Gå til innhold

Hva slags hund har/ønsker du å eie

Ranger emnet


200sx4ever

Anbefalte innlegg

Så når det gjelder Rottweiler, bull terrier, amstaff, bokser, ol. så kan sikkert dette bli fine og snille hunder med riktig oppdragelse men det skal mye trening til for og få disse til og ikke være agressive mot andre hunder, og det kan være veldig stressende og ha en hund som nesten aldrig kan leke med andre mindre hunder.

Hvor får du dette fra? En hund blir da født "nøytral" som mennesker blir. Skal ikke mere dresur til for å få en hund snill enn det skal å få den agressiv. Alt handler om hvordan den blir trent fra den er ung av. Gutten min går godt overens med abselutt alt av hunder enten den er stor eller liten. Det gjør forsåvidt tispa mi også men hun går ikke overens med andre tisper. Blir så utrolig provosert over folk som deg som kaller en rase for agressiv. Alt er hva du gjør den til. Desverre er det mange folk som har sterke hunder med sterkt bitt. Og bruker de til ting man ikke burde. Men det vil jo ikke si at det er rasen som er problemet.

Nå skal jeg dra problemet over i en annen problemsetting.

Si at ett muslimsk ektepar har driti seg ut med oppdragelsen så den pakkistanske sønnen kjører rundt i sin BMW med en glokk under sete og selger dop til ungdomskole elever. Skal du da dra konklusjonen at alle pakkistanere er tullinger og burde vært forbudt i landet? (ja jeg vet du ikke har nevnt noe om raseforbud men det er det mange andre som gjør. Så jeg snakker generelt.) Helt riktig som du sier så trenger hunden riktig disiplin. Men synes det er feil å generalisere raser som agressive.

Nei da burde heller de som har stått for oppdragelsen få en smekk og burde blitt fratatt retten til å ha hund (barn).

Legger vet ett klipp her jeg også. Værdt å bruke 7,5 min å se på og for de som ikke gidder å se på hele spol frem til 7.20 og se derfra.

Det jeg ser som problemet med slike hunder er egenklig eierene som anskaffer de. Hvorfor vil de ha en slik hund? hva skal de bruke den til? osv. Alle disse spørsmålene får man vel som regel svar på når man ser at disse hundene nesten alltid går med halsbånd med pigger på, er "vakthunder" og man ser at eieren ofte er en tattoert fyr som gjerne er en typisk "biker fyr".

Poenget mitt er at slike hunder ofte kjøpes for og liksom være tøffe og det mener jeg er helt feil grunnlag for og anskaffe hund og da blir de vel også ganske ofte feil oppdratt.

Må si jeg tar meg litt nær av det der også.

Har nagle halsbånd.

Jeg er tattoert.

Jeg kjører sykkel.

Og grundene til at jeg annskaffet meg mine 2 er

Jeg synes det er den peneste rasen.

Det er en strålende familiehund.

Den er pålitelig.

Den passer på bil og hjem.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 259
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvor får du dette fra? En hund blir da født "nøytral" som mennesker blir. Skal ikke mere dresur til for å få en hund snill enn det skal å få den agressiv. Alt handler om hvordan den blir trent fra den er ung av. Gutten min går godt overens med abselutt alt av hunder enten den er stor eller liten. Det gjør forsåvidt tispa mi også men hun går ikke overens med andre tisper. Blir så utrolig provosert over folk som deg som kaller en rase for agressiv. Alt er hva du gjør den til. Desverre er det mange folk som har sterke hunder med sterkt bitt. Og bruker de til ting man ikke burde. Men det vil jo ikke si at det er rasen som er problemet.

Nå skal jeg dra problemet over i en annen problemsetting.

Si at ett muslimsk ektepar har driti seg ut med oppdragelsen så den pakkistanske sønnen kjører rundt i sin BMW med en glokk under sete og selger dop til ungdomskole elever. Skal du da dra konklusjonen at alle pakkistanere er tullinger og burde vært forbudt i landet? (ja jeg vet du ikke har nevnt noe om raseforbud men det er det mange andre som gjør. Så jeg snakker generelt.) Helt riktig som du sier så trenger hunden riktig disiplin. Men synes det er feil å generalisere raser som agressive.

Nei da burde heller de som har stått for oppdragelsen få en smekk og burde blitt fratatt retten til å ha hund (barn).

Legger vet ett klipp her jeg også. Værdt å bruke 7,5 min å se på og for de som ikke gidder å se på hele spol frem til 7.20 og se derfra.

 

Ja som sagt så går det helt fint og oppdra alle hunder til og bli snille mot både mennesker og andre hunder, men det er ganske stor forskjell på hvor lett det er. forskjellige hunderaser er faktisk forsjkellige typer dyr (det er ikke bare utseendet det er forskjell på) og det er forskjellig hvor lett det er og oppdra dem til forskjellige ting, det er du vel enig i?

På grunn av dette er hvisse raser f.eks mere disponert for og bli agressive mot andre mindre hunder (dette har jeg merket flere ganger selv) og det krever dermed en nøyere/lengere oppdragelse for og unngå dette.

På samme måte er det f.eks veldig lett og få en Border collie til og adlyde eieren veldig bra mens andre raser er mer egenrådige og stae og så og si helt umulig og f.eks bruke som gjeterhunder.

Det går jo ann og lære opp katter til og gjøre ting også og men det er veldig vanskelig.

 

 

 

Det er en strålende familiehund.

 

Den passer på bil og hjem.

 

god familiehund og vakthund?

I rest my case

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men ingen hunder avlet på agressivitet. Rottiser er som alle andre hunder underlagt NKK. For å drive oppdret og for å få fin stammtavle er psyken på hunden noe som blir sjekket. Er det en agresiv hund vil den jo stryke. Jeg kjenne MYE folk med hunder av mye forskjellige raser. Og rottiser generelt er en av de mest avballanserte og rolige rasene veg vet om. Bokser er en hund som generelt er hyperaktiv men vil heller ikke kalle dette en agressiv hund. amstaff er jo bare en liten kosegris. Men igjen kommer det jo tilbake til hva /hvordan de er dresert. Bull terier har jeg ikke noe erfaring med.

 

Men den røde tråden her går vel helst på oppdret med mentalt friske hunder og det å oppdra de rett.

Rottiser da som jeg har mest erfarig med er jo opprinnelig en gjererhund for storfe. Og gjennom det har den gemytt og gener som går på å passe på flokken. Vokte flokken og passe på farer utenfra. Dette igjen gjorde til at den ble brukt som vakthund i gamle dager og det går mange historier om at det var favoritt dyret til slakteren der hunden hadde ansvar for å bære penge tasken og passe på den. Den er også mye brukt som militær hund og politi hund da det er en hund som er lett og dresere. Den har en sterk psyke og er den hunden med høyest smerteterskel. Alle dyr/raser/mennesker har sine sorte får. Og det kan klikke for selv den beste. Men jeg mener fremdeles at det ikke finnes er hunderase som er agressiv. Men det finnes desverre enkelte individer som er trent og oppdrat feil.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av dette er hvisse raser f.eks mere disponert for og bli agressive mot andre mindre hunder (dette har jeg merket flere ganger selv) og det krever dermed en nøyere/lengere oppdragelse for og unngå dette.
Helt totalt uenig. Min erfaring er at jo mindere de er jo mere agressive er de. Dette for å kompansere for sin størrelse. Da de lett blir usikre.

god familiehund og vakthund?

I rest my case

 

Hvis du leser mitt forige innlegg så skjønner jeg ikke hvorfor du skal det. Det er jo akkurat det som gjør de en bra familiehund. De er avlett opp til å passe på og bekytte "flokken" (familien) sin, og dens eiendom. Og passer på at alle har det bra.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt totalt uenig. Min erfaring er at jo mindere de er jo mere agressive er de. Dette for å kompansere for sin størrelse. Da de lett blir usikre.

 

Ja små hunder er som regel mer agressive, men det understreker jo bare poenget mitt om at forskjellige raser har forskjellig gemytt/forrutsettninger til og bli oppdratt

 

 

Hvis du leser mitt forige innlegg så skjønner jeg ikke hvorfor du skal det. Det er jo akkurat det som gjør de en bra familiehund. De er avlett opp til å passe på og bekytte "flokken" (familien) sin, og dens eiendom. Og passer på at alle har det bra.

 

Ja og når sønnen din (hvis du har det) kommer hjemm med noen kamerater, oppfatter ikke da hunden disse som "inntrengere" og kansje også føler seg tilsidesatt/oversett pga. at sønnen din leker med disse utenforstående istedenfor hunden?

 

Nettop det at disse rasene er veldig knyttet til eieren/flokken er det som er så skummelt fordi den vil prøve og beskytte "flokken" og da spesiellt lederen mot alle andre hunder og folk.

=> fint som vakthund men ikke så fint som familiehund med småbarn med mindre den har fått god oppdragelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke drivi mye med hund Flesvik.

 

Vis du leser innlegget til Kong-Erik så står svaret på hvorfor det er en perfekt familie hund og en vakthund.

 

Var en som sa til meg: Det som er så kjekt med Rottweilere, er at vis det først bryter seg inn en fremmed i huset. Så slipper ikke bikkja han ut igjen før eieren kommer tilbake :)

Kjinn å det drææg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott svar, Flesvik - kudos! Men vil det funke å ha Husky om jeg tar den med på et par sykkelturer hver dag og skiturer om vinteren? Den kommer selvfølgelig til å ha et "løpetau" den er festet i slik at den kan fly litt frem og tilbake ute.

 

Jeg er ikke akkurat så kvalifisert på og svare på hvor mye trening/mosjon en husky trenger. Vet bare at det er MYE.

 

spør heller en hundesledefører eller kansje på forumet på: Lars Monsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja små hunder er som regel mer agressive, men det understreker jo bare poenget mitt om at forskjellige raser har forskjellig gemytt/forrutsettninger til og bli oppdratt

 

 

 

 

Ja og når sønnen din (hvis du har det) kommer hjemm med noen kamerater, oppfatter ikke da hunden disse som "inntrengere" og kansje også føler seg tilsidesatt/oversett pga. at sønnen din leker med disse utenforstående istedenfor hunden?

 

Nettop det at disse rasene er veldig knyttet til eieren/flokken er det som er så skummelt fordi den vil prøve og beskytte "flokken" og da spesiellt lederen mot alle andre hunder og folk.

 

Nei den gjør ikke det. For da har sønnen min godtatt disse inn i flokken. Men hvis disse kameratene kommer inn i huset uten at jeg dama sønnen er til stede så kan jeg ikke lenger gå god for hva som kan skje. Da trenger de seg inn på hundenes annsvars område uten at noen høyere i flokken (mennesker står ALLTID høyere i flokken enn det en hund gjør) er der og har sakt at det er greit. Og det er jo akkurat det de skal gjøre også. Og det er det hvertfall jeg som eier ønsker den skal gjøre. Hvis du kommer på besøk til meg kommer du mest sansynelig til å bli sleiket og koset ihjel. Men hvis du kommer på "besøk" (hvis du skjønner) til meg uten at noen er hjemme kommer begge hundene til å henge i hver sin arm. Og da slipper de ikke taket før jeg kommer hjem og ber de om det. De skader deg ikke sålenge du ligger rolig. De holder deg bare i bakken til sjefen (MEG) kommer hjem.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og når sønnen din (hvis du har det) kommer hjemm med noen kamerater, oppfatter ikke da hunden disse som "inntrengere" og kansje også føler seg tilsidesatt/oversett pga. at sønnen din leker med disse utenforstående istedenfor hunden?

 

Nettop det at disse rasene er veldig knyttet til eieren/flokken er det som er så skummelt fordi den vil prøve og beskytte "flokken" og da spesiellt lederen mot alle andre hunder og folk.

 

Må bare legge til noe her. Kan bare redegjøre for hva min hund gjorde. Dersom hun var usikker så hun alltid på meg eller andre hun kjente for å se deres reaksjon før hun gjorde noe. Hunden leser jo eieren eller hva dens familie gjør.

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en som sa til meg: Det som er så kjekt med Rottweilere, er at vis det først bryter seg inn en fremmed i huset. Så slipper ikke bikkja han ut igjen før eieren kommer tilbake :)

 

Akkurat. Se svaret mitt over;)

Rottisen slipper deg inn i huset. Du kan fly rundt og gjøre stort sett hva du vil uten at den bryr seg. Men ide du snur deg mot døra for å gå har du ett lite problem. For da står det masse skarpe tenner mellom deg og døra.

 

Har en historie på akkurat det men den får jeg skrive en annen gang. Gidder ikke nå. Men det handler om moren til begge mine hunder.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faen den bikkja såg skummel ut, hehe

ei venninde ha kjøpt seg rottweilertispe kvalp, kosete hyperaktiv skapning..

ska stadig vekk bite, men det er vel for at den klør i tennene for dei helde på å vekse ut? håpe det snart blir slutt på det :P

 

Skaff den tyggeben eller lignende. Viktig å passe på at den ikke biter. Hvis den får lov til å bite/tygge/gnage på mennesker er det vanskelig (IKKE umulig) å avvenne den med det senere. Har er man tilbake på oppdragelse igjen. Viktig å begyne fra første sekund og være bestemt med dyra. Er ett utrykk som sier gir du fingern tar du hånda. Og det er viktig å tenke på.

 

En fullvoksen rottis har mentaliteten til en 4 åring. De vet hva som er rett og galt men alikevell er det morro og innimellom gjøre/prøve noe som ikke er lov. Og da er det viktig for eiere å være bestemte. Akkurat som foreldrene dine gjorde når du lekte med fyrstikker selv om du vste du ikke fikk lov:)

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat. Se svaret mitt over;)

Rottisen slipper deg inn i huset. Du kan fly rundt og gjøre stort sett hva du vil uten at den bryr seg. Men ide du snur deg mot døra for å gå har du ett lite problem. For da står det masse skarpe tenner mellom deg og døra.

 

Har en historie på akkurat det men den får jeg skrive en annen gang. Gidder ikke nå. Men det handler om moren til begge mine hunder.

 

Riktig!

 

Har en historie faktisk på det jeg også.

 

Det som også er kjekt med rottweileren, er at den sier ifra før den hogger til.

 

Vis feks jeg legger hodet mitt oppå han sitt hode. Kan det hende han ikke liker det der å da. Og da knurrer han bare for å advare slik at ikke du skal gjøre det mer nå.

Fortsetter du, ja da går det som det gikk med en kompis av meg, som gjorde dette med hunden. Zanto advarte ham, men kompisen hørte ikke på og holdt han igjen. Da ble han så forbanna at han ga et lite glefs. Resultatet ble et rift i ansiktet

 

Det blir jo det samme som du skulle ha tatt kvelertak på en annen person. Og ikke slipt taket. Hadde blitt rimelig forbanna etterhvert.

Kjinn å det drææg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår