Gå til innhold

Mulig å fikse ventiltikkingen på 940 B230FK?

Ranger emnet


ChrML

Anbefalte innlegg

Har en 940 LT 95 modell med B230FK motor som har gått 223 000 km nå. Strøken bil og motoren er i god stand virker det som, ingenting å utsette på, går reint og drar godt, men det som irriterer meg er lyden som har vært der siden jeg kjøpte den.

 

Den ventiltikker ganske høyt, hører det veldig godt på tomgang, noen ganger mer enn andre, noen ganger så høyt at man hører det inni bilen og da høres det også når man bremser på gira. Har rivi av isolasjon under panseret og da hører man tikkinga mye bedre når man står utafor bilen når den går på tomgang og. Den tikker like mye på kald motor som varm, det varierer hvor mye den tikker, noen ganger mye, andre ganger nesten ikke så man legger merke til det.

 

Har prøvd:

Bytta olje: Den tikka ganske mye på den gamle olja, den tikker ikke noe mindre med den nye olja. Bytta til FINA halvsyntetisk 10w-40 olje.

 

Bensintilsetning for å rense innsprøytning: Hellte på litt sånn injection cleaner på tanken. Sto at det skulle være hele på 60 liter, hellte på halve på ca 15-20 liter og kjørte den nesten tom. Ingen forskjell på lyden.

 

Har sjekka oljenivået, den er ca halvveis på skraveringa på peilepinnen på varm motor.

 

 

Noe mer jeg kan prøve som ikke koster noe? Hadde vært digg hvis den hadde dura stille og rolig på tomgang istedenfor den "tikk tikk tikk tikk" hele tia :P.

 

Takker for svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart at den tikker høyere enn andre ganger, men det kan godt være klaring på ventiler/løftere ettersom den har godt såpass langt.. dette er "Enkelt" å fikse ettersom det er mekaniske løftere. mål klaring mellom løfter og kam med en bladsøker. på de ventilene som er utenfor godkjent verdi (lenge siden jeg holdt på med det her men mener det skal være ca 0.4 mm) noterer du avviket, tar ut shimsen på toppen av løfteren og måler denne med mikrometer.(mulig å gjøre uten å ta av kam, men mindre knot om du fjerner hele kammen. fin anledning til å bytte regreim samtidig)så regner du enkelt ut størrelse på nye shims og går på volvo og kjøper disse. 60 kr stk for et par år siden.

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig de gummiringene som ligger under trykkeren som har tatt kveld også.

 

De er der for å minske ventiltikking. Men skader ikke som nevnt før, å sjekke klaringa mellom kam/trykker. 0,40mm

 

Uansett må man av med kamaksel for å skifte de gummiringene,så er vel like greit å sjekke klaringa før du tar av kamaksel for å sjekke de :)¨

 

Er klaringa ok så er det garantert de gummiringene,og de er kjent for å morkne sprekke etter en stund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dysene tikker bra på disse motorene ja,,

Kan d være di du hører?

Kan jo være det, veit ikke åssen man hører forskjell, men ville jeg hørt det når jeg bremser på gira da? Dvs når jeg ikke gir gass så trodde jeg innsprøytninga kutter helt.

 

Har ikke skrudd så mye på Volvoen før så veit ikke hvor enkelt det er for meg å skru opp toppen å sjekke, bilen er også i daglig drift så er avhengig av den så og si. Hvor mye tror du et verksted skulle hatt for å kikke på det? Tror ikke jeg gidder å gjøre med det første hvis det koster litt.

 

Også hvis kammen settes på feil på B230FK'en, vil stempel og ventiler kræsje sammen da eller går de klar på motoren min?

 

Regna fort ut at med tikkinga sin frekvens så er det mye mulig at det er 1 ventil som er årsaken, da det ville blitt ca 4-5 tikk per sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du bør i hvert fall ta av toppdekselet og måle på ventilene. det klarer hvem som helst, og tar deg en halvtime. Finner du en ventil med for stor avstand er jo problemet ganske klart.. tviler på at det er dysene.. de lager skjelden sjenerende tikkelyder

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være det, veit ikke åssen man hører forskjell, men ville jeg hørt det når jeg bremser på gira da? Dvs når jeg ikke gir gass så trodde jeg innsprøytninga kutter helt.

 

Har ikke skrudd så mye på Volvoen før så veit ikke hvor enkelt det er for meg å skru opp toppen å sjekke, bilen er også i daglig drift så er avhengig av den så og si. Hvor mye tror du et verksted skulle hatt for å kikke på det? Tror ikke jeg gidder å gjøre med det første hvis det koster litt.

 

Også hvis kammen settes på feil på B230FK'en, vil stempel og ventiler kræsje sammen da eller går de klar på motoren min?

 

Regna fort ut at med tikkinga sin frekvens så er det mye mulig at det er 1 ventil som er årsaken, da det ville blitt ca 4-5 tikk per sekund.

 

Er vel vanskelig å stadfeste om det er snakk om en ventil det er siden det 8 stk. som åpner og lukker hele tiden. kammen går en halv omdreining på hver hele omdr. veiva tar.

 

er vel ca. 6 tikk i sek. pr. ventil på 800 omdr.

 

Er ikke noen fare for ventilkræsj i disse motorene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis den drar som den skal, da ere garantert ikke en ventil som har tatt kvelden. De fleste av disse tikker litt normalt, både på grunn av dyser og ventiler. det gjør ikke noe. Er somregel klaringa mellom shimsa og kammen som de fleste har nevnt over her. Har forrige eier bytta kam, og ikke justert shimsene, så får du garantert tikking, det skal jeg love deg!!!

 

Ryker reima på denna, så ere bare å sette på ny og dure virdere etter det jeg har av erfaring.

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tikking i dysene er ganske vanlig på disse motorene men det er også lurt og sjekke ventil klaringen ved kald motor ca 20c så skal ventil klaringen være melom 0,35mm til 0,45.skiftet kammaksel i bilen min ved 370,000km måte da justere 1 ventil 0,5mm.

 

og b230fk-ft stuker ikkje ved register havari ikkje en gang med vx kamm.

 

husk og ta med ny topp deksel pakning eller leg en liten klomp med tetnings masse på fremre og bakre kammoverfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår