av bensinprisen er skatter og avgifter.

På en liter diesel som koster 13,00 kr er 6,45 kr skatter og avgifter.

Det vil si rundt 50% av dieselprisen er skatt.

synd at folk flest ikke skjønner detta. siden dem ikke veit bedre skylder dem på oljeselskapene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes virkelig bensinprisen burde bli dratt drastisk ned.. Hvordan klarte norge seg når bensinen lå på under 10kr/l for noen år siden? Jo, norge klarte seg fint, så hvorfor har dem skrudd prisen opp med 10kr/l da? Skjønner at avgiftene har noe med dette å gjøre, men må da være noe man kan gjøre for å få ned avgiftene?

 

DSC01046.jpg

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fast statoilkunde her.

I dag:

-burger og boller på statoil

-Bensin på esso, som da var 1,20,- billigere enn både shell og statoil.

 

Funker greit å kjøre etanol på gamle biler også

Bare å få opp tempen så funker det greit.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes virkelig bensinprisen burde bli dratt drastisk ned.. Hvordan klarte norge seg når bensinen lå på under 10kr/l for noen år siden? Jo, norge klarte seg fint, så hvorfor har dem skrudd prisen opp med 10kr/l da? Skjønner at avgiftene har noe med dette å gjøre, men må da være noe man kan gjøre for å få ned avgiftene?

 

Som -desibel- skrev i sitt innlegg:

Hva styrer drivstoff prisene?

 

Prisene på drivstoff påvirkes først og fremst av følgende faktorer:Råoljeprisen,produktprisen og dollarkursen.Prisene varierer som følge av tilbud og etterspørsel,men også som følge av lokal konkurranse.

 

Oljeprisen har doblet seg på et år:

 

For et år siden kostet oljen cirka 65 dollar per fat(1 fat= 159 liter),i dag koster oljen over 130 dollar per fat.

 

Den vestlige verden kjøper Østen-varer som aldri før. Varene må fraktes opp hit, og det krever drivstoff. Altså økt etterspørsel. Dessuten fører den økte handelen til økt velstand i Østen, noe som gjør at millioner av indere og kinesere kan kjøpe seg scootere og biler. Altså økt etterspørsel.

 

Men for all del, det er ganske underholdende å se folk veive i hytt og gevær mot AP og sverge evig troskap til FrP i bytte mot fri sprit og bredere fortau... :D

 

EDIT @ Skurk: du kjøpte boller og burger til bensinstasjonpris, og kjørte til Esso for å spare 1,20 per liter? Du er klar over den åpenbare logiske bristen i det utsagnet, ikke sant?

 

EDIT 2: Er drivstoffavgiften fastsatt i kroner eller prosent? Om førstnevnte er tilfelle betyr jo det at de fleste her kan trøste seg med at avgiftene faktisk går ned, rent prosentmessig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer nok det. værtfall Jet, også de 123 eller hva det heter.

 

Har de 98 på 123 og Jet? mange er avhengi av det. Iallefall her inne!

 

Synes denne boikotten er litt halvgjennomtenkt. Men jeg skjønner tanken med den! Tror også de som har sendt ut denne mailen har forstått litt, kanskje ikke alt.

 

Poenget deres er å boikotte de 2 største aktørene. Shell og Statoil er store firmaer som kan påvirke masse i samfunnet. Og håpet er vel at det skal skje noe her. Disse selskapene profiterer også gangske greit..

2009 Mitsubishi Lancer 1.8 Instyle + CVT

X 2006 Mitsubishi Colt CZT

X 2002 Mitsubishi Pajero Pinin 2.0 GDI

X 2002 Seat Leon 4 1.8t 180hk

X 2003 Smart Roadster Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sicarlse

hadde det enda vært shell og statoil si feil at bensinprisen var så høy.

du trenger ikke bekymre deg om de har 98 på jet eller 123. fyll heller et anna sted:)

 

som det står i naginata sin signatur: staten avgiftsbelegger problemer, da er det ikke lenger problem men inntekt... noe i den duren. vises jo klart i dette tilfellet ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT 2: Er drivstoffavgiften fastsatt i kroner eller prosent? Om førstnevnte er tilfelle betyr jo det at de fleste her kan trøste seg med at avgiftene faktisk går ned, rent prosentmessig ;)

 

Såvidt jeg vet (og forhåpentligvis alle andre) er mva. en prosentavgift. Om de andre avgiftene som går spesifikt på drivstoff regnes i kroner eller prosent vet jeg ikke. Men jeg mener mva. burde vært regnet (og lagt til) FØR resten av avgiftskalaset på drivstoff plusses på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde det enda vært shell og statoil si feil at bensinprisen var så høy.

du trenger ikke bekymre deg om de har 98 på jet eller 123. fyll heller et anna sted:)

 

som det står i naginata sin signatur: staten avgiftsbelegger problemer, da er det ikke lenger problem men inntekt... noe i den duren. vises jo klart i dette tilfellet ja.

 

 

Ja, korekt!

 

Men håpet med boikotten er at Statoil/Shell som har stor markedskraft, og også delevis politisk makt kan presse politikere. Sier ikke at dette skjer, men at det er håpet.

Tviler på at det funker, men kjører på jeg. De har 98okt på Esso.. :)

2009 Mitsubishi Lancer 1.8 Instyle + CVT

X 2006 Mitsubishi Colt CZT

X 2002 Mitsubishi Pajero Pinin 2.0 GDI

X 2002 Seat Leon 4 1.8t 180hk

X 2003 Smart Roadster Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, noen nevnte min lille teori? Så gøy :D

 

Men det som er tingen her;

Folk boikotter Statoil og Shell, og andre sier det at dette blir feil, da det ikke er de som styrer prisene? Men kanskje Shell's og Statoil's armada av byråkrater og advokater har litt mer makt enn 3000 nordmenn som setter seg på bakbena? :)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det er flere av oss *Smile*

Vet at alt er avgiftsbelagt og at etterspørsel - Marked er en gyllen regel. (Også kalt Markedskrysset X) Og dette er det ikke mye man kan gjøre noe med da man alltid trenger bensin.

Jeg fortsetter Boikoten av Statoil/shell og håper på det beste. No hard feelings til shell og statoil, men noe må gjøres og dette er det beste forslaget jeg ahr hørt så langt!

Liker signaturen din Naginata!

2009 Mitsubishi Lancer 1.8 Instyle + CVT

X 2006 Mitsubishi Colt CZT

X 2002 Mitsubishi Pajero Pinin 2.0 GDI

X 2002 Seat Leon 4 1.8t 180hk

X 2003 Smart Roadster Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor møter ikke flere opp på banken og roper om lavere renter og nekter å betale på lånene sine inntil renten går ned? Er mye mer penger å hente der...

 

Bensinprisen er dessuten omtrent på samme nivå i norge som den er i andre europeiske land (dette på tross av den påstått urimelige avgiftene vi har på bensin her i landet).

Dessuten, den høye bensinprisen vi har nå er direkte følge av at oljeprisen har gått opp. Avgiftene på bensin har ikke gått opp (bortsett fra momsen som følger den totale prisen på bensinen), og ironisk nok så er avgiftene på bensin prosentvis lavere enn det de var tidligere..

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor møter ikke flere opp på banken og roper om lavere renter og nekter å betale på lånene sine inntil renten går ned? Er mye mer penger å hente der...

Tullball, dårlig men litt morsomt eksempel. Og på lån har man mulighet til å betale ned mer når man føler for det, man kan skaffe seg rentetak og i mange tilfeller utsette avdrag og renter.

 

Bensinprisen i Norge er nok høyere en de fleste andre land, og dette fra "Olje Nasjonen"

Kommer nok uansett ikke til å bli noe sykt billigere. Men kanskje et lite avgiftskutt hadde hjulpet.

 

Dessuten er det ikke bare på bensinavgiftene at staten tar inn penger. Omreg koster flere tusen kroner (For bytte navn på en papirlapp, lillebror hadde gjort det for en femmer).

Du har engangsavgiften. Bomringer omtrent hver mil og årsavgift.

 

Hvis man legger disse avgiftene sammen slitenvolvo, vil man kjappt merke at avgiftene i Norge er noe større en i andre land.

2009 Mitsubishi Lancer 1.8 Instyle + CVT

X 2006 Mitsubishi Colt CZT

X 2002 Mitsubishi Pajero Pinin 2.0 GDI

X 2002 Seat Leon 4 1.8t 180hk

X 2003 Smart Roadster Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår