Gå til innhold

2,3 NG 10v motor er i orden, men...

Ranger emnet


92 Audi

Anbefalte innlegg

Har en Audi cab m/2,3 NG motor KE3-Jetronic, som plutselig begynte å bruke mye bensin, grå/sort exos fra start på kald motor, gikk ganske fint på tomgang, gikk også bra når den ble varm...men ville ikke dra på turtall, spes ved 4000omdr, da røyka den skikkelig svart, butta veldi i mot, etter det lugga den og gikk ujevnt når jeg kjørte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sånn sett så skal jo lamdasonden være i orden, så jeg tror ikke problemet kommer av denne.

Problemet er vel heller at du får for mye bensin.

Quattro73 har vel mere peiling på dette en meg, men om jeg tenker rett så kan feilen komme av at du har dårlig tenning.

Ber noen rette meg om jeg tar feil nå, men når du ikke får riktig tenning så får du lavere co?

Og når du får lavere co så gir lamdasonden beskjed om at det trengs mere bensin.

Det er bare en teori, men hva som gjør dette kan være alt fra dårlige ledninger til noe på tenningsystemet.

Men tempføleren for motorstyring kan også være ødelagt og viser 30- til hjærnen konstant da vil du få et slikt problem.

 

Du kunne skrevet litt mere om hva som feiler bilen og nevnt hvordan insprøytningsystem du har, feks: KE III jetronic?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det er KE jetronic. Men hvor sitter denne tempføleren?

 

Den sitter på en flens der kjølevannet går inn i toppen, det er en diger vannslange som går fra radiatoren og mot toppen, lett å finne. Pluggen til denne kan være blå, eller det går en svart/rød ledning og en grå/grønn ledning til denne føleren

 

Prøv å ta av pluggen når motoren er varm å se om det er noen forskjell da. Når du plugger ut denne pluggen så vil hjærnen lese av dette og bruke 80 grader som standard temp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å ta ut den pluggen til temp.føleren mens motoren er varm, men det skjer ikke noe.

 

Nei da skulle den være i orden.

Tror du skal ha en bensintrykkregulator på din bil også, om du står forran motoren og ser inn i motorrommet så har du insprøytninga på venstresiden oppå luftfilteret.

På høyresiden så har du en liten kloss som er skrudd fast i bensinmengdefordeleren (den delen med alle bensinrørene på),

der har du en plugg du kan ta ut slik at bilen går i nødmodus på bensintilførselen. Om du får roligere gange på bilen da har du problemer med bensintilførselen.

Ev så kan du sjekke kaldstartdysa, jeg har ingen profesjonelle tips på hvordan du gjør det, men du kan enten ta ut dysa og se om den spruter inn bensin på varm motor eller du kan skru ut bensinrøret som står på bensinmengdefordeleren som går til kaldstardysa. Der er det jo mulig å sette inn en vanelig skrue med tettningsring for å holde igjenn bensinen, husk å bruke skruer med metriske gjenger. Om bilen går bedre når du kobler av kaldstartdysa så kan det hende at ventilen er konstant åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg starter motoren kald, så kommer det sånn svak røyk opp bak innsprøytninga,mellom motor og torpedovegg, kommer fra nede under innsprøytninga. Det lukter svidd elektronikk, eller varm svidd plast, men jeg klarer ikke å se hvor det kommer fra. Dette skjer bare mens motoren er kald. Hva kan det være??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg starter motoren kald, så kommer det sånn svak røyk opp bak innsprøytninga,mellom motor og torpedovegg, kommer fra nede under innsprøytninga. Det lukter svidd elektronikk, eller varm svidd plast, men jeg klarer ikke å se hvor det kommer fra. Dette skjer bare mens motoren er kald. Hva kan det være??

 

Er du sikker på at det ikke er eksos som kommer opp?

Du skulle nå tatt en titt under bilen å sett om det er noen ledninger eller noe som ligger over eksosanlegget, fex ledningen til lamdasonden, om den ligger på eksosanlegget å smelter så får du jo selvfølgelig problemer.

 

Jeg vet ikke hvordan det lukter når katalysatoren er tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekka alt som er å sjekke, takk for tips. Men finner ikke ut av dette. Svært frustrerende... prøvde på nytt på varm motor å ta ut pluggen til tempen, å nå roet turtallet litt? Skal det være sånn?

 

Litt er ikke bra nokk vettu.

Men om temperaturen lå på 60 grader i kjølevannet når du gjor dette og du fikk roligere gange så tyder det jo litt på at du får for mye bensin.

Når motoren ligger på 80 grader så bruker motoren mindre bensin en om den hadde vært på 60 grader eller mindre, når tempføleren ikke er på så vil jo hjærnen ta det som at temperaturen er 80 og reduserer bensinmengden og da vil du få litt roligere gange.

Har du funnet brennstofftrykkregulatoren?

Denne kan utelukke problemer med lamdasonde og tempføler.

 

Det er mange som sliter med lignende problemer som deg inkludert meg selv. Virker som ingen har noen løsning på problemet, men jeg kommer ikke til å gi meg før problemet er løst!

 

Hvordan reagerer bilen din på fukt eller hvordan er det når du vasker bilen, har du fått ettertenning på bilen din?

 

Var det slik at bilen helt pluttselig begynte å ryke svart røyk og problemet med bilen vedtar hele tiden uansett hvor mye du kjører med den?

Har du ulyder på motoren i form av kakkling?

Noe som kommer helt pluttselig kan jo og komme av at coilen eller tenningsmodulen har tatt natta, det stemmer kanskje bedre på dine feilsymtomer en til meg. Om coil eller tenningsmodul er ødelagt vil du få feil tenning og ressultatet er rykking, feilen kan også ligge i tennplugger, tennhetter, rotor og fordeler.

Sprukkne vakumslanger er også problemer som er konstant, spray alle vakumslanger med startgass for å se om motoren pluttselig går bedre, da utelukker du det problemet om ingenting skjer.

Vær forsiktig med å spraye rundt fordeleren for om du har dårlige tennhetter eller dårlig fordeler så vil gassen ta fyr(ben there done that).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du har peiling på detta:-) Har igjen idag starta opp (kald motor, og det er sånn at eksos er veldig sotete helt fra kald motor. Lot den stå igang for å få driftstemp, og prøvde dette med denne tempføleren (ta av plugg på varm motor), ingenteng skjedde, så føleren er nok i orden. Den brennstofftrykkregulatoren er vel den med pluggen som vender inn i motorrommet? Ikke den som står på baksia mot skjermen? Tok av pluggen dær, roet seg ned litt,men veldi urolig gange. Det virker rett og slett som om motoren får for lite luft, både kald og varm. Når jeg gir litt gasspådrag, høres en svak pipelyd fra innsprøytninga en plass (hører denne lyden både inni bilen, og i motorrommet). Akkurat som om den sliter med å åpne et eller annet? Det er ingen kakkelyder eller tenningsbank å høre.

 

Alt dette skjedde plutselig,at den begynte med detta. Av og til er det sånn at den virker gå fint når jeg kjører, men ved gasspådrag eller kickdown,butter det veldi i mot,og ryker skikkelig kullsvart røyk av den. Men jeg kan ikke si at den reagerer på vask eller fuktig vær. Den reagerer også veldi tregt på gasspådrag, nesten som den vil kveles med det samme jeg trykker på gassen. Har flere ganger prøvd med startgass på leting etter falskluft,(kald og varm), men ingen resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår