Gå til innhold

Bytte bremserør-nipler?

Ranger emnet


safoll

Anbefalte innlegg

Er det mulig å bytte bremserørnippelen på bremserøret, uten å måtte bytte hele røret? Altså nippelen/koblingen som skjøter bremserøret og bremseslangen sammen..

Skal bytte bremseslanger på bilen, men skruhodet på nippelen på bremserøret er rundt, så jeg må nok bytte den, eventuelt hele røret om jeg ikke har annet valg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får en rørkutter og flenseverktøy forholdsvis billig hos f.eks. Bilxtra. Ulempen er at det flenseverktøyet kanskje krever litt trening før man får det helt til.

John

'00 Opel Omega 2,5TDI stasjonsvogn. (Hverdagsbil)

'90 Lancia Thema i.e. Turbo 90-modell (Skjært motor, avskilta)

+ en mengde Opel på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For eksempel Biltema/VERKSTEDTILBEHØR/SPESIALVERKTØY BIL/SMØRING/

Dobbelkoningsverktøy

Rørflensverktøy i to trinn for tynnveggede stål-, aluminium- og kobberrør: 3/16", 1/4", 5/16", 3/8" og 1/2". Med rørkutter (4–28 mm) og to adaptere for dobbelkoning. Leveres i plasteske.

Art nr 19-837 Pris 299,00 kr

eller

Dobbelkoningsverktøy "Proff"

Rørflensverktøy i to trinn for tynnveggede stål-, aluminium- og kobberrør: 3/16" og 1/4". Med skrustikker, rørklamme, håndtak og 2 stanser. Leveres i plasteske med spennelås og bærehåndtak.

Art nr 19-555 Pris 799,00 kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For eksempel Biltema/VERKSTEDTILBEHØR/SPESIALVERKTØY BIL/SMØRING/

Dobbelkoningsverktøy

Rørflensverktøy i to trinn for tynnveggede stål-, aluminium- og kobberrør: 3/16", 1/4", 5/16", 3/8" og 1/2". Med rørkutter (4–28 mm) og to adaptere for dobbelkoning. Leveres i plasteske.

Art nr 19-837 Pris 299,00 kr

eller

Dobbelkoningsverktøy "Proff"

Rørflensverktøy i to trinn for tynnveggede stål-, aluminium- og kobberrør: 3/16" og 1/4". Med skrustikker, rørklamme, håndtak og 2 stanser. Leveres i plasteske med spennelås og bærehåndtak.

Art nr 19-555 Pris 799,00 kr

 

Jeg kjøpte den billigversjonen. Funka for den stakkars flensen jeg trengte å lage, men et tips: Kjøp en meter bremserør også som du kan øve deg på, i tilfelle du ikkje har mer rør enn akkurat nødvendig for å lage ny flens.

 

Og husk å tre muttern innpå røret før du flenser da.... *kremt* Har selvfølgelig aaaaaaldrig gjort noe sånt jeg.. *hosthost*

John

'00 Opel Omega 2,5TDI stasjonsvogn. (Hverdagsbil)

'90 Lancia Thema i.e. Turbo 90-modell (Skjært motor, avskilta)

+ en mengde Opel på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må som nevnt lage flense på røret, det betyr at du utvidder enden på røret slik at du kan ha en mutter der for å kunne skru mutteren på en hul skrue. Når du gjør det presser du røret inn mot skrue/blokk/fittings og gjør at det i teorien skal bli tett. Hvis du har en kammerat som jobber på et verksted eller har verktøyet kan du jo spørre han om å gjøre det for deg. :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår