Gå til innhold

blåst rele' i tenningssystemet....what do I do?

Ranger emnet


dagblix

Anbefalte innlegg

Yo alle snille hjelpsomme mennesker i Nissan der ute

 

Stereoen i bilen min (1 headunit og 2 amper til sub og komponent)

har dødd plutselig. Jeg ohmet og volta rundt mit eins og fant desverre kjapt ut at det er 0V fra tennings/ACC ledningen. Resultat er sef at hele anlegget har dævva på seg og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

 

Er det noen som vet hvor dette releet sitter hvis dere tror det er dette jeg har grillet. Jeg vil ha det ut og erstatte det med et nytt slik at jeg kan kople det videre til å styre et nytt større rele som sitter rett på 12V. Dette har jeg fått anbefalt å gjøre flere steder og nå skjønner jeg åffer.

det sitter ingen relaterte rele i sikrinsboksen i motorrommet

Detter er en 2000 Nissan primera p11-144 combi

 

noen tips? det trenger ikke være noen avhandling - jeg tar hva som helst.

 

bildet er fra når jeg putta inn skiten...

 

DSC01920-1.jpg

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Je trur at acc kabelen kommer rett fra tenningslåsen. Men det du kan gjøre er å finne en kabel som oppfører seg likt som acc gjorde. Du går løs med multimeter og finner en kabel med ønsket funksjon under dashen.... hvilken er ikke så vikti bare den kan drive et lite rele i tilleg til det det driver idag. Som feks kjørelysa. Der slenger du på et rele og vips!!!! Så har du en ny acc.... sort of.

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parklys/instrumentlys skal vel fungere.

Men vil styrestraumen til eit relè væra mindre enn styrestraumen til spilleren i bilen??? (kanskje det, men styrestraumen er jo ikkje akkurat stor!)

 

Eg rekner med at du har sjekket sikringer. (men sjekk om det er sikringer fleire plasser i bilen)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALT annet i bilen fungerer, det er bare denne ene ledningen som ikke har saft lenger.

Jeg kan ikke forklare det, bare ta konsekvensene av det.

Jeg tror styrestrømmen til et annet rele er hvertfall mer stabil fordi jeg har hørt snakk om her inne på bilstereo at man kan blåse ACC ved å bruke den på for mange amper. Det blir som med høyttalere, hvis du paralellkopler for mange så blir inngangsresistansen for lav totalt og strømmen for stor så da går "kursen"

 

DSC01917.jpg

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... synd at en "teoretiker" ikke får det praktiske til å funke... :bump

 

etter litt "mobbing" er jeg også enig med todleif, ACC kontakten i selve tenningslåsen skal tåle fint 10Amper i flere år (bilens levetid?) men om du kobler flere ting som gir en høyere strøm trekk må jo self slitte fortere på kontaktene i tenningslåsen, og i de fleste biler er det ikke "relee styrt ACC" da den er en mekanisk lås i selve låsen. Det må ha vært en svakhet i den låsen som er i din bil eller har du koblet også forsterkerne gjennom tenningslåsen(?)

 

jeg forstå ikke helt hvordan du brukte den men om du brukte den som "remote" styring så er slik at en remote inngang trekker sjelden over 50mA (NB!MILI-amper) men mer typisk rundt 10mA da dette skal BARE trigge en switch transistor...

 

en rellee styrt remote (?) er ikke mer "stabil" enn ellers da dette bare er en styre strøm...det må være "hysteresen" som oppstår i "plussen" når releen slår av/på det eneste som forandrer seg kanskje til lavere verdier men dette er avhengi av kvaliteten på kontakten(e) på releen -hysterese har nul og niks å si siden de flete lydustyr har en muting funskjon som varer i flere sekunder i både av/på perioden... ;)

 

bruk relee hvis du føler for det men ingen nødvendighet om du ikke skal trekke godt over 2Amper fra ACC :) og glimrende forslag av todleif om å bruke instrument belysningen til å styre releen eventuelt -men en "praktisk" tips: ikke bruk bremselys som styre strøm... hehe...

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror styrestrømmen til et annet rele er hvertfall mer stabil fordi jeg har hørt snakk om her inne på bilstereo at man kan blåse ACC ved å bruke den på for mange amper. Det blir som med høyttalere, hvis du paralellkopler for mange så blir inngangsresistansen for lav totalt og strømmen for stor så da går "kursen"

 

Har jeg rett når jeg tolker dette dithen at du har brukt ACC til styrestrøm til spiller, samt flere AMPER (som i "forsterkere", ikke AMPERE)?

 

:D

 

Når det er sagt, alt annet i bilen fungerer, sier du? Er du sikker på at alt annet i bilen som kun går på ACC-signalet (i noen biler f.eks. sigarett-tenneren, dersom den ikke har konstantstrøm fra batteriet) når KUN ACC står på, og tenningen er avslått?

 

Viktig å skille mellom ting som får spenning fra ACC og spenning fra tenning, men det har du vel skjønt alt :P

 

Dersom alt annet fungerer via ACC (og igjen, som kun skal fungere via ACC, uten tenning), men KUN ACC-ledningen til CD-spiller er død, er saken grei. Sikring som har røket eller kabelbrudd... Er ikke så fryktelig mange alternativer der.

 

Personlig ville jeg driti langt i ACC'en, koplet spilleren på konstantstrøm og latt styrestrømmen til forsterkerne gå fra spilleren, bare så det er nevnt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yo og ja. Mye bra der praktikern.

 

Jeg skal tenke på disse tipsa og se hva jeg får til.

Men siden du lurer så skal jeg bare ramse opp hva jeg har gjort.

Alt annet elektrisk virker i bilen.

ACC gikk inn på headunit, og 2 forsterkere samtidig, Y koplinger.

 

Jeg tror jeg skal kjøre konstant strøm på anlegget og la det styres etter om jeg har på fronten eller ikke, jeg har hørt at det slår seg helt av da.

 

Jeg har lett meg ihjel etter sikringer som kan ha noe med saken å gjøre men i min deprimera er der bare to bokser, en i kupeen og en i motorrommet, og igen har feil.

Mistenker at det KAN være kabelbrudd etter at jeg har dratt i ledningen ved montering, men det er ikke så lett å påvise uten å demontere hele skiten.

 

Jeg har ikke hatt tid til å virkelig se på dette men det skjer denne uka så da skal jeg gi dere rapport.

 

Hvis jeg virkelig har overbelastet noe så skulle jeg ha finni en død sikring, det er jeg enig i.

 

takk for svara gutter, dette er fjernt og en bil er ikke akkurat det mest avanserte så om jeg ikke finner ut a dette da må jeg gå inn til sjefen og si opp, bli, trikkesjåfør ellerno...

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår