Gå til innhold

Straff for uforsvarlig kjøring?

Ranger emnet


JÅR

Anbefalte innlegg

Hadde det litt travelt med å nå ei ferje her en dag, og kjørte forbi en bil og en buss der det var "på kanten" med oversikt. Dvs jeg hadde såpass sikt att jeg ville sett en eventuelt kommende bil, men måtte såfall avsluttet forbikjøringen litt brått. Det er ikke helstrukket gulstripe hvor jeg kjørte forbi, og jeg er vokst opp i området der episoden skjedde så jeg er temmelig kjent med veiene der. Fartgrensen er 80, og bussen jeg kjørte forbi holdt ca. 70. Jeg må si meg enig i att forbikjøringen var ikke fin, men jeg har vokst forbi den alderen hvor jeg risikerer liv og lemmer i en forbikjøring. Men når jeg fikk parkert i ferjekøen komm en mann og banket på vinduet mitt, han var en politimann på tur hjem fra jobb og befant seg naturligvis i første bilen jeg kjørte forbi (alene i sivil). Han noterte navn og nummer på meg og bilen min, samt bussen bak. Jeg frykter nå att han anmelder meg for uforsvarlig kjøring og lurer på hva straff jeg kan vente meg? Hadde også vært greit om noen har noen tips å komme med til hvordan jeg skal forholde meg til denne saken når jeg får tilbakemelding fra politiet!

-94 MB C180

-86 MB 190 2,3-16V

-81 Opel Ascona B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på denne reportasjen. (bot 5200,-??)

 

De aggressive skal tas - reportasjer, motor.no

 

Ender mest sannsynlig opp med en bot? Men råder deg til å vente. Se det litt ann. Alt skal bevises. Kanskje derfor han tok nr på bilen bak. Var det ikke "sivilen" og en buss?? Eller var det bare skrivefeil?

 

edit: Du mister lappen hvis "Forbikjøring der farlige situasjoner oppstår."

Man vet aldri hvilken dag som blir den siste. Så lev hver dag som den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det litt travelt med å nå ei ferje her en dag, og kjørte forbi en bil og en buss der det var "på kanten" med oversikt. Dvs jeg hadde såpass sikt att jeg ville sett en eventuelt kommende bil, men måtte såfall avsluttet forbikjøringen litt brått. Det er ikke helstrukket gulstripe hvor jeg kjørte forbi, og jeg er vokst opp i området der episoden skjedde så jeg er temmelig kjent med veiene der. Fartgrensen er 80, og bussen jeg kjørte forbi holdt ca. 70. Jeg må si meg enig i att forbikjøringen var ikke fin, men jeg har vokst forbi den alderen hvor jeg risikerer liv og lemmer i en forbikjøring. Men når jeg fikk parkert i ferjekøen komm en mann og banket på vinduet mitt, han var en politimann på tur hjem fra jobb og befant seg naturligvis i første bilen jeg kjørte forbi (alene i sivil). Han noterte navn og nummer på meg og bilen min, samt bilen bak. Jeg frykter nå att han anmelder meg for uforsvarlig kjøring og lurer på hva straff jeg kan vente meg? Hadde også vært greit om noen har noen tips å komme med til hvordan jeg skal forholde meg til denne saken når jeg får tilbakemelding fra politiet!

 

Heisann

 

Dette høres i utgangspunktet ut som en mulig overtredelse av Vegtrafikkloven § 3 første ledd: "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

 

Iht Forskrift om tap av førerett for motorvogn § 2-5 "Trafikkfarlige forseelser" pkt 1. "Forbikjøring" og GP-4027 (Politiets instruks for trafikktjeneste) gjelder følgende for denne type forbikjøringer: "Ved ileggelse av straff for uaktsom kjøring i forbindelse med forbikjøring som har ført til trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader, eller ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått, bør tap av førerett fastsettes fra 9 til 12 måneder. På samme måte fastsettes tapsperioden ved forbikjøring som har fremstått som særlig hensynsløs eller aggressiv, som f.eks. ved køkjøring."

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helstrukket gulstripe hvor jeg kjørte forbi, og jeg er vokst opp i området der episoden skjedde så jeg er temmelig kjent med veiene der. Fartgrensen er 80, og bussen jeg kjørte forbi holdt ca. 70.

 

Hvis det ikke var sperrelinje, men litt dårlig/begrenset sikt vil jeg anta at det var varsellinje (langte striper med kort mellomrom). Ihht skiltforskriftene §22 angir varsellinje (1002) "...at sikten fremover er for kort til vanlig forbikjøring."

 

Forbikjøring er alstå ulovlig etter trafikkreglene §12 pkt 5, 2.ledd (ikke tilstrekkelig sikt), hvis den aktuelle forbikjøringen ikke faller utenfor begrepet "normal", dvs saktegående trafikk hvor 70 i 80-sona ikke er sakte nok.

 

Slik jeg ser det kan du ende opp med (forenklet) forelegg for ulovlig forbikjøring. Men jeg hadde nok ventet for å se om det dukket opp en anmeldelse. Ingen anmeldelse eller henleggelse er kanskje mest sannsynlige utfall.

 

 

(For de som mener dette er feil: Det er lov å mene noe annet, men dette var begrunnelsen da jeg kjørte forbi sivilpolitiet :()

"Du kan tro at du kan, og du kan tro at du ikke kan.

I begge tilfeller har du rett."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intet fasitsvar, men i de fleste tilfeller vil svaret være ja.

 

Kunne skrevet "off duty" ;)

Det er vel ofte slik i praksis har jeg skjønt. Leste forresten noe for et par-tre år tilbake. Var en som ble blinket over av en vanlig Golf. Det var da en politimann på vei hjem fra jobb som truet med å bøtelegge karen osv. Er fantastisk hvordan enkelte politimenn tror de er over alle bare fordi de jakter kriminelle mellom ni til fem. Politifolk skulle vært mer som naboen min, nå pensjonert. Kødda litt med ham og spurte om ikke han kunne gi meg dispensasjon for å kjøre uten skilt foran. "Er ikke det lov da?" var svaret :D

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAdde samme problemet for noen år tilbake, hadde noen stygge forbikjøringer og stoppet på en bensinstasjon litt lenger borti gata hvor en da "off duty" politimann kom å banket på ruta og truet med bot. Det endte opp i en relativ stor krangel hvor han endte med å si at han skulle ta meg for dette. (han stod til og med å vifta med bot heftet foran ansiktet mitt) Han ga meg ikke noen bot på stedet og jeg hørte heller aldri noe mere til saken.

 

Tror du kan være ganske trygg på at han bare skremte deg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår