Gå til innhold

Hva er egentilg en Newtonmeter?

Ranger emnet


Mr_Jelsa

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har alltid lurt på hva en newtonmeter egentilg er. Det jeg tror er at hestekrefter/Kilowatt er måleenhet for effekt, og newtonmeter er måleenhet for dreiemoment. Men er dreiemomentet liksom akkselerasjonen på motoren eller er dette helt på viddene? Hadde vert fint med noen forklaringer her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

NM er trekkraften i forhold til turtallet, men ikke på samme måte som hk. HK er trakkraften på høyere turtall, mens NM er trakkraften på lavere turtall. Motoren har som regel høyest nm ca midt på turtallsskalaen til motoren. Den har høyest antall hk litt før den stopper på turtallet. På en måte kan du si at nm er bunneffekt, mens hk er toppeffekt. Alikevel så går det jo over hele registeret.

 

Dette er ganske innviklet, vanskelig å skjønne og samtidig vanskelig å forklare. Jeg har heller ikke så store kunnskaper om det. Svarer jeg litt feil må dere bare kommentere/rette. :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NM er trekkraften i forhold til turtallet, men ikke på samme måte som hk. HK er trakkraften på høyere turtall, mens NM er trakkraften på lavere turtall. Motoren har som regel høyest nm ca midt på turtallsskalaen til motoren. Den har høyest antall hk litt før den stopper på turtallet. På en måte kan du si at nm er bunneffekt, mens hk er toppeffekt.

 

 

Og du kan si at inlegget her er total svada...

Gidder ikke å skrive en lang forklaring, alt står mye bedre på wikipedia.

 

 

Veldig kort oppsumert:

Bilen akselererer med dreiemomentkurven i ett hvert gir (prøv å kjenn med rompe-dynamometeret på forskjellen i akselerasjon fra 2500rpm og 5000rpm i samme gir).

Men bilen akselererer etter det totale dreiemomentet som vil være utvekslingen i giret ganget med dreiemomentet i motoren. Derfor kan en bil akselerere bedre for en gitt hastighet ved å ha høyere turtall (laver dreiemoment i motor) og lavere gir.

 

Hestekrefter er en måling på effekt som bare sier hvor mye arbeid motoren utfører per tidsenhet. Kan sammenligne det med en sykkel, dreiemoment er hvor hardt du kan tråkke på pedalene, mens effekt er hvor ofte du kan gjøre dette.

 

Videre, hvis man tenker seg en girkasse med uendelig mange utvekslinger (CVT/variator), slik at dreiemomentet på bakakslingen bestandig er det høyeste for en hver hastighet, så vil motoren kjøre på turtallet der den er oppgitt med høyest effekt. Omtrent som når man sykler: selv om man får høyest dreiemoment med å stå og bruke hele kroppsvekta si for å tråkke ned pedalen, så kan man sykle fortere med å tråkke lettere og oftere.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom med en bedre forklaring da i stedet for å bare skrive at innlegget er svada. :)

 

er vel det han akkurat har gjort?

 

men NM og HK forkjell må væra noe av det vanskeligste å forklare.

 

men tenk her.. en tung bil som treffer en bil har mer NM enn en lett bil som treffer en vegg.

viss du skjønner?

det er mer kraft i kræsjet.

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel det han akkurat har gjort?

Jeg redigerte innlegget mitt etter Evje sitt innlegg. Var kun wikipedia-linken der først.

 

men tenk her.. en tung bil som treffer en bil har mer NM enn en lett bil som treffer en vegg.

 

Jeg tror du blander dreiemoment (kraft, målt i NM) og momentum (kg*m/s (som er produktet av hastighet og masse)).

 

Kreftene som virker på en bil ved en kollisjon avhenger først og fremst av massen og hvor lang tid det tar å stoppe bilen. En vil bestandig (i teorien *) være bedre sikret ved å sitte i en tung bil i en kollisjon, enn i en lett bil, siden den tyngre bilen vil bruke lengre tid på å deaksellerere og dermed vil fører/passasjer bli belastet mindre.

 

Ta f.eks en kollisjon mellom en fullastet semi og en fiat punto. Kraften som virker på fronten av begge bilene er like stor (riktignok så ser ødeleggelsene ut verre på puntoen, grunnet at semien har mer solid konstruksjon) men semien blir nesten ikke bremset av puntoen, og sjåføren kan sitte der med kaffekoppen i handa, mens puntoen blir tilintetgjort.

 

 

[*] Dette forutsetter at bilene har like mye/lite sikkerhetsutstyr, og at bilene ikke deformeres nok til at kupeen blir ødelagt.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har alltid lurt på hva en newtonmeter egentilg er. Det jeg tror er at hestekrefter/Kilowatt er måleenhet for effekt, og newtonmeter er måleenhet for dreiemoment. Men er dreiemomentet liksom akkselerasjonen på motoren eller er dette helt på viddene? Hadde vert fint med noen forklaringer her :)

 

Fort forklart så er newtonmeter (Nm) et begrep på dreiemoment iht. SI systemet.

 

1 kg = 9,80665 Nm

1 Joule = 1 Nm

1 Foot Pounds = 1.3558179 Nm

 

Det er da et begrep man bruker om hvor mye "vridningskraft" motoren klarer å utvikle på veivakselen.

 

Hvis en motor har 200 Nm, så da for å sette det i perspektiv tilsvarer det vridningen av 19.61 Kg på en meter lang arm.

 

 

....................................19,61Kg

 

x-------------------------------

 

|................1meter..................|

 

Vridningen om X her ved 1 meter til 19.61 Kg vil da gi 200 Nm om vridningspunktet X.

 

Dette blir da motsatt av hva motoren vil utvikle siden den vrir om X, men jeg synes det er lettere å sette det i et slik perspektiv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kraften er ikke like stor for begge, for en fullastet semi har mere bevegelsesenergi enn en liten punto (kg*m/s). Det blir feil å sammenligne sånn.

 

Ta f.eks en kollisjon mellom en fullastet semi og en fiat punto. Kraften som virker på fronten av begge bilene er like stor (riktignok så ser ødeleggelsene ut verre på puntoen, grunnet at semien har mer solid konstruksjon) men semien blir nesten ikke bremset av puntoen, og sjåføren kan sitte der med kaffekoppen i handa, mens puntoen blir tilintetgjort.

 

Poenget er at selv om føreren sitter fastspent i verdens beste 4-punkt belte, og har bur laget av uødleggium, så vil fartendringen være så brå på sjåføren at han stryker med. Mens sjåføren av semien kan nesten drikke kaffe uten å søle.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår