Gå til innhold

2,3 NG 10v motor er i orden, men...

Ranger emnet


92 Audi

Anbefalte innlegg

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sies det at de som har sånn mekanisk innsprøytning ikke har sånn luftmengdemåler...jeg kan ikke finne denne uansett, hvor er den plassert, og hvordan vet jeg at det er ei mekanisk innsprøyt?

 

Er ikke alle biler på dette årstallet montert med mekanisk innsprøytning? Er ikke så flink på det med mekanisk og elektsisk styrt insprøytning så kan ikke hjelpe deg der, du kan jo lese på den tekniske tråden.

På bosch sin ecatalog for reservedeler så står det at alle 2.3 liters motorer er levert med luftmassemåler.

 

Luftmassemåleren står plasert på dekselet over luftfilteret, hvordan den ser ut på din bil vet jeg ikke, men den er som regel innebygd i dekselet og det er kunn en plugg som stikker ut.

Kan du ikke sende meg et bilde av insprøytninga så jeg kan se hva det er snakk om. Kan jo hende at du har et anet innsprøytningsystem en det jeg tror du har.

 

Forresten hvilken bil er det du har egentli? er det audi 80, 90, 100 eller coupe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 92 modell 80 cabriolet med 2,3E aut. Har forresten lagt inne et bilde av innsprøytninga, men vet ikke hvor jeg skal sende det, sånn at du får se det.

 

Åja den typen ja, ser på bilde av den typen motor på finn.no nå, det er ke-jetronic du har.

Luftmassemåleren sitter ganske nerme trykkregulatoren, eller den sitter på dekselet over luftfilteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du vise meg et bilde eller på annen måte forklare meg hvor? Jeg klarer ikke å finne ut av dette! På forhånd, takk!

 

48_-837231845.jpg

 

5 cm fra brennstofftrykkregulatoren. Du ser pluggen til denne på dette bildet, til venstre og lenger ned i forrhold til det bensinrøret på bensinmengdefordeleren som står lengst til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det den svarte saken nede til venstre m/plugg på? Er det luftmassemåleren? Nede mot innerskjermen? Åzzn får jeg ut den enklest? Er jo ingen skruer å se dær? Må jeg av med hele saken oppå dær? Er den skrudd fast på innsiden?

 

Det er selvfølgelig ikke mulig

,letteresagt du må bytte hele greia.

Men altså om det er den det er noe galt med er jo heller ikke sikkert, men du kan også ha treghet i gassspjeldet som ligger inne i samme ramma som luftmassemåleren,

får du en pipelyd så kan det jo godt hende det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke luftmassemåler samme som luftmengdemåler?

Har hørt at det ikke er sånn luftmengdemåler på denne type innsprøytning.

 

Nei, det er ikke det samme. Og jo, det er luftmengdemåler på din bil. Er i samme komponent som bensinmengdefordeleren.

 

Grovt sett:

Luftmengdemåleren som du har er en mekanisk innretning som måler luftmengden som passerer i form av en tallerken som løfter seg lineært med passerende luftmengde. En luftmassemåler kan være i form av et trådkors som måler passerende luftmasse, gjerne i gram/sekund. Sistnevnte har ikke du, denne er brukt sammen med elektriske dyser.

 

Den typen innsprøyting du har, KE3-Jetronic/CIS-E, har luftmengdemåler. Tallerkenen løfter seg i takt med luftstrømmen og påvirker mekanisk bensinmengden som bensinmengdefordeleren gir ut til dysene. Hos deg er dysene alltid åpne, ikke elektrisk styrt som på f.eks. Digifant.

 

Prinsippet for luftmengdemåleren du har ser du under.

 

cis-e-motronic.jpg

 

ke-jetronic-distr-dos.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassjeldet er det den store runde tallerken som ligger synlig nedi dær såm den bælgen er? Eller ligger det lenger frem i huset dær?

 

Den store runde tallerkenen er luftmengdemåleren!

 

Gasspjeldet sitter i den andre enden av gummibelgen som er festet i luftmengdefordeleren, altså den som er avbildet i det nest siste innlegget fra Kicke.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet i alle fall at om dette gasspjeldet henger seg opp så stenger det for all luft.

Altså det er ingen problemer å få av denne delen, men du skal ikke av med bensinmengdefordeleren så du må skru av alle bensinrørene.

Du kan jo tørke av oljen og støvet som ligger rundt gasspjeldet og så regner jeg med quattro73 kan forklare hvordan man justerer gasspjeldet rett eller ser om det er ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår