Gå til innhold

Fikk mail ang lavere Bensinpris !!

Ranger emnet


Ja__9

Anbefalte innlegg

Nå har ikke jeg lest no i den posten her, men jeg har fått den samme mailen som førstemann fikk for en stund tilbake siden og spør du meg måtte jeg nesten le :P Norge er det landet man får mest drivstoff for den gjennomsnittlige lønningen med dagens priser så argumentere med at det er dyrt her i forhold til andre land er i den store sammenhengen bare til å f9ze av. En positiv faktor er jo også at det er mange som blir tvunget til å kjøpe bil som bruker mindre drivstoff også, og det gjør vell ikke noe?

Noen barn er brune som et nystekt brø'

Noen barn er gule og noen barn er rø'

Noen barn er hvite, noen nesten blå.

Meget er forskjellig - men det er utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

slitenvolvo: hvor mye gjeld blir man kvitt ved å selge huset sitt til 1 kr?

 

Nå tenkte jeg selvsagt på leiligheter med fellesgjeld.

 

 

Kom ikke å fortell meg at folk i distriktsnorge, hvor kollektiv transport fremdeles bare er ett fremmedord, kjører og derav forurenser mindre fordi Staten har valgt en "grønn linje" til fordel for miljøet, og klasker på med skatter og avgifter i hue og "bakenden". Barn MÅ på skolen (som kommunen valgte å flytte til bokke-bygda). Barn har rett til fritid, da i form av valgfri hobby, og noen må faktisk kjøres til treninger, cup'er, stevner, konserter etc. Foreldre MÅ på jobb, kanskje bare en eller kanskje begge to, på forskjellig sted, til forskjellig tid. Av og til MÅ man innom offentlige kontorer eller banker, og bussen går ikke før etter arbeidstids slutt som tilfeldigvis er rett rundt en time ETTER alle kontorer har stengt for dagen.

 

Buhu for bygde-norge. Når man får kjøpt seg hus for under 1 million, så skal man ikke syte fordi man må ut med noen hundrelapper ekstra i måneden i bensin.

 

Vel, det kan dere jo, er bare ett spørsmål om planlegging og organisering.

Og til kommentaren om at den største tappekranen til staten er personbilen; vel, jo...mulig det, men jeg har brukt 500.616,- liter diesel pr dato siden 15 april 2007.

(da i tillegg til de literene bensin min og min kones bil har brukt).

Jeg har da kjørt rundt 140.000 km på ett år.

Hvorfor transportbransjen syter over høye drivstoffpriser skjønner jeg ikke. Siden alle må ut med like mye for drivstoffet så er det bare å skru prisen opp.

 

 

Til slutt, så anbefaler jeg alle å lese dette inlegget.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leste i avisa i dag om at staten har forsket på hvor mye bensin/diesel kan selges for.. de har kommet fram til at drivstoff kan selges for 25kr literen før ola nordmann lar bilen stå:ratatatat

 

hehe det er det staten bruker penger på! å forske på hva hvor mye mer de kan tjene. hadde staten sluttet å forske på alt mulig som ikke er til nytte for vanlige mannen i gata hadde de spart millioner bare der.

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe det er det staten bruker penger på! å forske på hva hvor mye mer de kan tjene. hadde staten sluttet å forske på alt mulig som ikke er til nytte for vanlige mannen i gata hadde de spart millioner bare der.

 

Haha, jeg har en ide: Drit i forskning, utdanning og kultur. Gratis sprit og bensin til alle.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg har en ide: Drit i forskning, utdanning og kultur. Gratis sprit og bensin til alle.

 

så du mener det er et poeng i å bruke penger på å forske på hvor mange penger de kan tjene?

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blir ganske så oppgitt av å lese folks meninger her... Og på andre forum for den saks skyld. Jeg lurer virkelig hva som skjer oppe i hodene på mine "medmennesker". Men folk er jo lettlurt og hjernevasket så det er kanskje ikke så mye annet å forvente...

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@200sx4ever: om bensinprisen blir 25 kroner literen vil det med andre ord si 10 kr ekstra fortjeneste til staten dersom utgangspunktet er 15 kroner literen.

 

10 x X = 500 000

 

X = 500 000 / 10

 

X = 50 000

 

Og det tar nok ikke så fryktelig mange dagene før det er blitt solgt 50 000 liter bensin på landsbasis. Alt over det blir pur profitt.

 

@nomix: har hørt det skal være store penger i å starte pyramider :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@200sx4ever: om bensinprisen blir 25 kroner literen vil det med andre ord si 10 kr ekstra fortjeneste til staten dersom utgangspunktet er 15 kroner literen.

 

10 x X = 500 000

 

X = 500 000 / 10

 

X = 50 000

 

Og det tar nok ikke så fryktelig mange dagene før det er blitt solgt 50 000 liter bensin på landsbasis. Alt over det blir pur profitt.

 

@nomix: har hørt det skal være store penger i å starte pyramider :p

 

 

datt ut litt nå jeg ang det regnestykke! var det fordi jeg nevnte utgiftposten ved å forske eller har jeg nevntr noe annet et sted jeg ikke husker hehe

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At prisen på bensin er 13kr/l bekymrer meg ikke særlig. Problemet i Norge er at man gir med den ene hånden og tar med den andre. Jeg kan godt gå/ta buss til jobb, men om kollektivtrafikken må kutte i rutene sine fordi det blir for dyrt å kjøre pga drivstoffprisen, er det jo ikke noe poeng i å sette opp prisen. Prisen per billett på bussen vil gå opp, og alt vil bli dyrere. Transportbransjen må sette opp prisene for å kunne gå rundt og samtidig lønne arbeiderne, og da må jo selvsagt den gjennomsnittlige nordmann tjene mer for å få råd til de fordyrede varene. Det hele skjer i en ond sirkel der alle priser går opp, og ingen land vil handle med dyre Norge mer.

 

Jeg så på den bloggen som ble linket til, og fant denne kommentaren:

Fint skrevet. Som vordende siviløkonom gleder det meg å se at det faktisk finnes en liten gruppe i landet har skjønt litt av hvordan ting henger sammen i verden!

 

Så får heller rånerne, trailersjåførene og resten av harrytassene skrike og hyle på facebook-grupper. De blir uansett ikke

hørt.

 

«Helt håpløst dyrt. Bor ikke vi i et av verdens rikeste land?», spør brukeren Kenneth J. på Facebook...

 

Nuff said sier jeg..

 

Ja, det er flott og vel å gå på BI og bli siviløkonom, problemet kommer når trailerne ikke kjører varer rundt lengre, og alt stopper.. Men det skjønner man selvsagt ikke.

Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v

Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@nomix: har hørt det skal være store penger i å starte pyramider :p

 

Jeg hører det er slik Siv Jensen skulle finansiere statsbudsjettet sitt, ja.

 

(Greit, den var usaklig.)

 

-

 

Jeg blir forøvrig J*VLA irritert over at det skal koste opp mot tusen kroner for en togtur mellom indre Østland og Helgeland. Greit med fokus på miljøet, men det hadde vært fint om det faktisk var mulig for en student å ta toget.

 

Dersom jeg bodde i Oslo og hadde familien min i Bodø.. vel, jeg sier ikke at fly til Bodø blir billigere hver gang.. meeen.

 

Ja. Dere tar poenget.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200sx4ever: regnestykket mitt var et svar til spørsmålet ditt :)

 

sikker på at det har kostet staten 100000+ å finne ut at de kan justere prisene opp til 25kr/l å hva er poenge med det?

 

Poenget er å tjene mer penger (og forhåpentligvis få ned bensinforbruket). På landsbasis ble det solgt 2 057 millioner liter bilbensin i 2006. Med andre ord mer enn 5,6 millioner per dag i gjennomsnitt. Øker man prisen med 10 kr/l vil man altså ha tjent 56 millioner allerede den første dagen, selv om man har betalt 500 000,- for forskningsresultatene.

 

Man bruker penger for å tjene penger. Nøyaktig samme prinsipp som man bruker når man reklamerer. Bruker man 100 000,- på markedsføring øker man kanskje omsetningen med 400 000,-. Skjønner? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhu for bygde-norge. Når man får kjøpt seg hus for under 1 million, så skal man ikke syte fordi man må ut med noen hundrelapper ekstra i måneden i bensin.

 

Hehe...er ikke heeelt sikker på hvilken bygd du refererer til SV, meeen her i gokk ligger nok snitt-prisen på rundt 2 mill skulle jeg tro.

Har hørt at i Kirkenes får man hus til 8000,- + gebyrer, men har veldig få planer om å flytte dit av den grunn.

Jeg skal ikke skryte av hverken meg eller mitt, eller for den saks skyld geografisk område, men her har vi landets største flåte for støtte og forsyning til oljesektoren, og en ganske hendig fiskeri-flåte. (har du noen gang tenkt over hvor rekene til grillpartyet ditt egentlig kommer fra, og hvem industri som sørger for at butikken du handler i har varen du vil ha?).

Men neida, forstår jo hva du sier, er ikke det. Problemet mitt med bensin til øl-pris er alt annet som vil slite som følge av denne økningen. Og kanskje du ikke tror det, men du vil nok også merke effekten av bensin til 25,-/liter enten du kjører selv eller tar offentlig komm. Tror faktisk at selv de som ikke beveger seg utenfor husets 4 vil merke dette på pungen.

 

 

Hvorfor transportbransjen syter over høye drivstoffpriser skjønner jeg ikke. Siden alle må ut med like mye for drivstoffet så er det bare å skru prisen opp.

 

Oj, for en mektig god idè!!! F.., den hadde ikke jeg tenkt på gitt. :volvsmile

Ja, spøke...DET KAN DU VIRKELIG.

Det er nå bare slik at det finnes grenser for hvor mye en kunde er villig å betale for frakt av en kasse bananer...og hvorfor? Jo, fordi det finnes grenser for hvor mye du er villig å betale pr. kilo bananer.

 

Men for argumentets skyld, la oss si at vi bare justerte prisene i henhold til økningen på drivstoff. Hva ville ha skjedd da?

 

Vel, du har selv sett en liten effekt av dette allerede;

Utenlandske sjåfører som jobber for rundt 50,-/timen, med utenlandsk materiell (under par) på norske vinterveier - av og til utenfor norske vinterveier - som kjører biler med sine 2000 liters-tanker, fylt i Tyskland eller øst-Europa, på rundtur i Norge. Og det eneste økonomiske bidrag de har til Staten, er i form av utlegg til berging og opphold på sykehus.

 

Til slutt...det å komme slengende med en statistikk over bensinpriser ihht kjøpekraft (hvor Polen egentlig burte forby kjøretøy) er for mitt vedkommende bare tøys.

Hvorfor det mon tro?

Vel, det blir samme bruk av statistikk som det å påstå at i hele 47% av alle dødsulykker i trafikken, ble setebeltet ikke brukt.

Ok, men det betyr jo bare at av alle som døde i trafikken, så brukte 53% belter...ergo det er farligere å bruke beltet i bilen.

 

La gå at Polen har så lav inntekt at bensinen utgjør formidable kostnader. Men offentlig kommunikasjon, inkludert taxi er gørrbillig, selv for en polakk.

Og en polakk slipper å betale skjorta dersom han vil ut en kveld å ta en middag med tilbehør.

En polakk betaler heller ikke 3,5 x timelønn bare for å åpne kjeften hos tannlegen, ei heller 2,8 dagslønner for å få omregistrert en bil.

Samme polakken kan enkelt bli drita en lørdag på pub, uten å måtte ut med en dagslønn.

 

Med andre ord; dersom du ser helheten i avgifts-politikken i landet vårt, da tror jeg at du kanskje forstår hva jeg forsøker å si.

...en dag uten lærdom er en bortkastet dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, spøke...DET KAN DU VIRKELIG.

Det er nå bare slik at det finnes grenser for hvor mye en kunde er villig å betale for frakt av en kasse bananer...og hvorfor? Jo, fordi det finnes grenser for hvor mye du er villig å betale pr. kilo bananer.

 

Så det du sier er at man skal holde drivstoffprisen lav, slik at ikke vogntogene blir utkonkurert av lokal industri og transport med tog/skip?

 

Men for argumentets skyld, la oss si at vi bare justerte prisene i henhold til økningen på drivstoff. Hva ville ha skjedd da?

 

Vel, du har selv sett en liten effekt av dette allerede;

Utenlandske sjåfører som jobber for rundt 50,-/timen, med utenlandsk materiell (under par) på norske vinterveier - av og til utenfor norske vinterveier - som kjører biler med sine 2000 liters-tanker, fylt i Tyskland eller øst-Europa, på rundtur i Norge. Og det eneste økonomiske bidrag de har til Staten, er i form av utlegg til berging og opphold på sykehus.

 

Sist jeg var i tyskland (2007) så kostet bensinen det samme der, som det den gjør i Norge, men la gå.

En Norsk sjåfør som kjører samme ruten kan jo fylle drivstoff samme plass, så jeg ser ærlig talt ikke den store konkuransefordelen.

 

Til slutt...det å komme slengende med en statistikk over bensinpriser ihht kjøpekraft (hvor Polen egentlig burte forby kjøretøy) er for mitt vedkommende bare tøys.

Hvorfor det mon tro?

Vel, det blir samme bruk av statistikk som det å påstå at i hele 47% av alle dødsulykker i trafikken, ble setebeltet ikke brukt.

Ok, men det betyr jo bare at av alle som døde i trafikken, så brukte 53% belter...ergo det er farligere å bruke beltet i bilen.

Logikken din er like lett å få øye på som en hodeløs mann uten kropp... BTW, statistikken din er meningsløs, uten en oversikt over antall ulykker (med eller uten dødelig utfall) og hvor mange som brukte og ikke brukte setebelter.

 

 

La gå at Polen har så lav inntekt at bensinen utgjør formidable kostnader. Men offentlig kommunikasjon, inkludert taxi er gørrbillig, selv for en polakk.

Taxi er gørrbillig fordi sjåføren får 50kr/timen og ikke 200kr/timen. For en norsk taxi-tur på kveldstur til 500kr så betaler du sånn ca 10kr i bensin.

 

Og en polakk slipper å betale skjorta dersom han vil ut en kveld å ta en middag med tilbehør.

En polakk betaler heller ikke 3,5 x (norsk) timelønn bare for å åpne kjeften hos tannlegen, ei heller 2,8 (norske) dagslønner for å få omregistrert en bil.

Samme polakken kan enkelt bli drita en lørdag på pub, uten å måtte ut med en dagslønn.

(Tekst med uthevet skrift lagt til av meg)

 

Så den logiske konklusjonen: ting er generelt sett billigere i Polen, derfor er bensinen også billigere? Er det ikke presis det statistikken du klager på viser?

 

Med andre ord; dersom du ser helheten i avgifts-politikken i landet vårt, da tror jeg at du kanskje forstår hva jeg forsøker å si.

Nei?

Alt jeg kan si, er at prosentvis så har aldri avgiftene på bensin vært så lave som de er nå.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår