Gå til innhold

Erfaringer med Golf Turbo Diesel (?)

Ranger emnet


AlpejoHn

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg vurderer å kjøpe meg en TD.

 

-Og da lurer jeg litt på hvor mye dem bruker på mila på fin, samt blanda kjøring, og vis noen vet og på litt "stygge-kjøring"..

 

-Hvilken type disel bør jeg i så fall kjøpe?

Hørt at man bør satse på TDI da den har flere muligheter når det gjelder chip? Stemmer det? Og den går kanskje litt bedre?

 

-Men hvordan er det med TDK i forhold til TDI? Noe som ikke er like bra? Og er forbruket det samme?

 

-Hvor ligger grensen på høy kilometerstand? En bil som har gått 300 tusen, er vel lite vits å kjøpe? Og kommer jo og litt an på vedlikeholdet. Men sann generelt sett?

 

-Hvor bruker dem å ruste mest, hvor er det viktig å sjekke?

 

Ellers, er det billige deler til disse?

 

Mvh.

Fredrik

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generellt så bruker både TDK og TDi lite drivstoff og jeg har hørt fra flere at ebgge ligger rundt halvliteren på mila (langkjøring). Disel generellt egner seg dårlig til bykjøring når det gjelder forbruk.

 

TDi ligger en del høyere i pris, men kan til gjengjeld chippes som du nevnte. TDi motoren er en mer moderne motor, du får hva du betaler for.

 

Begge motorene kan gå langt, kjent for å være arbeidshester. Jeg har selv en 1,9Tdi 97 mod som har gått nærmere 300.000 og den går fortsatt som en klokke og på helsyntetisk olje ;)

 

Når det gjelder rust er det hipp som happ, i Norge etser selv bestemoren din vekk om du ruller henne rundt i saltet. Platsbiler neste.

 

Kikk etter vedlikehold og skikkelige eiere er tipset mitt.

 

Lykke til!

 

EDIT: Glemte å si at jeg har vært et lite stykke under halvliteren på mila under langkjøring, men egentlig så er ikke TDi motoren så ømfintlig på hvor pent du kjører, den bruker nogenlunde det samme uansett om du kjører normalt eller "kjempeøkonomisk". Og det er der du har noe av den store forskjellen på turbo diesel og bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generellt så bruker både TDK og TDi lite drivstoff og jeg har hørt fra flere at ebgge ligger rundt halvliteren på mila (langkjøring). Disel generellt egner seg dårlig til bykjøring når det gjelder forbruk.

 

TDi ligger en del høyere i pris, men kan til gjengjeld chippes som du nevnte. TDi motoren er en mer moderne motor, du får hva du betaler for.

 

Begge motorene kan gå langt, kjent for å være arbeidshester. Jeg har selv en 1,9Tdi 97 mod som har gått nærmere 300.000 og den går fortsatt som en klokke og på helsyntetisk olje ;)

 

Når det gjelder rust er det hipp som happ, i Norge etser selv bestemoren din vekk om du ruller henne rundt i saltet. Platsbiler neste.

 

Kikk etter vedlikehold og skikkelige eiere er tipset mitt.

 

Lykke til!

 

EDIT: Glemte å si at jeg har vært et lite stykke under halvliteren på mila under langkjøring, men egentlig så er ikke TDi motoren så ømfintlig på hvor pent du kjører, den bruker nogenlunde det samme uansett om du kjører normalt eller "kjempeøkonomisk". Og det er der du har noe av den store forskjellen på turbo diesel og bensin.

 

Hei,

Takk for utfyllende svar :)

Tror jeg i tilfellet satser på TDI da.. Den bruker vel pittelitt mindre om man chipper og kanskje.

Men du mener den ligger på 0,5 ca. med normal kjøring?

 

Nå bor ikke jeg i en by, men mer på landet, så er ikke start stopp start stopp med overgangsfelt hver 10 meter og slikt. Så san sett går det sikkert greit :P hehe

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt mye rart om chipping av disse motorene, men tør ikke si noe. Men gjengangeren er ofte at de bruker noe mindre drivstoff ved tilsvarende kjøring, men hvor mye dette utgjør vet jeg ikke. Fella de fleste går i er at de mater på desto mer med ny chip og at de da bruker mer enn tidligere :)

 

Ved langkjøring ligger jeg rundt 0,5liter på mila ja. Som regel rundt 0,55. Men ved bykjøring og mye småturer vinterstid så kan jeg ligge rundt 0,8. Kalde starter og kort bykjøring krever svært mye drivstoff av en dieselmotor kontra en bensinmotor.

 

Bor du på landet er du kanskje så heldig at du kan fylle grønt fra nærmeste tank også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 93 tdk som jeg har nå passert 500.000 km med. beste bilen jeg har hatt. Har skrudd opp pumpa litt slik at det går skikkelig på frem og da ligger jeg på 0,6 uansett hvordan og hvor jeg kjører. eneste jeg har lagt ut på bilen er sveisetråd og plate metall. (utenom vanlige slitedeler selvfølgelig) ruster i gulv og hjulbuer. samt bakluka selvfølgelig. Men uansett så får du mange mil for pengene i en TDK eller Tdi. Og hvis noe skulle ryke. er opphuggerene fulle av deler. og det meste fra vanlige 1,6 0g 1,8 passer rett på. iallefall på TDK`en. lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for flere bra svar :)

 

Men dere mener det at TDK og TDI bruker ca. det samme, og det vil igjen si at EGENTLIG så klarer jeg meg fint med tanke på forbruk me en TDK?

Forventer helder ikke noe 500 hk svin så på den sinden går det sikkert greit :P

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også får du forskjellige TDI motor versjoner da. Har ikke prøvd 90 hestern men 110 hestern går tilfredsstillende ;D hehe selger 04 modell audi A3 med 105hesters tdi til fordel for golf med 110hesters tdi nå jeg =) forbruket er jo samma men golfen kan man skru på selv :P

Lexus IS 200 -99

Golf 3 1.9tdi stv. med div mods -97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en viktig ting å tenke på, at det faktiskt går ann å plukke litt på bilen selv uten at den går i "krisemodus" og nekter å starte.

Jeg har en golf med sugediesel(for øyeblikket), den har jeg vridd opp pumpa 3/4 omdreining på. Det er egentlig mye. Den bruker ca 0,6 på mila, da kjører jeg aldri pent.

 

Jeg ville gått for tdi maskin, tror det er annen utveksling i kassa på den. Den motoren og kassa jeg skal ha inn er dreva så den gjør ca 90-100kmt på rundt 2000rpm. Da går det ann å kjøre på e6 med den å uten at du ligger på 4000rpm konstant.

 

TDI motoren kan trimmes ganske bra, er folk som har bremsa rundt 200hk i de uten å gjøre så skummelt mye egentlig.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en viktig ting å tenke på, at det faktiskt går ann å plukke litt på bilen selv uten at den går i "krisemodus" og nekter å starte.

Jeg har en golf med sugediesel(for øyeblikket), den har jeg vridd opp pumpa 3/4 omdreining på. Det er egentlig mye. Den bruker ca 0,6 på mila, da kjører jeg aldri pent.

 

Jeg ville gått for tdi maskin, tror det er annen utveksling i kassa på den. Den motoren og kassa jeg skal ha inn er dreva så den gjør ca 90-100kmt på rundt 2000rpm. Da går det ann å kjøre på e6 med den å uten at du ligger på 4000rpm konstant.

 

TDI motoren kan trimmes ganske bra, er folk som har bremsa rundt 200hk i de uten å gjøre så skummelt mye egentlig.

 

Er vel gjort en del, men innmaten i motoren er orginal.

 

Disse dieselmotorene bare går og går hvis de får litt vedlikehold.

Bytt olje, filter, luftfilter, dieselfilter og kamakselrem ved de rette intervall, så går motoren hvertfall.

 

Når det gjelder holdbarhet, vil jeg si at den er meget god sånn teknisk sett. Det meste av mekanikk er simpelt og holdbart, og driftssikkerheten har jeg ikke noe å si på (selv har jeg 45k etter veien på 2 år, uten EN eneste stopp etter veien, og den har alltid startet, selv i -25, men det skal den jo også).

 

Jeg vil si at det er like mye årenes løp og dårlige eiere som tar drepen på disse bilene, som hvor langt de har gått.

Ikke se deg blind på kilometerstand, men heller generell tilstand. Hvis det først får tak kan det ruste fælt. Rust never sleeps.

 

Min 3-er er en 90 hk tdi. Holdbar og sterk motor med godt bunndrag, men ikke noe å bli skremt av, og absolutt ingen turtallsmaskin. Siste forbruket lå jeg på 0.37 på mila, og har aldri sett høyere enn 0.5, selv på vinteren med mye tomgangskjøring og uten motorvarmer. Men så driver jeg ikke med småkjøring heller da. Sett den i 5. gir og kjør, hvis fartsgrensen er over 50.

 

Jeg har i grunn ikke noe negativt å si om 3-ern i sin helhet, men husk at dette begynner å bli gamle biler nå så det kan oppstå en del feil relatert til at den har blitt brukt i årevis uten tilsyn.

Sjekk teknisk stand, rust og lakk, da kommer du langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en tdi og jeg er ganske sikker på du blir fornøyd :) Det er hvertfall jeg med den jeg har =) hihi Den går godt og lenge =)

 

 

Litt ot: Håper rusten tar det litt med ro på min nå ass...byttet kanaler på begge sider og alle skjermer/skjermbuer i nye. Gleder meg til den kommer fra lakk :D

Lexus IS 200 -99

Golf 3 1.9tdi stv. med div mods -97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde satset på tdk,mye mindre eller ingen problemer med den motfor de første versjoner tdi

 

Ja vel, her må du nesten utdype litt.

Kjenner 4-5 stykker som har 1Z motor og de har alle gått relativt langt uten særlig problemer.

Det er ingen tvil om at det er en helt annen motor enn AAZ, på flere måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har riktig nok en av de siste utgavene av golf 3 med TDi motoren, men har uansett ikke hatt et eneste motorproblem med TDi'n. Har heller ikke hørt om noe utpreget syke med dise motorene. TDk'n har jeg derimot vært borti at det har oppstått en del problemer, men dette har gjerne sammenheng med at det er en del molbohuer som tror at desto mer det ryker desto bedre er det. Holder man TDk og TDi motorene originale og med normalt vedlikehold går de evig. Bottom line: TDi motoren er sprekere, på den samme mengde drivstoff, om ikke mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår