Gå til innhold

hvilke dyser fra fiveomotorsport?

Ranger emnet


volvoticc

Anbefalte innlegg

Hvilke dyser kommer jo helt an på hvor mye bensin du trenger det da! Altså hvor mye effekt du skal ha...

 

Noe annet er hvilket sprut du har. er det org. så må du ha dyser som chipen er mappa for ellers blir det bare tull og med for store dyser risikerer du at bilen drukner.

 

Med datasprut er alt meget enklere og valg av dyser er utifra effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har akkurat fått tak i noen råder i fra en 230ft, så ellers takk;) men saker her er at jeg har verken penger eller peiling nok til å begynne med datasprut enda. har akkurat bygd om til 230et nett i 240'n så det blir nok ståans litt til. så derfor håpet jeg på å få litt hjelp til å finne riktige dyser. for jeg trenger vel det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger større dyser hvis du skal opp noe spes. mer i effekt ja!

 

Vet ikke hva man kan putte av dyser på den vikingchipen for å få det til å fungere greit..

Må skaffe deg bla. større Lmm også.

 

Lh 2.4 sprutet har vel litt mere å velge i når det gjelder chip. Der fins det chip's som har maps som er tilpasset større dyser.

 

 

 

Om det finnes sånne chip til motronic ferdig for salg vet jeg ikke...

Om det er det du kjører med..

Men sikkert noen her inne som vet,ellers så er det mye info. om sånt på div. svenske bilforum..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har skjønt at det sprutet er litt lettere å trimme..men som sagt så er planen bare å dra ut mest mulig hester av det sprutet der.. noen andre som vet hvilke dyser som passer til dette?:S

 

Alt avhenger av hva du får chip til, med mindre du klarer å cracke chippen og mappe selv

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KAST MOTRONIC DRITEN er det eneste fornuftige jeg har å si. Jeg skulle også bare få ut bra med hk av motronic sprutet. Sikker på jeg brukte mer penger på bensin i løpet av en 2-3måneder i forhold til hva jeg kunne lagt ut på MegaSquirten min med en gang. For ikke å snakke om hvor mye småpenger det forsvinner på ting som dyser (som du må kjøpe større en gang til for å trimme mer) som skulle passe i forhold til 3" lmm som kostet meg noen kroner ifra en BMW fantast.

 

Justerte og styrte på med større dyser stor lmm og justerbar bensintrykksregulator og lambdamåler i dasjen til jeg ble gal.

 

Etter at MegaSquirtet kom opp å kjøre gikk bilen bedre på 0.9 bar enn den noen gang hadde gjort på 1.3 bar med samme turboen.

 

Det jeg vil frem til er - kjør heller med bilen som den er til du får penger til å bytte til et skikkelig sprut. Og ikke gidd å trimme noe særlig før du får byttet rådene dine. For de er jeg en av mange som har skutt ut av blokka!

 

Om du ikke har peil på datasprut og sånt - så ta kontakt med "turboperformance" her på forumet angående chip og hva du ellers trenger slik at du slipper å bruke fullt i penger på å "kjøpe deg inn i et hjørne"

 

 

Hilsen en som rister på hodet når han ser at noen holder på å skal kaste vekk penger på samme teite måte som han selv har gjort for en tid tilbake....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justerte og styrte på med større dyser stor lmm og justerbar bensintrykksregulator og lambdamåler i dasjen til jeg ble gal. .!

 

Men nå er det vel strengt tatt i chippen du skal justere for større dyser. Å styre med justerbar fpr og større dyser er jo en enkel måte på borewash/stempler med luftehull

 

Det er jo ikke hva slags innsprøytningssystem du har som teller, men hvordan mappen passer til hardwaren din.

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det vel strengt tatt i chippen du skal justere for større dyser. Å styre med justerbar fpr og større dyser er jo en enkel måte på borewash/stempler med luftehull

 

Chippen var ganske standard for b230et, og blokka var b230ft. Dysene var 465cc og luftmengdemåleren var 3", som da altså skal passe ihop i og med at du øker arealet på luftmengdemåleren like mye som du øker dysestørrelsen.

 

Det er jo ikke hva slags innsprøytningssystem du har som teller, men hvordan mappen passer til hardwaren din.

 

Men så kommer vi til - HVILKEN garanti har du for spennet i fjæra på klaffen i LMM kontra slik det en gang var originalt? Er denne for slakt spent vil LMM bånne fort og drukne bilen i bensin, er den for stramt spent vil du få for lite bensin og ikke minst for høy tenning på Motronic. Når du i tillegg har montert på en progressiv bensintrykksregulator er da forvirringen komplett, masse prøving og ikke minst feiling. Det samme overvant jeg på én kveld med laptop og MS...

 

 

Hadde det vært snakk om å gjøre dette med LH2.4 sprut kunne jeg ha vært enig i at det er en billig løsning som funker, men modifisert Motronic fra b230et blir i de aller fleste tilfelle en dyr og dårlig løsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chippen var ganske standard for b230et, og blokka var b230ft. Dysene var 465cc og luftmengdemåleren var 3", som da altså skal passe ihop i og med at du øker arealet på luftmengdemåleren like mye som du øker dysestørrelsen.

 

 

Det forutsetter jo at tenningen fortsatt er riktig, noe den i de aller fleste tilfellene ikke er.

 

Har sett AF hoppe fra høye 10 til lave 12 bare ved å endre litt på tenning mens jeg mappet Golf 16vT med Audi S2 innmat

 

Nok kverulering for i dag ;)

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forutsetter jo at tenningen fortsatt er riktig, noe den i de aller fleste tilfellene ikke er.

 

Har sett AF hoppe fra høye 10 til lave 12 bare ved å endre litt på tenning mens jeg mappet Golf 16vT med Audi S2 innmat

 

Nok kverulering for i dag ;)

 

Joda den er jeg med på, for jeg har sett litt afr endringer selv også ved tenningsendringer på samme VE.

 

Men dette skal vel gjerne støtte utsagnet mitt om at Motronic ikke blir "bra" med slik trim? Må nesten mappe det da, og det er jo teit med tanke på at det koster jo mer å reise avgårde for å få mappet et motronic enn hva du får igjen på en B230ET i hvertfall.

 

Angående tenning så vil såklart tenningskurven bli litt "brattere" med større lmm og dyser slik at motoren gir fortenning som skulle vært på 0.7 oppe på 1.1 f.eks., men det har som regel gått bra med litt ekstra fortenning (med måte) i tillegg til det mappet som er på de fleste chippene. Kommer faktisk på nå mens jeg skriver dette at det var med chip fra David Mattsson som kanskje hadde litt andre specs jeg drev og testet dette med i tillegg til vanlig BSR chip.

 

I tillegg hadde jeg bankesensoren tilkoplet til øreplugger slik at jeg hørte godt når det var tendenser til bank og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår