Gå til innhold

Vi som kjører med L - fremtidens rånere

Ranger emnet


aerdftyhui

Anbefalte innlegg

Fantes ikke noen L når jeg tok lappen.. Og iallfall ikke når jeg begynte å øvelseskjøre første gangene på vei som 12-13 åring.. :op: Hadde noen eldre kompiser som akkurat hadde fått lappen og da var det ingen betenkeligheter med å slippe meg bak rattet også. Jeg begynte jo som 11 åring med å kjøre litt rundt på en gårdsplass for å lære å bruke pedaler og slikt, så det var stort å få kjøre bil langs en skikkelig vei så lenge før man egentlig fikk lov. Men dette var helt hysj hysj oss gutta imellom da.. Det var skikkelig stort da, å få kjøre stor Granada, Amazon eller B Manta som det gikk i blant de store gutta på den tida.. :op:

 

Mitt første møte med L var forøvrig når jeg pressa mor mi til å ta lappen, og hu begynte å øvelseskjøre med meg. For hu hadde aldri kjørt bil, og hadde vel aldri tenkt tanken på å ta skrittet mot lappen heller før jeg satte ned foten og dro hu med ut på tur.. :D

 

Nå har hu kjørt bil i 6-7 år også, og det funker finfint! Noen små uhell første vinteren var det, men det må man bare regne med når det er glatt og man ikke har blitt helt vant ennå. Nå kjører hu overallt så det suser etter hu også. :D

 

Er vel ikke så vanlig å øvelseskjøre med foreldrene sine DEN veien har jeg inntrykk av her.. :op:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 386
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fantes ikke noen L når jeg tok lappen.. Og iallfall ikke når jeg begynte å øvelseskjøre første gangene på vei som 12-13 åring.. :op: Hadde noen eldre kompiser som akkurat hadde fått lappen og da var det ingen betenkeligheter med å slippe meg bak rattet også. Jeg begynte jo som 11 åring med å kjøre litt rundt på en gårdsplass for å lære å bruke pedaler og slikt, så det var stort å få kjøre bil langs en skikkelig vei så lenge før man egentlig fikk lov. Men dette var helt hysj hysj oss gutta imellom da.. Det var skikkelig stort da, å få kjøre stor Granada, Amazon eller B Manta som det gikk i blant de store gutta på den tida.. :op:

 

Mitt første møte med L var forøvrig når jeg pressa mor mi til å ta lappen, og hu begynte å øvelseskjøre med meg. For hu hadde aldri kjørt bil, og hadde vel aldri tenkt tanken på å ta skrittet mot lappen heller før jeg satte ned foten og dro hu med ut på tur.. :D

 

Nå har hu kjørt bil i 6-7 år også, og det funker finfint! Noen små uhell første vinteren var det, men det må man bare regne med når det er glatt og man ikke har blitt helt vant ennå. Nå kjører hu overallt så det suser etter hu også. :D

 

Er vel ikke så vanlig å øvelseskjøre med foreldrene sine DEN veien har jeg inntrykk av her.. :op:

 

Hehe, er kanskje ikke det. Fattern har lærekjørt med begge storesøstrene sine, altså lært de å kjøre, når de var godt oppe i alder. Husker faktisk at jeg var med på kjøretur! I en gammel Sierra stasjonsvogn når jeg tenker meg om.

 

Har faktisk to kompiser, begge på 19 der han ene har lappen, som har vedda en helflaske sprit om hvem som får lappen først av han på 19 uten lappen og meg :P (Begge er snart 20) Også har vi fettern min som så vidt har begyndt å kjøre. Tror jeg skal rekke å få lappen før noen slipper han på vegen :D Og kusinen min som blir 18 om noen uker kommer jeg nok til å få lappen før. Til tross for alt dette, så er det fortsatt utrolig irriterende å se at folk på min alder få lappen lenge før meg:rockets

Bursdag 13. juli, noe som etter min beregning skal vere første mandag i fellesferien? Spøker litt med oppkjøring på dagen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ja vet åssen det føles å gå over tida også faktisk. For jeg var selv fyllt 19 før jeg fikk lappen..

 

Men det var pga jeg ikke hadde økonomi til å kjøre opp i det hele tatt egentlig, men så hoppet jeg på et kurs hos Statens Trafikklærerskole sånn halvveis uti opplæringa deres.. Men de avvikler jo sommerferie samtidig som alle andre skoler, og innen da hadde jeg fyllt 18. Så da fikk jeg vente til over ferien før jeg hoppet på kurset igjen, og da var det jo et helt nytt kull med elever igjen. Og jeg hadde fått 2/3 av kurset unnagjort, så første månedene var jeg nesten like mye instruktør som elev.. :op:

 

Det var litt gøy da, jeg ble alltid håndplukket til alle mulige spesialoppdrag liksom.. Sånn som det fungerer hos Statens Trafikklærerskole så er jo dette elever som skal bli trafikklærere, så opplegget blir 1 elev som skal ha lappen, 1 elev som sitter på foran og er "lærer", så sitter det 1 eller flere hovedlærere bak i bilen og passer på. Så da det var eksamenstid for de som skulle bli kjørelærere ble jeg tatt ut til å være deres "elev" under praktiske eksamen i bykjøring og slikt.

For der er det skikkelig strenge sensorer, og det beste var om eleven kjørte mest mulig korrekt iløpet av hele timen uten å stille spørsmål eller noe som helst som kunne sette "læreren" i en "svar skyldig" situasjon.. Og dette hadde jeg tydeligvis bevist at jeg klarte fint, så da fikk jeg masse runder på bykjøring under særdeles skjerpende omstendigheter der.. Og masse skryt og enkelte var så rørt over at de klarte eksamen de hadde gruet seg sånn til at de tilogmed var på gråten.. :op:

Det var kjempekult, og vel verdt å vente et år ekstra for å få lappen bare for å få bli med på noe sånt. Pluss at man ble jo gode venner og sånn med folka i tillegg iløpet av et helt år.. Og det beste av allt, lappen kosta meg totalt den nette sum av kr 750,- :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lappen kosta meg totalt den nette sum av kr 750,- :D

 

Skal vi se.. Om du ganger det med 10 og plusser på 10 000 til så får du ca det jeg kommer til å betale!

Men tror jeg hadde betalt 17 000 å fått lappen nå, istede for å vente enda et år å betale 750!

(Ja, er jeg som betaler for lappen. Jeg er ikke bortskjemt pappagutt :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se.. Om du ganger det med 10 og plusser på 10 000 til så får du ca det jeg kommer til å betale!

Men tror jeg hadde betalt 17 000 å fått lappen nå, istede for å vente enda et år å betale 750!

(Ja, er jeg som betaler for lappen. Jeg er ikke bortskjemt pappagutt :))

 

Ja, jeg skjønner det. Er tross allt vel verdt pengene å få sikret seg lappen innen rimelig tid!

 

Jeg fikk heller ingen sponsing hjemmefra, så allt gikk på nødløsning. Men det gikk meget fint da, angrer ikke et sekund! Men så mye penger spart for lappen fikk jeg sikra meg en bil, og dermed en jobb. Og etpar år etterpå der igjen kjørte jeg opp for vogntog, denne gangen vanlig skole men intensivkurs. 16lapper for stor bil og henger, gadd ikke ta buss selv om det bare kostet 5lapper ekstra.. Har aldri fristet å kjøre buss uansett!

 

Så tok jeg kjøreseddel for taxi og dermed var jeg meget godt rustet følte jeg! :D

 

Men mangler fortsatt motorsykkel da, det har jeg liksom aldri fått rota meg til..

 

Misunner lappen til søskenbarnet mitt da, han har hele bokstavrekka, inkludert småfly.. Pluss allt av maskiner og kraner som finnes på landjorda.. Han skulle ta helikopter også, men der ble visst timeprisen litt drøy for hans lommebok etterhvert.. :op:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke biler kjører dere privat eller på skole?

 

Privat har jeg kjørt Ford S-max 1.8 Diesel, Subaru Legacy 2.0 manuell og automat. Har ikke testa alle skikkelig enda men det kommer sikkert det og :)

 

Har ikke begynt på noen skole enda, må man ikke være 17 før man kan kjøre der?

- 1989 Mitsubishi Galant 2.0 GLSi 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

jeg har kjørt en del hjemme, noe jeg fant ut til slutt var veldig morsomt da det begynte og sitte, har også kjørt på parkeringsplasser o.l

Det som irriterer noe grenseløst er at bursdagen ikke er før i november, så er lenge igjen til jeg kan begynne og øvelseskjøre lovlig enda.

Har også lett Mc, der kjøringen sitter som støpt, men der rammer bursdagen også meg, er født så sent på året at jeg må vente 6 mnd. over tiden til jeg får lett mc lappen.

Men jeg bruker å trøste meg med å si at det er ikke lappen som kjører, det er sjåføren:)

  • 2002 Aprilia RS 125 "R
  • på leting etter bil!

Alt er bra, så lenge det spøler med rompa og flytter seg kjappt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble 18 i januar, men har aliavell ikke lappen enda(oppkjøringa neste mnd.), siden jeg begynnte litt seint og at jeg var litt nervøs med kjøringa mi rundt kjørelærer og slikt.

Så er litt kjipt for min del også =P.

Gleder meg til jeg kan rase rundt over alt uten foreldre =D

- Mercedes 190E Svære hjul edition

Tror du bør bekymre deg mer i din Corolla ett-eller-annet turbo, da den kan oppnå mye større hastigheter ved en eventuell krasj.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører Mitsubishi Pajero 2,0 intercooler snurbo, med mauell kasse og kasset spiller privat, og med kjøreskolen Audi A3 1,9 TDI, manuell. flett ny. Litt forskjell? ja.

 

Men det er Ingen ting, INGEN ting som suger like mye som å glemme av en kjøretime. 1000kr+ rett ut av vinduet. følte for å henge meg når jeg fant det ut, ca 6 timer sener enn timen skulle ha funnet sted.

 

har til dags dato ikke hatt problemer med bakkestart, unntatt første gangen med A3'n. (litt for vant med en disel motor som er så slapp at du ikke er sikker på om den går eller ikke)

If life kicks ass, kick back!

"I'd rater push my dodge than drive a chevy"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja jeg gleder meg til August da SKAL jeg stå på oppkjøringen, dog litt dumt å måtte skulke første dag som lærling, men men, PRIORITERING :P

 

skal i Ilden å ta Teoriprøven på mandag, så ønsk meg lykke til, har kjøpt teoriboka, men har ikke tatt mot til meg med å lese ennda.

If life kicks ass, kick back!

"I'd rater push my dodge than drive a chevy"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører med ''L'' Kom ikke igang før jeg var 18.. Da jeg ikke har så mye penger + at ingen i hele jævla slekta ville hjelpe meg.. Starta å kjøre med en VW Golf 3 Diesel med snurre.. Grei bil egentlig... Har hatt mine stunder med ''L'' :p Som første gang min mor sovna.. Vi lå på motorveien og jeg klarte ikke å dy meg så jeg gav på som faen.. Testa ut toppfarta. den var på 146 km/t :p Nå har jeg jo min egen bil Passat 90 mod (Hatt i 5 uker nå) Som jeg bruker av og til.. Liker ikke å kjøre den noen steder om mamma må kjøre den tilbake.. Hun kræsja den nesten 2-3 uka jeg hadde den.. Men har kjørt mye.. Like etter at jeg begynte lovlig øvelseskjøring kjørte jeg Oslo-Steinkjer uten søvn natta før... Kjørte hjem også ;)

Xbox GT: MortenNilsen89

 

VW Passat GL 2.0i 1990 STV

BMW 518i E34 1.8 1995

Volvo 142 B20 19something(Bilcross)(Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår