Gå til innhold

"Nesten" påkjørt. Gjorde jeg noe galt?

Ranger emnet


MyBigMouth

Anbefalte innlegg

På vei hjem fra jobb idag fikk jeg en liten støkk kan man si.

 

bilxe8.th.jpg

 

Jeg sto i posisjon A da det var grønt begge veier. Vi som står på min side måtte da vente på luke fra motsatt side, evt til de var ferdig å kjøre. Når jeg sto der jeg sto, så sto jeg langt over gangfeltet, og litt uti krysset. Når det begynte å bli gult ga hele "raden" fart for å komme ut av krysset. Jeg vurderte det slik at jeg sto såpass tåpelig til at jeg like godt kunne komme meg igjennom. Jeg hadde ikke dårlig tid så kjørte ikke gjennom bare fordi jeg ikke gadd å vente. Men, da jeg er nesten gjennom krysset gir bil B godt med gass og holder på å kjøre rett inn i siden min. Jeg ga litt gass selv for å komme unna så det gikk uten kollisjon. Men mitt spm er da: ville det vært min skyld om han hadde truffet. Slik jeg oppfattet situasjonen var det ikke sånn at jeg kjørte inn i krysset på rødt, men heller på grønt, for så å fullføre på gult/rødt. Hva mener dere?

Har alltid lært at man ikke skal stå uti et kryss, men det er vell noe jeg må venne meg av med dersom jeg tar feil i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg ser og opplever daglig. Da som bil B. Når køen står i krysset skal du stoppe før fotgjengerfeltet selv om det er grønt. PGA når du får rødt skal du ikke stå til hinder for de som har/får grønt. Ja her var det helt klart du som gjorde en feil. Men når det er sakt er det ikke noe som heter påkjørsels rett. Så hvis du sto i krysset og bil B så du sto der og ga gass og traff deg i siden hadde det blitt hans feil da han kjører inn i siden på deg. Som sakt han har IKKE påkjørsels rett.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første.

 

dersom du kjører på grønt lys i en kø, slik at du blir stående midt i krysset har du fortjent et forelegg på 5800kr og to prikker. (kjøring på grønt lys bare dersom det er klart, dvs at du kan komme deg HELT gjennom krysset)

 

for det andre, noe som gjelder for bil B. Dersom du ikke har komt deg ut av lyskrysset når bil B får grønt lys og bil B begynner å kjøre har bil B etter definisjonen kjørt på rødt lys. (grønt lys betyt kjør DERSOM klart)

 

Hadde bil B kjørt på deg hadde bil B blitt skyldig i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første.

 

dersom du kjører på grønt lys i en kø, slik at du blir stående midt i krysset har du fortjent et forelegg på 5800kr og to prikker. (kjøring på grønt lys bare dersom det er klart, dvs at du kan komme deg HELT gjennom krysset)

 

for det andre, noe som gjelder for bil B. Dersom du ikke har komt deg ut av lyskrysset når bil B får grønt lys og bil B begynner å kjøre har bil B etter definisjonen kjørt på rødt lys. (grønt lys betyt kjør DERSOM klart)

 

Hadde bil B kjørt på deg hadde bil B blitt skyldig i dette tilfellet.

 

Okei! Da vet jeg det til neste gang.

 

MEN, dette krysset er ganske stort. Med andre ord vil ikke "min kø" komme seg gjennom dette krysset overhodet dersom vi bare blir stående stille og derfor blir krysset utført på denne måten. Kjørelærer hadde heller ingen innvendinger på denne metoden å kjøre på, men, det har lite å si når du står der med....5800 i bot og to prikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sicarlse

jeg har og hatt kjøretimer og opplæring i kristiansand. har vært oppi en del av disse kryssene. det jeg i alle fall fikk beskjed av kjørelærer var at man kjører ut i krysset( dette er hvis det er møtende biler og man skal ta til venstre i et enkelt lyskryss uten pil) og venter til de møtende bilene har kjørt over. når det da blir gult/rødt kan man kjøre inn til venstre der man skal.

 

hørte aldri noe om prikker og bot, det syns jeg er litt skummelt. fikk jo forøvrig aldri lov til å kjøre inn på den måten hvis det var "nok" biler som stod å venta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke problemet. Det er så enkelt som dette: man skal ikke kjøre ut i krysset med mindre man er sikker på at man rekker over før det blir gult/rødt lys. Hensikten er jo åpenbar; man skal ikke stå midt i krysset og sperre for andre som har fått grønt lys når man selv har fått rødt lys.

 

Man kan gjerne sutre over at enkelte kryss ikke er designet for optimal trafikkavvikling, men det hjelper fint lite når man står der med lua i handa og må forklare hvorfor man står midt i veien for alle andre.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, når jeg hadde kjøreopplæring sa kjørelæreren min noe litt annerledes.

Om dette tilfellet oppstår skal man kjøre ut i krysset så biler bak kan passere og kjøre rett fram. Når motgående biler får gult / rødt lys og stopper skal man umiddelbart komme seg ut av krysset.

 

...fortalte han iallfall!

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, når jeg hadde kjøreopplæring sa kjørelæreren min noe litt annerledes.

Om dette tilfellet oppstår skal man kjøre ut i krysset så biler bak kan passere og kjøre rett fram. Når motgående biler får gult / rødt lys og stopper skal man umiddelbart komme seg ut av krysset.

 

...fortalte han iallfall!

 

Mer eller mindre det samme jeg har lært, og for den saks skyld praktisert de 7årene jeg har hatt lappen..

 

En ting jeg konsekvent er forsiktig med, er å kjøre på gult når jeg må svinge i et kryss.

 

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sneket meg forbi en kø for å treffe krysset akkurat når det skifter til grønt og nesten kjørt i siden på en som fant ut at han skulle krysse veien på gult:jackinbox:

Og strengt tatt kan en vel ikke skylde på andre enn seg selv..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjørelæreren min ga meg beskjed om å kjøre ut i kryssene sånn her.. jeg gjør det for å komme meg over fortest mulig! har aldri noen problemer med det...bare vær litt hissig det når du kaster deg over...

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke misforstå, jeg sier ikke at man skal stå og vente bak hvitstripa helt til krysset er helt tomt før man kjører, men jeg sier at man ikke skal kjøre uti det dersom man ikke er sikker på at man rekker ut av det før det blir rødt! Eksempelvis dersom køen står stille gjennom krysset, da kjører man selvsagt ikke ut, men dersom flyten er god og de andre holder god fart gjennom krysset, er det jo bare å kjøre. En vesentlig forskjell ;)

 

EDIT: For øvrig sier kjørelærere mye rart. Kjørelæreren min var alkoholiker, så han sa veldig mye rart...hehe...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal vel verken stå i kryss eller på overgangsfelt ?!

 

her er det en hake som med alt annet.

 

så lenge man har vikeplikt ovenfor motkommende trafikk, kan man kjøre frem og stå i krysset DERSOM man har grønt lys selv.

Opel Manta SR 1971 m/ 5.0 L V12 Twin Turbo

Opel Olympia coupe m/Yamaha R1 motor

 

"det er viktig at det ryker og bråker"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er det en hake som med alt annet.

 

så lenge man har vikeplikt ovenfor motkommende trafikk, kan man kjøre frem og stå i krysset DERSOM man har grønt lys selv.

 

...forutsatt at man har rimelig grunn til å tro at man vil rekke over før det blir rødt. Som sagt :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår