Gå til innhold

2,3 NG 10v motor er i orden, men...

Ranger emnet


92 Audi

Anbefalte innlegg

Du er nu en grei kar:-) Men vet du om det er no måte å finn ut på om det spjeldet henger oppe på når motoren går? Virker som det går lett å dra det opp når jeg tar i det for hånd. Hva er det som løfter den tallerkenen, er det den el.styrte saken med kontakt på som du viste bilde av igår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du må være litt forsiktig når du 'beveger' den tallerkenen, lett å rote til ting ;) Denne tallerkenene skal gå lett opp og ned, og når den er nede skal den ligge sentrert i "huset". Hvor høyt den ligger på tomgang kan justeres forsiktig med en 3mm umbrako mens motoren ikke er i gang, derav justeren man også CO'en. Hvor høyt den skal ligge som grunninnstilling husker jeg ikke. Har data på dette, men nå er jeg på Hardangervidda og derfor uten tilgang til disse.

 

Gasspjeldet har ingenting med luftmengdemåleren å gjøre, men...

 

Gssspjeldet er kun styrt av gasspedalen, og dette styrer hvor mye luft motoren skal få. Sitter fastskrudd på innsugsmanifolden din og har gasswiren tilkoplet akselen på hovedspjeldet (steg 1).

 

Luftmengdemåleren, altså den tallerkenen, er en totalt passiv sak som kun føler hvor mye luft som strømmer forbi og bl.a. doserer bensinmengden etter dette.

 

Luftmengdemåleren henger seg ikke opp i nedre posisjon, men om man er litt hardhent med dette så kan det bli iggende høyere enn det normalt skal. Dette medfører at motoren får for mye bensin, grunnet at mengdemåleren tror det går mer luft igjennom enn det egentlig gjør.

 

Skissene jeg la til er lettforståelige om man ser etter ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk jo et plutselig problem idag, at den ikke vil starte, men at det kom bensin ut rett under bensinmengdefordeleren, altså i delingen mellom de 2 delene av bensinmengdefordeleren når jeg tørner på motoren, hvorfor i all verden skulle det skje?

Hva kan være feil dær? For mye trykk? Pakning som plutselig har røket? Kan noe av mine problemer ligge her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk jo et plutselig problem idag, at den ikke vil starte, men at det kom bensin ut rett under bensinmengdefordeleren, altså i delingen mellom de 2 delene av bensinmengdefordeleren når jeg tørner på motoren, hvorfor i all verden skulle det skje?

Hva kan være feil dær? For mye trykk? Pakning som plutselig har røket? Kan noe av mine problemer ligge her?

 

Haha

 

Ok nå som vi har klarhet i hva som er luftmengdemåleren, er det mellom bensinmengdefordeleren og luftmengdemåleren det lekker?

Hadde håpet for din del at det var mellom bensinmengdefordeleren og trykkregulatoren. Lekker det mellom lmm og bensinmengdefordeleren er det bare å skrote hele greia utenom trykkregulatoren, ille avansert den der bensinmengdefordeleren.

Hvor stor mengde er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lekker liksom mellom "topplokket" og "blokka" hvis du skjønner: Altså mellom den delen som alle slangene sitter på og den delen under dær hvis du skjønner?

 

Ok ser ut som du trenger å få forklart hva luftmengdemåler og bensinmengdefordeler er.

 

Luftmengdemåler er det du kaller "blokka" med den tallerkenen og pluggen på sida, den pluggen jeg trodde var Luftmengdefordeleren.

 

Bensinmengdefordeleren er det du kaller for "toppen",

den delen med alle bensinrørene.

 

Om det lekker mellom der i store mengder så må du selvfølgelig få bytta den, få i en ny luftmengdemåler med bensinmengdefordeler på skroten, koster ca 1000,- der og

rundt 30 000,- på møller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bensinmengdefordeleren ha forårsaket alt dette tullet jeg har hatt med sort avgas og dette jeg har opplevd med motoren?

Når jeg monterer alt dette sammen igjen, er det bare å skru på alle rørene på b.mengdefordeleren? Trenger ikke å lufte noe?

 

I ditt tilfelle så kan dette hende ja, men altså bombesikker er jeg jo ikke.

Men kan du si meg hvor stor mengde med bensin som renner ut?

 

Når du skrur dette sammen igjenn så må du sette rørene på rett plass og huske å ta vare på tettningsringene og at det skal stå 1 ring på hvær av sidene av bensinrøret, du skulle også hatt ny pakkning mellom luftmengdemåler og luftfilter.

Egentli bør du sette på plass skruene igjenn så det ikke kommer støv inne i fordeleren, lufting er ikke nødvendig på bensinbiler.

 

Men det kan jo hende at de bensinmengdefordelerne som er på huggern har akkurat samme feilen og grunnen til at bilene ble vraket var pga. samme feil som deg, ikke vet jeg men anbefaler å ta den fra en kolisjonskadet bil.

Men det er jo altids verdt å prøve så får du jo levert den tilbake om den ikke fungerer, det kan du ikke akkurat hoss møller.

 

Om du ikke trenger bilen på en stund og er sikker på at du får i ny bensinmengdefordeler på huggern kunne du jo prøve å skru luftmengdemåler og bensinmengdefordeler fra hværandre og se hvordan det ser ut der inne. Du kan jo be om tegning av bensinmengdefordeler og luftmengdemåler fra møller så ser du jo hvordan det ser ut. Men alltså det er garrantert at du kommer til å ødelegge hele bensinmengdefordeleren, men du finner nå hvertfall feilen. Å få overhalt en bensinmengdefordeler tror jeg koster omtrent like mye som å få overhalt en motor, var i allefall det de sa til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer en del bensin ut mellom disse delene, vet ikke hvor mye, men det blir ganske vått rundt dær, det skjedde først idag.

Har ikke rørt, eller skrudd på noe dær fra før, men idag når jeg skulle starte opp, slo jeg først på tenninga, hørte bensinpumpa jobbe opp trykk, så hørte jeg en annen merkelig (ny) klikke/hylelyd foran i motorrommet,så starta jeg opp, motoren starta som vanlig, men litt mer ujevn gange enn før, så bare kutta den liksom en og en sylinder, inntil den stoppa helt. Da vil den ikke starte mer, var da jeg oppdaga bensinlekkasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor jo på Sortland i Vesterålen, annonserte etter sånn motor komplett m/ innsprøyt på et medium som heter VOL (Vesterålen Online) Fikk respons fra en såm hadde en sånn komplett motor utskrudd av en krasjet bil, skulle selge deler av motoren. Har sånn innsprøyt som æ har, skal å se på den i mårra... krysse fingra å tær:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor jo på Sortland i Vesterålen, annonserte etter sånn motor komplett m/ innsprøyt på et medium som heter VOL (Vesterålen Online) Fikk respons fra en såm hadde en sånn komplett motor utskrudd av en krasjet bil, skulle selge deler av motoren. Har sånn innsprøyt som æ har, skal å se på den i mårra... krysse fingra å tær:-)

 

Du kan jo spørre om du får teste den før du kjøper den, slipper du å betale for noe som ikke fungerer, men kanskje litt vanskelig om bilen ikke fungerer.

Skulle han ha mye for hele motoren da?

Er du glad i bilen din så kunne du jo kjøpt alle delene så har du jo noe å skru på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår