Gå til innhold

Wings

Bruker
  • Innholdsteller

    4
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Wings

  • Bursdag 09/20/1965

Contact Methods

  • Bosted
    Herøy, M&R

Wings's Achievements

  1. TPS sitter i bakkant av gasser...ett noe trekantet/rundt lokk som sitter vertikalt. Det er jo lenge siden spørsmålet ditt ble stillt, så du har sikkert funnet ut av dette selv nå da...men jeg har ett spørsmål til deg; har du byttet temp-sensorene på kjølevannet? Altså da fortrinnsvis den blå? Den feeder jo info til hjernen og er denne feil vil hjernen tro at motoren er varm selv om den er kald, og derfor kutte choke-funksjonen for tidlig.
  2. Registrerte forresten at Statoil (ubetjent) solgte diesel til kr. 12,14 på forrige tirsdag, mens Statoil 123 (Statoils billigstasjon) samme dag solgte dieselen for kr. 13.43 i samme geografiske område. Det er ca 3 km mellom disse stasjonene. Hva er det som skjer da når billigstasjonene (eks. Yx, Smart, 123 etc) er dyrere enn sine "fullpris-stasjoner".
  3. Hadde vel bestemt meg for å ikke kommentere denne tråden noe mere, men jeg har dessverre dårlig selvkontroll, så her kommer det nok ett innlegg. Flott at du spurte akkurat det spørsmålet. I henhold til IF's forsikringsselskap for reiser "Europeiske", så kostet det i 1988 nøyaktig halvparten av det det kostet i Daytona Beach, Florida...altså kroner 14.000,- Med litt prisøke og devaluering skulle det vel bli rundt det dobbelte i dag, altså ca 28.ooo,- (to dager opphold på sykehus). Men en slik vinkling blir vel heller feil vel...? Jeg mener; inntektsbasert skatt skal vel brukes til noe det også...eller tror du at alt vi får mer eller mindre gratis i Norge skal betales for ved hjelp av økt drivstoff-pris?
  4. Hmmm...noen har nok misforstått meg en smule. Jeg har ikke angrepet noen politisk ving, ei heller vil jeg gjøre det. Castroismen var ment som en morsomhet, men den falt visstnok ikke i god jord. Jeg snakker om det totale avgiftssystemet. Drivstoffprisen var bare den berømte dråpen. Men til dere vise, politisk korrekte; hvor mye koster en ny miljøvennlig bil i året? Ta med alle utgifter....
  5. Nå er dette vel begynt å bli en avsporet debatt, men neida, tenkte ikke på glasset som drivstoff. Tenkte på glasset som skatt av egen inntekt, egenandel på what-not, avgifter på kjøp av bil, omreg av bil, bruk av bil, deponering av bil, kjøp av matvarer (merverdiavgift eller nå kalt moms)...(lurer på hvilken merverdi mitt brukte toalettpapir har???), avgift på høyere utdanning, barnehager, strøm, vann, kloakk, klær...etc... Jeg kunne sikkert fortsett i evigheter, men det vil hverken du eller jeg. Sosialismen, kommunismen, Maoismen, Leninismen, Marxismen, FidelCastro'ismen...felles for disse ismene er at de fungerer utmerket på papiret, med dessverre bare der. Vi lever i en vestlig stat, hvor utviklingen går parallellt med inntekten. Mammon er kommet for å bli, også for kommunismens tilhengere, dere har bare ikke sett det ennå. Tilbake til bensinprisene og ett siste forsøk fra meg til å få din røde sjel til å forstå mitt synspunkt; Vi (ja, folk i distriktene) har INGEN alternativer til å bruke bil. Personlig har jeg 7,4 mil en vei til jobben som selvsagt er langtransport-sjåfør, med tilhørende kr. 86,-/vei i ferjebilett. Dette er en ferje på vår riksvei...noe som i utgangspunktet skulle være gratis, betalt av årsavgiften! Skal jeg sykle?
  6. Ja..nei..da så! ;-) Er litt usikker på ditt motiv for å kverulere, men for all del...det er jo greitt det. Jeg liker en god debatt like mye som neste mann... Prosentvis er vel avgiften lav, da regner jeg at du tenker prosenter avgift i forhold til sluttsummen? Og fremdeles så ser du bare drivstoffprisen isolert sett? Selv om Kristin & Co hadde salvet dine føtter og oljet ditt bad så betyr ikke det at du har rett. Det betyr simpelten bare at du er en tilhenger av at din privatøkonomi skal forvaltes av det offentlige, fremfor å disponere denne selv. Og det er jo forsåvidt greitt, men denne "Kan jeg få ukepenger mor?" -mentaliteten passer ikke for alle. Som en annen debattant i en avis sa; Man kan ikke bare se på dråpen som får begeret til å renne over - man må faktisk se på hele glasset.
  7. Hehe...er ikke heeelt sikker på hvilken bygd du refererer til SV, meeen her i gokk ligger nok snitt-prisen på rundt 2 mill skulle jeg tro. Har hørt at i Kirkenes får man hus til 8000,- + gebyrer, men har veldig få planer om å flytte dit av den grunn. Jeg skal ikke skryte av hverken meg eller mitt, eller for den saks skyld geografisk område, men her har vi landets største flåte for støtte og forsyning til oljesektoren, og en ganske hendig fiskeri-flåte. (har du noen gang tenkt over hvor rekene til grillpartyet ditt egentlig kommer fra, og hvem industri som sørger for at butikken du handler i har varen du vil ha?). Men neida, forstår jo hva du sier, er ikke det. Problemet mitt med bensin til øl-pris er alt annet som vil slite som følge av denne økningen. Og kanskje du ikke tror det, men du vil nok også merke effekten av bensin til 25,-/liter enten du kjører selv eller tar offentlig komm. Tror faktisk at selv de som ikke beveger seg utenfor husets 4 vil merke dette på pungen. Oj, for en mektig god idè!!! F.., den hadde ikke jeg tenkt på gitt. :volvsmile Ja, spøke...DET KAN DU VIRKELIG. Det er nå bare slik at det finnes grenser for hvor mye en kunde er villig å betale for frakt av en kasse bananer...og hvorfor? Jo, fordi det finnes grenser for hvor mye du er villig å betale pr. kilo bananer. Men for argumentets skyld, la oss si at vi bare justerte prisene i henhold til økningen på drivstoff. Hva ville ha skjedd da? Vel, du har selv sett en liten effekt av dette allerede; Utenlandske sjåfører som jobber for rundt 50,-/timen, med utenlandsk materiell (under par) på norske vinterveier - av og til utenfor norske vinterveier - som kjører biler med sine 2000 liters-tanker, fylt i Tyskland eller øst-Europa, på rundtur i Norge. Og det eneste økonomiske bidrag de har til Staten, er i form av utlegg til berging og opphold på sykehus. Til slutt...det å komme slengende med en statistikk over bensinpriser ihht kjøpekraft (hvor Polen egentlig burte forby kjøretøy) er for mitt vedkommende bare tøys. Hvorfor det mon tro? Vel, det blir samme bruk av statistikk som det å påstå at i hele 47% av alle dødsulykker i trafikken, ble setebeltet ikke brukt. Ok, men det betyr jo bare at av alle som døde i trafikken, så brukte 53% belter...ergo det er farligere å bruke beltet i bilen. La gå at Polen har så lav inntekt at bensinen utgjør formidable kostnader. Men offentlig kommunikasjon, inkludert taxi er gørrbillig, selv for en polakk. Og en polakk slipper å betale skjorta dersom han vil ut en kveld å ta en middag med tilbehør. En polakk betaler heller ikke 3,5 x timelønn bare for å åpne kjeften hos tannlegen, ei heller 2,8 dagslønner for å få omregistrert en bil. Samme polakken kan enkelt bli drita en lørdag på pub, uten å måtte ut med en dagslønn. Med andre ord; dersom du ser helheten i avgifts-politikken i landet vårt, da tror jeg at du kanskje forstår hva jeg forsøker å si.
  8. Kanskje ikke mye gjeld slitenvolvo, men tror ikke du fullt ut forstår den problemstillingen før Tingretten sier at du skal selge huset ditt til høystbydende...men da er jo den forstanden litt for sent ute, eller? Hei alle sammen. Beklager en noe brå introduksjon av meg selv i og med at dette er mitt første svar her på forumet, men dette interesserer meg faktisk litt. Slitenvolvo snakker stort om alt som er gratis i dette landet, og derav forsvarer en ALT FOR HØY bensinpris. Vel, nå er det jo evnebestemt inntektsskatt her i landet, og den skatten betaler blandt annet for gratis hofteproteser i titanium og gips på armen. Veiavgiften (som nå heter årsavgift) skulle ha betalt for veinettet vårt, uten bommer. NRK-lisensen (nå kalt Teleavgift eller noe) går dels til NRK og dels til Staten og skulle ha betalt for allmen-tv etc...(se bort fra NRK's snik-reklame til en hver tid.) Byskatt, tobakksavgift, sukkeravgift, importavgift, kloakkavgift, vannavgift, nettleie for strøm, omregavgift, etc. etc. etc.... Alt dette er avgifter som skulle gå til dels øremerkede felt, enten det er forskning eller utvikling, og felles for alle er at Staten tar største kakestykket. Kom ikke å fortell meg at folk i distriktsnorge, hvor kollektiv transport fremdeles bare er ett fremmedord, kjører og derav forurenser mindre fordi Staten har valgt en "grønn linje" til fordel for miljøet, og klasker på med skatter og avgifter i hue og "bakenden". Barn MÅ på skolen (som kommunen valgte å flytte til bokke-bygda). Barn har rett til fritid, da i form av valgfri hobby, og noen må faktisk kjøres til treninger, cup'er, stevner, konserter etc. Foreldre MÅ på jobb, kanskje bare en eller kanskje begge to, på forskjellig sted, til forskjellig tid. Av og til MÅ man innom offentlige kontorer eller banker, og bussen går ikke før etter arbeidstids slutt som tilfeldigvis er rett rundt en time ETTER alle kontorer har stengt for dagen. Men det er jo klart; ingen oppegående by-menneske vil eller kan forstå slikt...det går jo en trikk eller buss hvert 17 minutt... Hehe, ikke her...:scooter: Boikotte Statoil og Shell for å få ned prisene på drivstoff??? Det blir omtrent som å fiske 5% av silda for å sulte ut spekkhoggeren. Det som hadde svidd Staten på pungen så og si er dersom hele Norge kunne enes om å sette bilen hjemme en hel uke (5 dager) og ta kollektivt til jobb og skole. Det første som hadde skjedd er at arbeidslivet hadde fått umiddelbare problemer siden bare 20% av arbeidsstokken møter opp, skolene ville gå på sparebluss med bare 35-40% av elevene. Butikker ville gå tomme for varer allerede etter 2 dager, og Statens inntekter ville ha dramatisk sunket denne uken...og da snakker vi millioner... Alt dette fordi vi endelig lyttet til Statens "varm-luft" oppfordringer om å la bilen stå og reise kollektivt. De større byene hadde mest sannsynlig klart å stå imot i max 3 døgn, men landsbygda (øvrige 90% av landet og ca 60-65% av befolkningen) hadde bukket under etter 2 døgn.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår