Gå til innhold

Vi prøver igjen.. rust-rust og mer rust..


Exylon

Anbefalte innlegg

Heisann..

 

Da har jeg begynt å pusse på den gode gamle bilen igjen, og nå ser det ut som om jeg kunne trenge litt hjelp/deler..

 

Jeg har jo ikke vært på forumet på 3 år, så her er en link til den første posten om Fiat'n min :

http://www.bilforumet.no/prosjektforum/81815-fiat-prosjekt.html

 

Jeg har desverre ikke fått gjort noe med bilen før nå pga personling ting, men nå har jeg endelig fått begynt..

 

Og det jeg fant var ikke moro å se..

Rust-rust-rust og mer rust..

Så - nå er jeg litt usikker på hva neste steg skal være..

Er det verdt å begynnt å pusse opp, eller er det "billigere" å få tak i en ny abarth som det er mindre rust på?

en Ritmo uten rust er jo såklart en av de mer sjeldene, men en som har mindre rust..

 

her er noen bilder av det jeg fant :

 

P5120045.jpg

P5120046.jpg

P5120047.jpg

P5120049.jpg

 

Og så må jeg jo nesten legge ut et bilde av bilen til de som ikke gidder å besøke den gamle tråden min.. :p

ede6032a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg trenger litt hjelp nå folkens.. :)

 

Hva er neste steg nå?

Har demontert skjørt-bakfanger-frontfanger, og funnet en hel haug med rust(som dere har sett på de øverste bildene).

Sandblåse? skjære bort rust?

Jeg vil jo såklart prøve å få bilen rustfri, men ser litt mørkt på det nå gitt.. :p

 

Er nytt for meg dette med oppussing av bil, så jeg takker for all hjelp.. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit om en ganske heil og ikke fullt så mye rusta Ritmo abarth her oppe i nord. Ca 10 min kjøring nord for narvik.

Den er sikkert til salgs. Samme fyren har to Fiat X1\9 og en Uno Turbo. Han ville selge meg Ritmoen og Unoen for 25000.-

Kontakt kan formidles hvis ønskelig.

'66 Mustang, '75 Taunus, '75 mk2 RS2000, '77 Transit, '86 XR3I, '95 Scorpio.

"Gamle ford lekker ikke olje, de bare markerer territoriet!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit om en ganske heil og ikke fullt så mye rusta Ritmo abarth her oppe i nord. Ca 10 min kjøring nord for narvik.

Den er sikkert til salgs. Samme fyren har to Fiat X1\9 og en Uno Turbo. Han ville selge meg Ritmoen og Unoen for 25000.-

Kontakt kan formidles hvis ønskelig.

 

Kontakt ønskes.. :p

hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig deilig å se at denne bilen ikke blir glemt..

Kjenner til forrige eier, og sikla mye på den da den gikk rundt her !

 

Framskjermer kan byttes, og fåes vel fortsatt nye hos veng eller klokkerholm tipper jeg

Bakskjermer kan det sveises inn nye buer på..

 

Har du sett under bilen og inni bilen når du tar av gulvteppet ?

 

Er desverre slik at disse gamle klassikerene er fæle til å ruste, men skulle da tro det var håp for denne

 

Er karosseriet for ille kan du vel kikke etter en vanlig ritmo og sette over abarth delene og lage en "ny" ritmo abarth !

 

Lykke til videre med prosjektet, jeg følger med :thumb:

Når jeg ser dette gleder jeg meg til å ta mer fatt på min til vintern igjen =)

'93 Audi S2 Hybrid ! sZwei

'86 Fiat Uno Turbo I.E "FerrUNO"

'87 Audi 100 quattro - Banerigget Isbil !

[x2] Type 44 quattro avant + sedan

[x]'91 Audi Coupe quattro20v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig deilig å se at denne bilen ikke blir glemt..

Kjenner til forrige eier, og sikla mye på den da den gikk rundt her !

 

Framskjermer kan byttes, og fåes vel fortsatt nye hos veng eller klokkerholm tipper jeg

Bakskjermer kan det sveises inn nye buer på..

 

Har du sett under bilen og inni bilen når du tar av gulvteppet ?

 

Er desverre slik at disse gamle klassikerene er fæle til å ruste, men skulle da tro det var håp for denne

 

Er karosseriet for ille kan du vel kikke etter en vanlig ritmo og sette over abarth delene og lage en "ny" ritmo abarth !

 

Lykke til videre med prosjektet, jeg følger med :thumb:

Når jeg ser dette gleder jeg meg til å ta mer fatt på min til vintern igjen =)

 

Takk takk.. :)

 

Fant endel deler på Klokkerholm sine sider, så dette blir bra.. :)

Ang inni bilen, så har jeg fjernet alt, og jeg har faktisk ikke funnet noe særlig rust der.

Ang under, så er jeg mer usikker, siden det er tectyl behandlet og alt er helt svart.. :p

Dette ble gjort før jeg kjøpte den.. like før.. men vi får håpe all rusta var borte før han tok på det.. :p

 

Men, inni bilen..

Jeg har ikke noe lyst til å ta ut dashbordet, ettersom dette er en litt for stor jobb for meg.

Men jeg bør sikkert sandblåse gulvet inni bilen?

Eller hva pleier man å gjøre?

 

Jeg takker fremdeles for all hjelp.. :)

 

Stein Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått tatt noen flere bilder, og det ser ut som om kanskje jeg må begynne å se meg etter en ny abarth.. :p

Eller hva sier dere?'

Er det fortsatt håp for den lille rotta mi?

 

P5180011.jpg

 

P5180009.jpg

 

P5180006.jpg

 

P5180005.jpg

 

P5180004.jpg

 

P5180010.jpg

 

Får vondt når jeg ser de bildene..

Dette er en bil som jeg virkelig vil pusse opp igjen, ettersom den er såpass spesiell, så jeg sier igjen, All hjelp mottas med takk.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da faktisk ikke alleværst ut det der egentlig !

Eneste er dørene, der er det vel kanskje heller bedre å skifte dem ut og skaffe noen nye !

 

Sveiser du plåt selv ?

Hvis ikke, få tak i noen som gjør det og få denne bilen på veien igjen, det har den fortjent !

'93 Audi S2 Hybrid ! sZwei

'86 Fiat Uno Turbo I.E "FerrUNO"

'87 Audi 100 quattro - Banerigget Isbil !

[x2] Type 44 quattro avant + sedan

[x]'91 Audi Coupe quattro20v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da faktisk ikke alleværst ut det der egentlig !

Eneste er dørene, der er det vel kanskje heller bedre å skifte dem ut og skaffe noen nye !

 

Sveiser du plåt selv ?

Hvis ikke, få tak i noen som gjør det og få denne bilen på veien igjen, det har den fortjent !

 

 

Får litt ekstra motivasjon når jeg hører sånn, hehe..

Så det ser ikke så værst ut nei.. godt å høre.. :)

 

Når det gjelder sveisinga, så skal jeg ikke gjøre det selv nei.

Jeg satser på at en kjenning av onkelen min skal gjøre det, men har ikke spurt enda.. hehe..

Og jeg har fått tak i høyre framskjerm, begge hjulbuer bak, og høre dør.. nytt.. og ikke så aller værst pris heller faktisk..

Mangler da venstre framskjerm og venstre dør.. (tror det var det :p), så får håpe jeg kommer over noe bra brukt..

 

"få denne bilen på veien igjen, det har den fortjent"

Jeg er så enig med deg om det, men som sagt, så er dette den første bilen jeg pusser opp, og med min erfaring, så kommer det til å ta langt tid.. og koste endel.. :p

Så - all hjelp tas imot med takk.. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

DA skal vi vel forhåpentligvis få litt fortgang i dette prosjektet!

 

Jeg fikk en sms av `Exylon` på torsdag:

"hallo har du lyst til å være med meg til trøndelag imorra og hente noe greier?"

 

..."Ja det kan jeg da sikkert" svarte jeg.. (med det i bakhode at jeg skulle operere beinet på fredag..men shit AU.. kjøre 11-12 timer med operert bein er da ingenting! :P )

 

.."men hva skal du hente da?"..

.."nei bare noe deler til fiat`n.."

 

Så på fredag etter jobb satte vi kursen opp mot Trøndelagen.

 

Vi måtte jo "bildedokumentere" turen så første bilde ble tatt da vi kom til Dovre (etter en liten matrast i dombås som vi glemte å dokumentere bilder av :P)

(en stk quattro som lengtet etter snøen i bakgrunnen)

1dovre.jpg

 

4t30min senere var vi fremme i rognes. Heldigvis for vår del så har familien et "laksehus" i Rognes (like ved Støren) så vi bestemte oss for å overnatte her. Både pga min lille operasjon og at vi var slitne etter jobb.

Klar for avreise og henting "av noe greier" på lørdag.

2rognes.jpg

 

Vi svingte av for å kikke litt på GAULA, og navigasjonen klarte å få oss over denne fine smale brua. Glad vi var alene på denne.

3trangbru.jpg

 

Laksefiskere i Gaula! Kjente virkelig at jeg hadde mer lyst til å finne fluestanga nå, enn å videre å "hente noe greier"

4gaula.jpg

 

Og videre bar ferden... her klarte vi så vidt å knipse orkanger mens vi suste forbi.

4orkanger.jpg

 

SÅ var vi omsider fremme til "MÅL"!

Stedet var Fanrem. Og "greiene" vi skulle hente sto der rett foran oss.

Bildene sier vel sitt.

"Greiene" som `Exylon` hadde fått meg med på å hente var faktisk en hel bil! :hvaskjera

6abart.jpg

5abart.jpg

7abart.jpg

abartinni.jpg

 

Fiat Ritmo Abarth 130TC! MEGET lite rust og MYE bedre på alle måter enn "rustholken" som exylon har på gården fra før ;)

Etter å ha sett over bilen NØYE, hengt opp igjen litt eksosanlegg og fått skiftet fra vinterdekk til sommerdekk så ventet litt papirskriving og dem ble etterhvert enig om pris, og vi kunne sette nesa hjemover igjen.

 

Audi og Fiat klar for avreise fra Fanrem i Trøndelag.

9avreise.jpg

 

Ble ikke mye bilder på vei hjem men litt "fart" bilder klarte jeg da å få til med ett øye på veien og ett øye på fiat :P

11ontheroad.jpg

10ontheroad.jpg

 

Endelig hjemme på hedmarken!

2 stk fiat. En litt bedre shape enn den andre ;)

(exylon var kjapp med å prøve på Ronal felgene ;) )

fiat2stk2.jpg

 

ABART.jpg

 

Nå blir det nok litt mer fortgang i sakene her etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår