Gå til innhold

Vi prøver igjen.. rust-rust og mer rust..


Exylon

Anbefalte innlegg

hehe ja, jeg var kjapp med å få satt på Ronald Turbo felgene ja..

stikker kun 3-4 cm utenfor foran, og prøvde å få på bak, men det bare "skurer" gitt, så er nødt til å kappe litt under stylinga.

 

Men, vi kjørte 37 mil igår.. og fiat'n hadde null problemer.. hvis du ser bort ifra at vi nesten ikke hadde bremser da.. :p

 

Er utrolig fornøyd med kjøpet, og ettersom det nesten ikke finnes rust på den, så kommer prosjektet til å gå endel fortere..

 

stylinga er nå vasket, og ligger klar til oppussing nå.. skal leveres idag, men tror det kommer til å ta litt tid med det, ettersom skruene på stylinga er helt ødelagt/rusta.. usikker på hvordan jeg fikser dette, men det er sikkert noen av dere som vet det? skruene sitter "inni" stylinga, og det er kun en mutter som jeg bruker for å feste det..

og, hva slags "fugemasse" bruker dere når dere fester stylinga til bilen? silikon? går ann å lakkere over den uten problem? hmm..

 

Takker for alle svar og all hjelp.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da har jeg fått gjort litt mer meg bilen.

Kun småtteri, men prøver å gjøre den klar til Eu-kontroll :

 

- Byttet den ene lykta (var knust)

- Fiksa bagasjeluka (var umulig å få opp)

- skifta tennplugg ledninger (silikon ledninger)

- skifta bensin filter

- fiksa slik at de innerste lysa funker igjen

- byttet div knapper inni bilen som var ødelagt

- gjort klar bakluke til rustfjerning

- gjort klar hjulbuer til rustfjerning

- fått på Ronald Turbo felgene bak.. :p

 

Har også gjort klar all styling, slik at det er "bare" å begynne å pusse og lakkere opp igjen..

 

Men en ting jeg ikke kan så mye om, er bremser..

Bremsene mine er veldig veldig harde nå, og de funker kun hvis jeg klemmer pedalen helt i bånn..

Klossene foran er ganske bra..

Bremsekraftforsterkeren? eller hva det nå enn heter.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal legge ut en tråd på fiat forumet iløpet av kvelden.. :)

 

 

Jeg har faktisk tenkte på å droppe stylinga, men jeg tror nok jeg kommer til å sette den på..

Vil ha en meget spesiell Ritmo, og jeg vet det ikke er SÅ mange av dem, men en Ritmo Hörmann er det enda færre av.. :) og bilen tiltrekker seg oppmerksomhet pga stylingen..

 

Den første bilen min var en Fiat Ritmo 85s, og jeg husker jeg satt og sikla på Hörmann abarther på nettet.. hehe.. og nå har jeg en.. trodde aldri i livet jeg ville komme til å eie en sånn en.. så derfor beholder jeg nok stylinga ja.. :)

 

Men, er det flere som er enige med at jeg bør droppe stylinga?

Det er min bil, så jeg bestemmer såklart, hehe, men si din mening :

 

ede6032a.jpg

ritmobred3.jpg

 

eller

 

fiatritmo2.jpg

fiatritmo5turbo.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bremsekraft forsterkeren skiftet, og skivene foran..

Får calippere og klosser imorgen, så da blir nok bremsene supre.. :)

Eu kontroll på tirsdag, så da skal det iallefall ikke være noe merknad på bremsene..

 

Når det gjerlder stylinga, så har jeg ikke fått begynt ordentlig med den enda, men satser på at jeg begynner med det om 1-2 uker.. da er det ferie.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var eu kontrollen ferdig, og det gikk ikke så veldig bra gitt.. eller egentlig ikke SÅ værst da.. hadde regnet med noe små plukk..

 

- Parkbrems for dårlig bremsevirkning (jeg klarte å ødelegge dette halv elve igår.. da gadd jeg ikke å begynne på det igjen.. hehe.. men er veldig lett å ordne)

- Stor slitasje i indre endeledd V.side (dette er egentlig også ganske greit.. og ikke så dyrt)

- Slitte pusserblad + defekte spylere (enkelt)

- Nærlys-matte reflektorer (er bare å få tak i ny da.. :p )

- slitt bærebru bakre foring (høres ille ut, men ganske greit og billig.. tror jeg.. :p)

- Støtdempere - Lekkasje bak (sikkert bare å skifte.. :/ )

- Eksosanlegg defekt, mangler 1 lyddemper.. (hehe, de synes den bråker litt mye.. :p men var ikke SÅ nøye med dette punktet sa de.. hehe)

- Feil avgass verdi ( dette er den som plager meg mest.. jeg er nødt til å skifte luftfilter-olje-oljefilter-benisn filter og håper på det beste.. men sjangsen er stor for at jeg må justere forgasserene også.. noen tips?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Feil avgass verdi ( dette er den som plager meg mest.. jeg er nødt til å skifte luftfilter-olje-oljefilter-benisn filter og håper på det beste.. men sjangsen er stor for at jeg må justere forgasserene også.. noen tips?)

 

 

Kom disse bilene med noe "emission-kontroll" system? Tenker da på sistnevnte kontrollpunkt. Har akkurat selv fjernet smogpumpe og slikt fra min bil (usikker på hvordan Eu-en blir ved neste kontroll), men om din har slikt kan du prøve å renske litt i ved eksosportene hvor luften blir pumpet inn :

n698215022_3320787_5433.jpg

Igjenngrodd med sot

n698215022_3320885_9899.jpg

Litt ståltråd og wd40 så åpner de seg raskt.

Såvidt jeg har forstått så har denne smog-pumpen som effekt å pumpe litt luft inn rett ved eksosportene, dette for å redusere ubrent bensin osv. Skulle vistnok gjøre eksosen "sunnere".

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med kul bil! På Brøttum er det en som har rulle og kan med å justere gassere. Den har vel to doble Solex 40/40mm? Jeg hadde gassere fra en Abarth på rallyZonen min for åtte år siden, og allerede da var det tretten(?) år siden Solex la ned. I Japan holdt Mikuni-Solex på til nærmere totusen tallet. Jeg behøvde "bare" en ny flottør, og ga opp. :nono:

 

Jeg syns det var greie punkter ellers på PKKen. Har du kronasjer kan du jo putte på polyforinger når du alikevel må. Er sikkert flere slappe gummier der.

Forøvrig bør du starte Fiatmottak og samle opp alt du kan av deler. Kjøp det Veng og Klokkerholm har igjen. Snart er det tomt, om ikke allerede.

Og på donorbilen skal det ikke stå igjen én brukbar skrue. Sjekk ut hvilke paneler som er kjent for å ruste, og kapp de ut hvis de mot formodning skulle være hele på din.

 

Angående Hörmann synes jeg at du skal kjøpe deg ENDA en Ritmo! :D En til som du kan hive på stylingen og alle 130TC deler fra rustbilen. Da slipper du å ødelegge den orginale Abarthen. Kan godt være du kommer til å angre på det senere. Og en vanlig Ritmo med enkle, store runde lys foran er ikke veldig pen. Selv de også er gørsjeldne nå til dags.

 

Styling: Ikke bruk silikon, det er ikke bra for lakk og stål. Hvis ikke bror din skaffer billig Würth, bruker du f.eks Kjøkkentema karosserikitt. Tenk over om det skal overlakkes eller ha synlig sort fuge.

 

Og; kanskje du bør begynne å tenke på å plukke ned nybilen for å se etter rust der også? Deilig følelse når du VET at bilen er >99% rustfri. Stå på! :thumb

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår