Gå til innhold

Saab 90 hos huggeren

Ranger emnet


TurboKnut

Anbefalte innlegg

Jada, jeg vet at den ikke er veteran ennå, men den er vel kanskje 24 år gammel og bare 6 år fra å få veteranbilstatus. DA ville folk stått i kø for å få tak i den..

 

I dag var jeg altså en tur innom huggeren for å lete noen deler til Cittohengen min da jeg kom over denne her som var på vei i pressa...

 

Det var som dere ser en svært så fin Saab 90 - den med 99 front og 900 bakende.

Den så ut til å være temmelig rustfri og det er ikke lenge siden jeg så den i trafikken.

 

Alle bilene har jo liv som går i perioder, når bilen er ny så blir den støvsuget hver dag, man passer på hvor forsiktig den blir kjørt under innkjøringen og ungene får ikke lov til å fjerte i den engang.

 

Så går den over til bruksbil-stadiet, selv om den ikke er helt ny får den stell og vask - og støvsuging en gang i blant.

 

Etter noen år blir bilene rene bruksgjenstander.

 

Og, om de når den høye alderen mellom 20 og 30 år, - da er de mest sårbare, - da har de lavest verdi og det skal ikke store manglene på en EU kontroll før bilen havner her, - som bilen på bildet...

Det er da man har muligheten til å finne seg et flott eksemplar for en slikk eller ingenting.

 

Kun de heldigste eksemplarene overlever, og plutselig så oppdager vi at vi tenker "hvor ble det av alle sammen???????????"

 

Man kan jo undres over hvorfor denne bilen hadde kommet hit?

Det første man så var jo at den var blitt tatt vare på, ikke var det rust å skue, inni var den veldig fin, dekkene var gode og den hadde fremdeles alle hjulkapslene i behold. I baksetet lå en ubrukt refleksvest sirlig brettet sammen og det var nesten ikke sand på gulvmattene. Altså en bil som var blitt tatt vare på.

 

Kanskje hadde noen dødd fra den? Eller EU-kontrollseddelen inneholdt en 2'er, - eller var det bare frykten for at det skulle bli en 2'er eller to som gjorde at den bare ble gitt opp???

 

Jeg synes denne Saaben representerte så mye av hva som var i den tidsepoken, nitrist babyblå farge, lyseblått interiør i plysj, hjulkapslene som fortsatt var av metall og støtfangerne av gummi. - Ikke som nå som de er av plast, det samme som den gamle bilbanen min var laget av.

 

Alt var liksom litt "feil" på denne bilen, fargen, formen, mangelen på entusiasme, det totale fravær av ekstrautstyr og vanlig utstyr som vi tar forgitt at en bil skal ha i dag. Koppholdere var forresten ikke engang påtenkt, mens askebegrene var store som skoesker.

En fornuftig og traust bil med passelig stor dose antistaus og med karisma som en grå gråsten, - men en gang i tiden skulle det være sånn... At det var et snusfornuftig men særdeles lite vågalt bilkjøp er det ingen tvil om.

 

 

Det var nesten sørgelig å se en bil i tilsynelatende god stand bare bli borte.

Hvorfor var det ikke noen som kunne tatt vare på den???

 

Kun 25.000 Saab 90 ble produsert hos Valmet i Finland over en 3 års periode.

Om 5 år har vi i hvertfall ingen igjen :(

 

DSC00438.jpg

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i alle fall sjeleglad for at jeg restaurerte min 1980-modell Lada for tre år siden, selv om den "bare" var 25 år gammel. Det er ingen logikk i at en bil er lite interessant som 25-åring men plutselig "hot" når den blir 30. (Har også en 27-åring som modner under et bomullstrekk på en luftig låve).

 

I Sverige har 80-tallerne fått økt interesse rundt seg etter at bilbladet Klassiker kom på banen og satte søkelyset på biler fra 1980-tallet. Alt fra vanlige bruksbiler til superbiler. Bladet arrangerte et treff i fjor (Träffpunkt 80) som hadde over 200 deltagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist som faen, hverken mere eller mindre. Dette er en god representant for skandinavisk samfunnshistorie og design. At bilen ikke i seg selv er så spennende har mindre med saken og gjøre. Kjipt at man i Norge ikke med letthet kan handle biler fra skroten og sette skilter på de i gjenn. Denne hadde helt klart fortjent og bli reddet. Jeg blir litt vedmodig selv når jeg rusler på skroter rundt forbi og se hvor mye "godbiter" som må bøte med livet til fordel for kjønnsløse nye produkter.

Det er miljømessig også bedre og holde bilene i live...

våga vägra mainstream!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med dere.

Gamle biler har sjel, og man blir faktisk i dårlig humør selv når man føler hvordan stemningen er mens de står der og venter på jernkjeven.

 

Er ikke helt enig med at utseende og design har mindre å gjøre med saken, - jeg synes derimot det er veldig spennende.

 

Jeg synes "unormale" og ukurante biler er spennende, og det er faktisk mange av dem som har klart seg godt og blitt bra gamle (men ikke alltid nådd veteranalderen). Ukurante og litt billige biler ble ofte kjøpt av nøkterne og forsiktige mennesker, og de ble tatt godt vare på siden bilbudsjettet ofte var relativt godt kontrollert... Bare synd at de som oftest ble "dødd i fra" etter noen og tjue år, mens arvinger ikke helt hadde samme syn på "den gamle dritten". Derfor havner noen som rene bruksbiler for å bli brukt opp, noen blir solgt til folk som ikke aner verdien av en antistatus-klassiker og noen kjører rett og slett bare bilene på skroten fordi ingen i familien ville ha bilen.

 

Jeg synes slike biler som ikke alle andre har helt sansen for er utrolig spennende, - og det er med på å gjøre bilhobbyen både fargerik og mer vid....enn om alle skulle kjøre Volvo Amazon eller Chevrolet Impala (ikke noe galt sagt om de bilene).

 

Jeg husker forresten at jeg så en DIGER samling mennesker stod og tittet på en bil på en bilutstilling jeg var på. Jeg lurte på hva de så på, og gikk bort dit for å titte selv. Jeg klarte ikke helt å se hva slags bil det var, jeg så kun fronten på to Cadillac'er som så veldig strøkne ut, så jeg regnet med at det var de bilene som ble beundret.

Men da jeg kom nærmere så jeg det stod en liten, - men helt strøken 1972 Citroen GS i mellom de to bilene. "Alle" hadde historier om GS'n og om hvor inni granskauen tung-skrudd de var, alle de helt utenkelige løsningene franskmennene hadde benyttet for å lage noe som var helt håpløst, - og at man omtrent måtte ta ut motoren for å skifte luftfilter. Alle flirte og lo og var i det gode "juge-humøret". Det var masse historier om "Hansen nedi gata som hadde en grønn en, - og som mistet dynamoen på motorveien.." og "man kan kjøre på tre hjul med den..". Ingen så på de to Cadillacene som antagelig kostet 30 ganger mer enn den beskjedne franskmannen som faktisk hadde eksosrør som gikk igjennom venstre skvettlappen bak.......

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der snakket jeg forbi deg, jeg mente at hva "allmenheten" måtte mene om bilen er av mindre betydning for meg. Jeg deler ditt syn i aller høyeste grad.

Jeg sikler selv på en serie én CX Prestige om dagen, i mine øyene noe av den beste måten og frakte fire personer i comfort og stil på, for en relativt sett symbolsk sum.

Det bungner jo av deilig autoshite og eurotrash der ute om man kiker litt rundt forbi, når så du sist en Talbot tagora, Renault 9 Turbo eller en Tatra 613 ? Biler man kan plukke opp for beskjedene summer, med design og feeling som går uten på det meste.

Jeg kan med glede melde at jeg heller hadde hatt "skjitbiler" i bøtter og spann, enn ett par seriøse om jeg hadde hatt plass og tid. Måtte den dagen en gang komme.

våga vägra mainstream!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei

bilen på bildet er en saab 90, og som du riktig påpeker, den har front fra en 99 og hekk fra en 1. gen 900.. Ble vel produsert helt frem til 84 ellerno disse bilene. Desverre har den nok ganske lav status selv i saab-miljøet... Enten skal man ha 900 eller en ordentlig 99.. :) Likevel syns jeg det er litt artig å se en slik nitrist utgave av saab.. tror kanskje det er den minst likte av de alle..:)

 

mvh oddi

 

Edit: gikk litt fort i svingene her, trodde du tok feil av 99 og 90, men ser jo at du har aldeles rett:)

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

bilen på bildet er en saab 90, og som du riktig påpeker, den har front fra en 99 og hekk fra en 1. gen 900.. Ble vel produsert helt frem til 84 ellerno disse bilene. Desverre har den nok ganske lav status selv i saab-miljøet... Enten skal man ha 900 eller en ordentlig 99.. :) Likevel syns jeg det er litt artig å se en slik nitrist utgave av saab.. tror kanskje det er den minst likte av de alle..:)

 

mvh oddi

 

Edit: gikk litt fort i svingene her, trodde du tok feil av 99 og 90, men ser jo at du har aldeles rett:)

 

Produsert fram til 84...? Jeg trudde disse gikk ifra 84 da den siste 99 var død. Var eier av en nyyydelig 99 GL - 84 mod ,mener det var siste utgaven med bla 900 stoler . 90 trur jeg var en siste krampetrekning mellom 84-85....det er sikkert en SAAB entusiast som kan rettledes oss fortapte !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke stemme at de sluttet med dem i 84, jeg har en nesten strøken saab 900 90 stående hjemme, og registreringspapirene sier visstnok 86mod...hvis det ikke bare er første gang registrert...hmm

 

den har hvertfall 99 front og 900 bakende :)

---What does this button d.....---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Dette er helt tilfeldig, men kjøpte i dag en Saab 90 som var på vei til kverna.

Denne ender istedet opp som bilcrossbil og har ikke noe dårlig samvittighet for det.

Hadde jeg ikke vist interesse for bilen ville den som nevnt gått i kverna så slik er det bare.

Kjører bilcross med SAAB, men også VW Golf og andre biler som dukker opp. Utrolig, men det ble faktisk en totalseier i 2008!Besøk gjerne hjemmesiden: www.race.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
Dette er helt tilfeldig, men kjøpte i dag en Saab 90 som var på vei til kverna.

Denne ender istedet opp som bilcrossbil og har ikke noe dårlig samvittighet for det.

Hadde jeg ikke vist interesse for bilen ville den som nevnt gått i kverna så slik er det bare.

 

Det gjør den jo uansett når du er ferdig med og "herje" med den da, he he.... Men det hadde den ikke gjordt om du hadde satt den på en låve i noen år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg Knut,denne bilen hadde vært gøy å hatt.

En sann bilentusiast ser en sjarm i biler uansett merke og modell:)

I Sverige har det dessverre vært snakk om ifra statlig hold å kutte klassiske biler stemplet ved 1980,altså neste år,er det noen som vet mer om dette?Kan jo bli mulig å få noen fine klassikere ifra Sverige da,for jeg håper ikke den norske regjeringen vil kopiere dette.

 

Jeg ville tørre å påstå at det ville lønne seg å kjøpe biler før de blir veteraner,gjerne 4-5år før,og avskilte de og få på skilter når de blir veteraner.

 

Mange spennende og rare biler ifra 80tallet som er verdt å ta vare på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår