Gå til innhold

Vi som kjører med L - fremtidens rånere

Ranger emnet


aerdftyhui

Anbefalte innlegg

Hei alle dere som kjører med L!

Jeg er en av de, sikkert mange, her på forumet som kjører med L bakpå bilen. Tenkte jeg skulle lage en tråd der man kan prate litt om ting rundt L'en, som f.eks om man har kjørt mye, når man kjørte "lovlig" for første gang o.l Er også åpent for at de med sertifikatet forteller om sin tid med L.

Synest alle bør ta en titt på denne linken:

http://www.bilforumet.no/diverse-artikler/153188-velseskj-re-a-trip-down-memorylane.html

 

Ok, jeg først. Jeg er 1991-modell, av månden Juli, og kan derfor lovlig lærekjøre med bil. Men desverre for min del, og bilinteressen min sin del, har jeg ikke fått kjørt lovlig før nå i Februar 2008.

Første gang var en fredags kveld, det var mørkt og vått ute, og jeg skulle ut med fattern å kjøre bil for første gang. Dette skulle finne sted der kjøreskolene driver med mørkekjøring, med andre ord; det var helt mørkt der. Jeg satte meg i førersetet og fattern sa "kjør". Dette var ikke noe problem da jeg har inne teorien om bilkjøring, så jeg kom meg opp i fart og forbi en møtende bil. Etterhvert kom jeg til en bakke, der jeg snudde og skulle ta bakkestart for første gang. Det hører til historien at jeg hadde store vintersko på meg, og at det var vått. Etter en 3-4 forsøk kom jeg meg videre, med en god og varm motor. Det ble å kjøre tilbake dit jeg kom fra, snu, og kjøre et par kilometer ned fra "fjellet" og ned i en rundkjøring. Dette var heldigvis i fattern sin lettkjørte passat, så det gikk å kjøre gjennom rundkjøringa (helt rundt) i 3. gir. Etter dette bar det hjem for å skryte til mor! Er man glad i bil, så er man glad i bil.

Dagen derpå fikk jeg kjøre hjem etter å ha vert på butikken med muttern, noe som ikke var ventet da hun har nektet å kjøre med meg tidligere. 2 dager senere fant jeg meg selv i førersetet der de kjører landevegskjøring, med muttern i det andre setet. Etter dette har jeg kjørt litt med muttern, og det er spesielt èn episode som utmerker seg. Jeg skulle svinge inn en vei og opp en bakke, men bilen klarte ikke bakken i 3. giret (veldig tung-kjørt Renault Laguna stv) og jeg ble stående i bakken. Så kommer det en bil i motsatt retning, og jeg begyndte å rygge bak for å slippe han forbi (smal vei). Muttern freaker ut og drar opp brekket og nesten hopper ut døra si, men jeg roer henne ned og sier "slapp av, jeg skal bare rygge bak slik han kommer forbi!"

Det var min historie så langt, nå vil jeg høre din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 386
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe, morro med en slik tråd faktisk=P

Kjører med L jeg, mitt beste minne var første gangen jeg kjørte bilen som jeg kaller "Black Beauty", en Omega 3000, farsan sa jeg smilte fra øre til øre hele turen og resten av uka.

Værste jeg har opplevd må vell være når jeg skulle presse Merca til fadern, en 240TD forbi 3 trailere på ei grei nok strekke. Hadde godt over tillatte 90 km/t på strekka, da den ene trailern traff ei søle, det var mørkt, regnet og spruten sto på ruta. Så ikke en dritt ut frontruta i 120, var godt det var autovern på venstresida, jeg bare styrte etter det jeg=P

 

Gleder meg stort til å få kjøre opp om syv måneder nå da=D

I mellomtiden kjører jeg alt fra 3 til 10 timer i uka med L'en jeg:)

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah jah, mange minner som blir vekket nå, om de er god er nå et helt annet spm.

 

3 år siden jeg begynte med øvelsekjøring, og faren var utrolig nervøs hele tiden. Han satt konstant med venstre hånden på håndbrekket.

 

Og han dro i det ca 10-15 ganger i løpet av første måneden, alle gangene bortsett fra en var totalt uten grunn (vikeplikt tabbe). Bilen jeg kjørte var en ny avensis tdi. Og bremsene på den var veldig behagelige, så behagelige at hvis en bremset sakte så kjente man det nesten ikke. Så flere ganger trodde han at jeg ikke bremset raskt nok så han dro i det brekket. Motoren kvelte seg og jeg måtte starte på nytt.

 

Fryktelig morro... :crazysant:

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

driver å kjører i mammas opel vectra. bruker skjeldent L men når vi kjører på motor veien og bykjøring kommer den på. digger å øvelses kjøre med mamma. hun slapper helt av og sier at når jeg er sjåføren skal ikke hun legge seg borti. om jeg kræsjer så får jeg lære av det og ordne opp som om det har vært om jeg har hatt lappen. pappa derimot er drit nærvøs! drit redd for at han skal få hjerteinfarkt eller noe :P værtfall når rævva slipper på bilen :D :D fatter ikker hvorfor han er så stressa heller. han har trossalt bare øvelseskjørt med meg på totalt øde åpne parkerings plasser eller skogsveier. og bilen er en skikkelig råtten omega. øvelses kjørt noen ganger med onkel og! han er værtfall rå å kjøre med! :D "lægg``en brei no gutt, vis mæ kan du kain!!" :P kjører som regel amazon når jeg er ute med han. litt tung på rattet men ellers bare kos! gleder meg mest til å unne øvelses kjøre i egen bil. må bare få nok penger til å handle meg en :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet min "L" periode som 13 åring i onkel audi4x4 på en åker, der retter gikk det slag i slag frem til lappen :)

 

En spesiell episode var når jeg og pappa skulle kjøre hjem mine besteforeldre på julaften i 2004, en distanse på 3 min hver vei. Pappa kjørte dit og jeg skulle ta over på hjemveien, det endte med at pappa sovnet bare metre ned i veien og jeg kjørte med fred og ro helt hjem :)

- 99 Cougar 2.5 v6

x 94 Toledo 1.8

x 93 Vento 1.9 tdk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår