Gå til innhold

Straff for uforsvarlig kjøring?

Ranger emnet


JÅR

Anbefalte innlegg

hvorvidt det er forsvarlig å kjøre forbi på en gitt strekning har jo faktisk "litt" med bilen å gjøre.

 

100hk 1500kg gir: nesten ingen plasser å kjøre forbi

250hk 1600kg gir: kan kjøre forbi nesten over alt...

 

Jeg gir alltid bånn gass ved forbikjøring. Mye bedre å bryte fartsgrensa enn å komme opp på sida av bilen for å oppdage at det kommer en idiot rundt neste sving i det doble av fartsgrensa. Like greit å komme forbi så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne skrevet "off duty" ;)

Det er vel ofte slik i praksis har jeg skjønt. Leste forresten noe for et par-tre år tilbake. Var en som ble blinket over av en vanlig Golf. Det var da en politimann på vei hjem fra jobb som truet med å bøtelegge karen osv. Er fantastisk hvordan enkelte politimenn tror de er over alle bare fordi de jakter kriminelle mellom ni til fem. Politifolk skulle vært mer som naboen min, nå pensjonert. Kødda litt med ham og spurte om ikke han kunne gi meg dispensasjon for å kjøre uten skilt foran. "Er ikke det lov da?" var svaret :D

 

 

Eirik

 

Vel, nå er det faktisk slik at de har politimyndighet døgnet rundt, da, og ikke bare når de er på jobb. Sånn sett kan de også, dersom situasjonen krever det, også kjøre utrykning/fravike gitte bestemmelser i Vegtrafikkloven, i det hjemmelen til dette også gjelder for "kjøretøy i politiets tjeneste" (rettspraksis sier at dersom politimann må bruke sitt private kjøretøy for å løse et nødvendig tjenesteoppdrag, er dette å regne som et kjøretøy i politiets tjeneste).

 

Det skjer imidlertid ikke så veldig ofte, fordi det a) ofte skaper litt diskusjon i etterkant og b) fordi de ikke gidder, men dersom det er et alvorlig lovbrudd hvor store verdier eller menneskeliv står på spill, mener jeg at det er rett og rimelig at politimenn "off duty" griper inn. De har faktisk plikt til å gripe inn i en del tilfeller også.

 

Men nå sporer vi av, dette tror jeg er omtalt i en anne tråd tidligere...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår