Gå til innhold

Nye teorien vs gamle, litt ris til staten

Ranger emnet


sandersen

Anbefalte innlegg

Bruker du å stoppe å slippe inn folk på forkjørsvei?

 

Ja det gjør jeg ofte. Men da snakker jeg ikke om å bråstoppe i en 80-sone fordi der kommer en trailer langt oppi hogget... Du som er fra Haugalandet har vel kjørt i f.eks. Karmsundsgata i rushet. Det er jo forkjørsveg, og det er bortimot umulig å komme seg utpå fra en sidevei uten at de som har forkjørsrett "hjelper" deg litt. Er bare snakk om å sakke av litt og lage en luke, så stakkaren kommer seg utpå. Man må selvfølgelig bruke litt sunn fornuft!

Det heter forkjørsrett, ikke forkjørsplikt! Det er nok av de som alltid tviholder på retten sin, og de bidrar ikke akkurat til å skape flyt.

 

Forresten kan jeg anbefale alle disse å ta seg en tur på motorsykkel. Kjører du med den holdningen da, tar det ikke lang tid før det smeller! Snakker av erfaring her, er ikke få ganger jeg har holdt på å bli nedrent av folk som ikke "har sett" meg, uansett om jeg har aldri så mye forkjørsrett...

 

Skjønner selvfølgelig poenget ditt, at du har forkjørsrett og har ingen plikt til å stoppe. Men slik som de nye teoriprøvene er, er mye lagt opp til å bruke "sunn fornuft", og ikke nødvendigvis bare hva som er rett og galt. De vil vel prøve å innprente visse holdninger med dette antar jeg.

 

Ellers må jeg si det er j..... usaklig å begynne å blande bilmerker inn i dette. (den var ikke til deg Yngvejos.)

Kjører BMW selv jeg! Og Volvo! Og Hyundai! Og Kawasaki...

:partyon:

I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy! -Tom Waits

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gjør jeg ofte. Men da snakker jeg ikke om å bråstoppe i en 80-sone fordi der kommer en trailer langt oppi hogget... Du som er fra Haugalandet har vel kjørt i f.eks. Karmsundsgata i rushet. Det er jo forkjørsveg, og det er bortimot umulig å komme seg utpå fra en sidevei uten at de som har forkjørsrett "hjelper" deg litt. Er bare snakk om å sakke av litt og lage en luke, så stakkaren kommer seg utpå. Man må selvfølgelig bruke litt sunn fornuft!

Det heter forkjørsrett, ikke forkjørsplikt! Det er nok av de som alltid tviholder på retten sin, og de bidrar ikke akkurat til å skape flyt.

 

Forresten kan jeg anbefale alle disse å ta seg en tur på motorsykkel. Kjører du med den holdningen da, tar det ikke lang tid før det smeller! Snakker av erfaring her, er ikke få ganger jeg har holdt på å bli nedrent av folk som ikke "har sett" meg, uansett om jeg har aldri så mye forkjørsrett...

 

Skjønner selvfølgelig poenget ditt, at du har forkjørsrett og har ingen plikt til å stoppe. Men slik som de nye teoriprøvene er, er mye lagt opp til å bruke "sunn fornuft", og ikke nødvendigvis bare hva som er rett og galt. De vil vel prøve å innprente visse holdninger med dette antar jeg.

:partyon:

 

I teoriprøvespørsmålet som jeg refererte til var riktig svar at man skal stoppe. Det gjør jeg ikke.

Å sakke ned for å slippe folk ut, er noe annet. Det gjør jeg ofte. Eventuelt gi gass for å lage større luke bak meg som de kan smette inn i.

 

Jeg har kjørt motorsykkel ett par år, så jeg har lært meg å være klar på bremsa når det kommer biler fra sideveier.

 

Og en teoriprøve bør gå ut på hva som er lov og ikke lov. Fornuft og erfaringer bygger man ikke opp før man har vært litt i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det lastebilspørsmålet var dust, man stopper jo ikke på forkjørsvei sånn uten videre, svaret burde vært noe i retning av at de trakk inn situasjonbestemt og litt mer detaljer.. ikke bare Ja eller Nei..

 

Om det kommer en fra vikeplikt i god fart stopper jeg ikke hvis jeg ligger på forkjørsvei og dermed må bremse ganske mye da jeg ikke har noe sterkt ønske om nakkesleng, likeledes i rundkjøringer osv. det er en helt annen ting hvis det er kø/tett trafikk

Internetporrmissbrukare

Kjør hardt, kjør stil, kjør bæbu-bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gammern var ung, fikk de et spørsmål på teoriprøva som svært mange feilet på. Spørsmålet var "Hva må man ha over bilen?". Dette var på den tid da man måtte skrive svaret, det var ikke snakk om noe avkryssing. Det var visstnok mange kreativ forsøk på svar, men de fleste regnet med at man snakket om tak eller garasje.

 

Rett svar var "herredømme".

 

Man kan si hva man vil om teoriprøvene, men generelt sett blir de bedre og bedre, selv om man kanskje kan si at Statens vegvesen forter seg veldig sakte...:)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gammern var ung, fikk de et spørsmål på teoriprøva som svært mange feilet på. Spørsmålet var "Hva må man ha over bilen?". Dette var på den tid da man måtte skrive svaret, det var ikke snakk om noe avkryssing. Det var visstnok mange kreativ forsøk på svar, men de fleste regnet med at man snakket om tak eller garasje.

 

Rett svar var "herredømme".

 

Man kan si hva man vil om teoriprøvene, men generelt sett blir de bedre og bedre, selv om man kanskje kan si at Statens vegvesen forter seg veldig sakte...:)

likte den der:p hehe. og den: "forter seg veldig sakte":P

men du opel fanatikern, te deg, ikke oppfør deg som en 7 åring.

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår