Gå til innhold

cRxXx: Nissan 200sx s13 - Nyborg Garage prosjekt

Ranger emnet


cRxXx

Anbefalte innlegg

Er vell påtide å lage en til prosjekt tråd.

 

Har kjøpt meg en s13 i eksepsjonelt bra stand, bortsett fra motoren som fjusket, å banket litt.

 

Hadde bestemt meg for å overhale motoren med en gang jeg fikk bilen, å med en gang jeg hørte bankelyden fant jeg ut at det ikke var noe vits å kjøre med den overhode. Råde bank er jo et skikkelig klassisk problem på disse CA18DET motoren.

 

Så jeg røsket ut motoren med en gang, å begynte å bestille nye deler. Men under demonteringen viste det seg at det var faktisk ikke rådelagrene som var utslitt, men det var bare turbo'en som var løs (siden jeg hadde bestemt meg på forhånd for å hoverhale gadd jeg aldri å feilsøke så veldig nøye). Men det var små riper i lagrene, så det var nok ikke så mange tusen km før man kunne hørt råde bank fra motoren.

 

Uansett, deler ble bestilt, motoren ble plukket i atomer å inspisert til minste detalj. Heldigvis var alt bra med veiv, råder, sylindrer..osv

 

Så komplett pakningsett, lagersett, stempel ringer, reg reim sett, ja alt som hører med en komplett overhaling ble montert.

 

I tilleg til dette bestemt jeg meg for å plane/høvle toppen en go del. Originalt er kompresjonen 8,5:1, noe som var vanlig på turbo motorer på 80/90-tallet. Men med dagens motorstyring er det mye bedre å kjøre på høyere kompresjon. Jeg fjernet da 1,24mm av toppen, å kompresjonen er nå 9,4:1. Skulle gjerne hatt enda høyere komp, men da må man til med nye stempler (osv). Med denne kompen regner jeg med å få mer effekt, mer respons, laverer forbruk, rett å slett en bedre motor på alle måter.

 

Jeg kommer til å mappe motorstyringen i bilen selv, også ta fin justering å effekt måling på dynoen til bjørstad bil til slutt. Motorstyringen skal da mappes både for E85 bioetanol, og vanlig 98 oktan blyfri bensin.

 

Pga av at den skal kjøres på E85 har jeg også kjøpt noen større dyser og oppgradert bensin pumpe. Også blir det 3" eksos fra turbo til cat-back (altså ingen katt).

 

Pga planingen må jeg ha justerbare kamdrev, de skulle jeg montere i går, men det viste seg at de ikke passet overhode, så må vell kjøpe noen nye.

 

Ja, det er vell så langt jeg har kommet.

 

27102007.jpg

Slik så den ut når den kom med frakt bil fra tyskland.

 

02122007.jpg

 

02122007001.jpg

 

02122007002.jpg

 

03122007.jpg

 

09122007002.jpg

Motoren i atomer, og go' bilen i bakgrunnen :D

 

11122007001.jpg

Planing pågår :D

 

07012008012.jpg

Kam dreva som ikke passet.

 

08012008016.jpg

 

08012008017.jpg

 

08012008018.jpg

 

12012008025.jpg

 

12012008026.jpg

 

That's all folks

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Var på tide ja, trodde ikke du hadde gått så gæli til verks når du snakka om den på Club-Honda, Grom så det holder ihvertfall ;)

 

Skal det være, så skal det være ;)

 

Tror det blir bra dette!

Hva skal du gjøre med utseendet på bilen?

 

Takk :D

Nja, bakluka er det eneste som er rustet, så den må jeg fikse (kanskje det blir karbon). Ellers så tviler jeg får at det blir gjort så mye, men man vet jo aldri :p Har tengt å selge bilen, så vi får se hva eventuell kunde vill ha.

 

9,4:1 på 98? det er veldig på om ikke over grensen. du kommer ikke opp på så alt for høyt turbotrykk før tenningsbanken tar deg ijen der. kommer jo seff an på kammer og men så vidt jeg skjønner skal du kjøre orginal? på e85 passer nok den kompen ganske så knall :)

 

På honda er det "normalt" å kjøre 10-11:1 i komp å SVÆR turbo på pumpe bensin, å vi snakker om trykk nok til å hvertfall dobble den originale effekten ;) Men VTEC kammen på disse honda motorene gjør jo at den dynamiske kompresjon ikke blir så høy som man skulle tro. Men uansett, 9,4:1 blir ikke noe problem, det kan jo hende at jeg må retardere tenninga så mye at vinninga går opp i spinninga, men det tviler jeg sterkt for. Dessuten kan det godt hende at det kommer noen skikkelig kammer inn i motoren etterhvert, er ekstremt mange fordeler med noen skikkelig kammer.

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

På honda er det "normalt" å kjøre 10-11:1 i komp å SVÆR turbo på pumpe bensin, å vi snakker om trykk nok til å hvertfall dobble den originale effekten ;) Men VTEC kammen på disse honda motorene gjør jo at den dynamiske kompresjon ikke blir så høy som man skulle tro. Men uansett, 9,4:1 blir ikke noe problem, det kan jo hende at jeg må retardere tenninga så mye at vinninga går opp i spinninga, men det tviler jeg sterkt for. Dessuten kan det godt hende at det kommer noen skikkelig kammer inn i motoren etterhvert, er ekstremt mange fordeler med noen skikkelig kammer.

 

Jo klart men som sagt den effektive/dynamiske er noe annet enn statisk ja derfor jeg nevnte kammer. rette kammer er vikti ja. får spesialsydde kammer til min motor.

 

Aner ikke specs på kamma i disse orginalt jeg bare delte min bekymring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo klart men som sagt den effektive/dynamiske er noe annet enn statisk ja derfor jeg nevnte kammer. rette kammer er vikti ja. får spesialsydde kammer til min motor.

 

Aner ikke specs på kamma i disse orginalt jeg bare delte min bekymring :)

 

Så faktisk ikke at du skrev om kammer, jeg blandet linjene litt, og troddet at du lurte på om jeg skulle kjøre originalt turbotrykk, ikke originale kommer :p

 

Hvor får du kammene dine i fra? sender du da inn de gammle?

 

Gromm bil og et grommt prosjekt! :D Kanskje lakke et par motor-deler og pusse ned topplokkene og omlakkere de (lakken så sliten ut)?

 

Uansett blir det bra! :D

 

Fikk plutselig litt bedre tid, da de justerbare kam drevene ikke passet. Så blir nok å shine opp litt detaljer. Men jeg har tidligere shinet en hel motor, å det er alt for mye arbeid, spesielt når ingenting av selve motoren vises uansett.

 

Liker smaken din ass! 200sx og en Hatchback :D jeje, lykke til!

 

Og en civic sedan bilcross bil ;) hehe..

Takker så mye :D

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var 660cc dyser og 250lph bensinpumpe kjøpt inn.

 

Fant at clutchen jeg har fått ikke passer på svinghjulet, så der må jeg finne på noe lurt.

 

Kam drevene jeg hadde fått var egentlig til Nissa RB motorer, så de passet heller ikke. Men nye som faktisk passer er på tur. Vet du om noen som trenger justerbare kam drev til skyline motor så rop ut :D

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var bensinpumpe, dyser, og kam drev annkommet. Vannpumpe og reg reim kitt er rett rundt gjørnet. Så da mangler jeg faktisk bare tid *doh*

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja, det må du. Nytter lite med planlagte hester :p

 

Driver å dealer om en t3/t04 turbo nå. I så fall blir det toppmount :D Også har jeg så sinnsykt lyst å slenge på noen skikkelig serriøse kammer, men tror jeg må teste de originale først, bare for å bevise den enorme forskjellen :D

 

Satt på ny vannpumpe å termostat her om dagen, så det har ikke sjedd mye. Har ikke tid nå i helga heller, så vi får se i løpet av neste uke.

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe blir jo bare me planern fordi æ e jo bortreist så mye.. men pengan e på plass mangle bare tia no.. handlelista e klar..

 

;)

 

hehe kor mye bøsere kama tenkte du på da?

 

Ja, det er den tia som er problemet.

 

MYE.. Skal hvertfall ha noen som fungerer best over 4500rpm (da raser moment kurven på nissan motorer). Usikkker på om jeg tør å gå for de med maks løft (pga av planingen og ikke så mye plass i de originale stemplene), men hvertfall maks durasjon. Må bytte til "soild lifters" og modde toppen litt får å få plass :p

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår