Gå til innhold

trenger råd ang små lakkering

Ranger emnet


andre88

Anbefalte innlegg

Hei!

 

jeg har med tiden fått noen små rustflekker her og der på bilen.

har nå bestemt meg for og gjøre noe med det, men har rett og slett ikke peiling på hvordan jeg skal gå frem.

 

er snakk om noe små flekker her og der, og litt mer i hjulbuene.

sånn jeg har oppfattet at det skal gjøres er slik,

pusse->grunne->lakke->klar-lakk.

 

Hvordan gjøres dette for og få ett OK resultat? hvor finner jeg alt jeg trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jernvaren har det du trenger. Hvis du vil ha en helt identisk farge til lakken må du innom forhandler, men en tilnærmet lik er som regel å finne. Puss det ned til metallet, tørk og vask det med med tynner. Etterpå det legger du på grunning. Legg på 3 lag med det. Pass på å legge på tynne lag. Det første laget skal aldri dekke, det vil bare renne da. I løpet av andre laget er det greit at overflaten er tildekket. Det samme gjelder fargelakk og klarlakk. Du trenger ikke så mye klarlakk på, to lag med det bør holde. Tar du for mye klarlakk på blir fargen gjerne anderledes, f.eks. blå blir til lilla. Når du skal finne lakk bør du ha et fargekart. For best mulig resutat bør du nok matte området rundt der du skal lakkere for å ikke se forskjellen, men har du en lakk som er tilnærmet lik bør det bli et ganske bra resultat. Du bør lakkere ikke lakkere hvis det er mindre enn 15 grader. Motip, Quick og duplicolor synes jeg er greie merker. Biltema er ikke så godt, spraymalingen er tynn og renner veldig lett, den er stygg, den er lite holdbar og dysene tetter seg fort og du må regne med litt spytting, særlig når boksen går tom spyler Biltema som bare juling. Hvis det bare er litt rust er sikkert en boks av hver type lakk greit.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jernvaren har det du trenger. Hvis du vil ha en helt identisk farge til lakken må du innom forhandler, men en tilnærmet lik er som regel å finne. Puss det ned til metallet, tørk og vask det med med tynner. Etterpå det legger du på grunning. Legg på 3 lag med det. Pass på å legge på tynne lag. Det første laget skal aldri dekke, det vil bare renne da. I løpet av andre laget er det greit at overflaten er tildekket. Det samme gjelder fargelakk og klarlakk. Du trenger ikke så mye klarlakk på, to lag med det bør holde. Tar du for mye klarlakk på blir fargen gjerne anderledes, f.eks. blå blir til lilla. Når du skal finne lakk bør du ha et fargekart. For best mulig resutat bør du nok matte området rundt der du skal lakkere for å ikke se forskjellen, men har du en lakk som er tilnærmet lik bør det bli et ganske bra resultat. Du bør lakkere ikke lakkere hvis det er mindre enn 15 grader. Motip, Quick og duplicolor synes jeg er greie merker. Biltema er ikke så godt, spraymalingen er tynn og renner veldig lett, den er stygg, den er lite holdbar og dysene tetter seg fort og du må regne med litt spytting, særlig når boksen går tom spyler Biltema som bare juling. Hvis det bare er litt rust er sikkert en boks av hver type lakk greit.

 

oki :)

hvilke sandpapir burde jeg bruke når jeg skal pusse ned?

så at de hadde veldig mye lakk på torshov, men hvordan får jeg en lakk som er tilnermet lik fargen på bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta med deg et fargekart ut og sammenlikne det med bilen. Gjør det mens det er lyst, fordi du ser best mulig hvilken farge du trenger da. Du kan jo pusse vekk rusten med en stålbørste og matte ned bittelitt et noen få mm fra kantene der du pussa for å ikke få en like tydelig høydeforskjell. Jeg har ikke lakkert så veldig mye, men når jeg lakkerer gjør jeg det slik:

 

60+=pusse ned

400+=matting

800+=fin-pussing

 

Når du pusser er det lurt å stoppe opp og tørke vekk i blant for å se hvordan det ligger ann. Ikke bare puss i 5 min og sjekk etterpå, mye kan ha skjedd i løpet av den tiden, avhengig av hvor fort du pusser og korning på papiret. Når man pusser på sparkel, lakk osv kan det være lurt å våtpusse for at det du pusser på ikke skal sette seg i papiret.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargenkoden bilen din er lakkert med står vel som oftest et sted på karosseriet, somregel i motorrommet. Merk at det ofte må kompenseres for slitasjen resten av lakken har gått igjennom i alle år for at det ikke skal oppstå fargeskille. For at flekking skal bli bra må nesten få en proff til å gjøre det, og bare gjøre det meste av grunnarbeidet selv, men kan gjøres til en viss grad selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår